1-2-3 po raz trzeci

3. Ogólnopolski Konkurs Małych Form Dramaturgicznych 1-2-3

Ogólnopolski Konkurs Małych Form Dramaturgicznych 1-2-3 organizowany jest od 2007 roku, w cyklu dwuletnim. W 2011 odbędzie się więc trzecia edycja. Dokładamy starań, by kolejne odsłony konkursu były coraz bardziej atrakcyjne, prestiżowe, tak, by zyskiwali na tym zarówno startujący w imprezie autorzy, jak i sam Teatr - jako gospodarz i beneficjent przedsięwzięcia.

Dlatego w nadchodzącej edycji rozbudowaliśmy przede wszystkim grono jurorów, zapraszając jak najwięcej osób spoza Białegostoku, z mediów branżowych, a także czynnych dramaturgów. Ponadto do wyreżyserowania wstępnych inscenizacji zapraszamy znakomitych reżyserów

Sam konkurs przebiega w dwóch etapach. Prace będziemy przyjmować  od lutego do końca maja. W konkursie będą mogły wziąć udział tylko teksty nigdzie wcześniej nie publikowane, nie wystawiane i nie nagradzane. Jeden autor będzie mógł przysłać maksymalnie trzy utwory.

Jurorzy rozpoczną prace na początku czerwca 2011., na zapoznanie się  z tekstami będą mieli prawie trzy miesiące. Obrady jury i ogłoszenie wyników odbędzie się pod koniec sierpnia. Zgodnie z regulaminem, jurorzy wybiorą trzy najlepsze, najciekawsze, najwartościowsze teksty, które tym samym zostają zakwalifikowane do drugiego etapu. Autorzy finałowych tekstów otrzymają trzy równorzędne nagrody za I etap w wysokości 1500 zł każda.

Kolejne dwa przedsięwzięcia konkursowe, realizowane na początku września, to prace nad wstępnymi inscenizacjami oraz warsztaty teatralno-multimedialne dla młodzieży.

W przygotowaniu inscenizacji wezmą udział studenci białostockiej Akademii Teatralnej. Próby będą trwać od 7 do 10 dni. Reżyserzy i aktorzy będą też mieli do dyspozycji konsultanta scenograficznego i muzycznego, którzy pomogą im w przygotowaniu zrębów realizacji. Ich zadaniem jest przygotowanie wstępnych inscenizacji tekstu (zaawansowana próba czytana, tzn. z możliwością włączenia drobnych elementów scenografii, rekwizytów, kostiumów, projekcji multimedialnych, muzyki, itp.)

Ich pracy przyglądać się będą uczestnicy warsztatów fotograficzno-multimedialnych. Pod opieką profesjonalnego fotografa poznawać będą w ten sposób tajniki fotografii teatralnej. Prace młodzieży zostaną zaprezentowane w formie wielkoformatowej ekspozycji na placu przed teatrem (w trakcie trwania przeglądu i po), będą także wykorzystane w wydawnictwie podsumowującym przebieg konkursu.

Gala finałowa konkursu odbędzie się 24 września 2011, jako centralny punkt czterodniowego przeglądu WIELE HAŁASU O TEATR. Do udziału w przeglądzie zaprosimy reżyserów, dyrektorów teatrów, aktorów, krytyków i recenzentów z całego kraju, a także z kilku teatrów zza wschodniej granicy. Zaprezentujemy osiem spektakli naszego Teatru, z których pięć to właśnie realizacje współczesnej dramaturgii polskiej i obcej: „Trumna nie lubi stać pusta” A. Dziurawca, „Wyspy Gułag” P. Ziniewicza, „Fantom bólu” W. Sigariewa, „Polowanie na łosia” M. Walczaka, „Samotny zachód” M. McDonagha. Kolejne propozycje przeglądu odwołują się z kolei do starszych tekstów, ale za to pod względem formy i sposobu prezentacji wpisują się w nurt poszukiwań nowego miejsca i języka dla współczesnego teatru („Kolacja na cztery ręce” P. Barza grana w Restauracji Carskiej w Białowieży, czy „Beniowski” J. Słowackiego zrealizowany w dynamicznej, bardzo ekspresyjnej formule wideoklipu, czy „Latający Cyrk Monty Pythona” – ambitna realizacja kabaretu teatralnego).

W ramach przeglądu odbędą się też trzy dyskusje, z udziałem gości i naszych aktorów. Ich tematy koncentrować się będą wokół pytań o przyszłość Teatru, potrzeby widzów, misję Teatru i jego zadania.

Podczas przeglądu odbędzie się również sympozjum na temat edukacji teatralnej, która stanowi niezwykle ważny element działalności Teatru Dramatycznego. Opowiemy o kilkunastu naszych projektach, wymienimy się  doświadczeniami z gośćmi z całego kraju. Do udziału w sympozjum zaprosimy też nauczycieli, pedagogów Teatru, specjalistów z Instytutu Teatralnego oraz młodzież, która aktywnie uczestniczy w naszych zajęciach.

Ponadto chcemy pokazać gościom przeglądu inne formy działań teatralnych 
i parateatralnych: wydawnictwa, efekty pracy młodzieżowej pracowni kostiumowej i plastycznej, współpracy ze studentami oraz podopiecznymi Pogotowia Opiekuńczego, czy też białostockiego Centrum Onkologii.

Centralnym punktem przeglądu będzie sobotnia gala finałowa III OKMFD. Zaprezentujemy widzom trzy wstępne inscenizacje (kolejność losowana tuż przed rozpoczęciem). W gali wezmą udział autorzy finałowych tekstów. Każdego z nich zaprosimy na scenę – do udziału w rozmowie z widzami na temat zaprezentowanej sztuk, do dyskusji. Kolejne prezentacje przedzielone będą krótkimi przerwami, w trakcie których widzowie będą mogli spotkać się z aktorami, autorami, gośćmi, podyskutować i wymienić poglądy. O oprawę muzyczną całości zadba jeden z najlepszych białostockich DJ-ów.

Galę  zakończy głosowanie widzów i ogłoszenie zwycięzcy/zwyciężczyni. Otrzyma on/ona nagrodę główną w wysokości 10.000 zł. Zwycięska sztuka zostanie zaś zrealizowana na scenie Teatru i wejdzie na stałe do repertuaru w sezonie 2011/2012.

Ostatni element przedsięwzięcia to przygotowanie wydawnictw podsumowujących przebieg III OKMFD, zawierających dokumentację foto i video z gali, warsztatów, obrad jury, przeglądu i wystawy oraz skrypt zawierający trzy finałowe teksty (wraz z omówieniem, streszczeniem oraz sylwetkami autorów w języku rosyjskim i angielskim). Wydawnictwo to otrzymają wszyscy goście przeglądu i gali, finaliści, jurorzy, realizatorzy. Kilkanaście sztuk zostanie przekazanych do Instytutu Teatralnego, a kilkanaście następnych rozlosujemy wśród widzów. Ponadto 50 sztuk wyślemy do teatrów w Polsce, a 16 – do teatrów na Litwie, Białorusi, Ukrainie i w Rosji.

Sylwia Lubiniecka
Materiały Konkursu
4 lutego 2011

Książka tygodnia

Wybór poezji
Wydawnictwo Ossolineum
Zbigniew Herbert

Trailer tygodnia

5. Międzynarodowy Fest...
Adolf Weltschek
W tegorocznym programie znalazło się ...