2020-04-28 - g. 20:00 - "Postacie" - reż. Magdalena Kizinkiewicz - Warszawska Szkoła Filmowa

"Postacie" z muzyką Przemysława Gintrowskiego

„Postacie" to wyjątkowe multimedialne widowisko muzyczne stworzone na podstawie twórczości Przemysława Gintrowskiego, kompozytora i pieśniarza, barda „Solidarności", wykładowcy Warszawskiej Szkoły Filmowej. Spektakl będzie miał swoją premierę online 28 kwietnia o 20:00 na kanale YouTube Warszawskiej Szkoły Filmowej.

„Postacie" to pierwsza (i do tej pory jedyna!) taka interpretacja twórczości Przemysława Gintrowskiego. Spektakl łączy w sobie różne dziedziny sztuki – nowatorskie wizualizacje multimedialne, rozbudowaną choreografię, aranżację świetlną, kultową muzykę oraz porywający śpiew młodych artystów, absolwentów aktorstwa Warszawskiej Szkoły Filmowej. To niezwykle przewrotna mieszanka, która gwarantuje widzowi rozmaitość wrażeń.

Muzyka Przemysława Gintrowskiego, w której wykorzystywał teksty wybitnych polskich poetów jest ponadczasowa, zaś wartości, które w niej przekazywał są uniwersalne i wciąż aktualne. W tym trudnym nie tylko dla artystów czasie, Warszawska Szkoła Filmowa udostępnia spektakl w całości online, by moc muzyki Gintrowskiego jeszcze raz podnosiła publiczność na duchu, napełniając optymizmem, nadzieją i siłą.

W spektaklu gościnnie występuje córka artysty Julia Gintrowska, która jest studentką wydziału Realizacji Dźwięku Warszawskiej Szkoły Filmowej.

Spektakl swoją sceniczną premierę miał w lutym zeszłego roku. Został zauważony i doceniony na wielu krajowych imprezach teatralnych m.in. na Ogólnopolskim Przeglądzie Dyplomów i Egzaminów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych PRZYGRYWKA w Toruniu gdzie zdobył główną nagrodę.

Spektakl będzie miał swoją PREMIERĘ ONLINE 28 kwietnia o 20:00 na kanale YouTube
Warszawskiej Szkoły Filmowej: https://www.youtube.com/user/paisa

PRZEMYSŁAW GINTROWSKI
1951 – 2012

Choć urodził się w Stargardzie Szczecińskim, przez całe życie związany był z Warszawą. W 1979 roku wraz z Jackiem Kaczmarskim i Zbigniewem Łapińskim powołał legendarne do dziś trio, które funkcjonowało do końca 1981 roku oraz przez kilka lat, z przerwami, po 1990. Efektem tej współpracy był program poetycki „Mur", „Raj", „Muzeum" oraz „Wojna postu z karnawałem".

Gintrowski pisał także piosenki do utworów Zbigniewa Herberta. Początkowo poeta nie był przekonany do działalności kompozytora, zmienił jednak zdanie, gdy poznał jego niezwykły kunszt. Twórczość Przemysława Gintrowskiego miała szczególne brzmienie dzięki charakterystycznej barwie głosu i ekspresyjnemu sposobowi śpiewania artysty.

Po 13 grudnia 1981 roku Gintrowski zaangażował się w podziemne życie kulturalne. Brał udział w koncertach, które ze względów bezpieczeństwa organizowano jedynie z kilkugodzinnym wyprzedzeniem. Występował poza oficjalnymi scenami – w domach prywatnych, salach kościelnych czy w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

Niezwykle ważną częścią dorobku Przemysława Gintrowskiego jest muzyka filmowa. Artysta stworzył muzykę do kilkudziesięciu polskich filmów m.in: „Dziecinne pytania", „Matka Królów", „Dorastanie", "Ostatni prom", a także znane seriale komediowe, jak „Zmiennicy". Był również autorem muzyki do filmów Kanclerza Warszawskiej Szkoły Filmowej Macieja Ślesickiego m.in. „Tato", „Show", „Trzy minuty: 21:37" oraz serialu „13 posterunek", z którym łączyła go wieloletnia przyjaźń.

Artysta był wykładowcą w Warszawskiej Szkole Filmowej.

POSTACIE z muzyką Przemysława Gintrowskiego

Reżyseria, scenariusz i przygotowanie wokalne: Magdalena Kizinkiewicz - Aktorka teatralna i filmowa, absolwentka krakowskiej PWST, aktorka Teatru Polskiego w Warszawie w latach 1999-2003. Pracuje jako trener i rehabilitant głosu, prowadzi warsztaty dla wokalistów i mówców, wykładowczyni aktorstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej, reżyserka i scenarzystka spektakli dyplomowych.

Aranżacje i akompaniament: Konrad Wantrych - Pianista i klawiszowiec, kierownik muzyczny, autor muzyki i aranżacji do spektakli m.in. Kopciuszek (Teatr Polonia, reż. Maria Ciunelis), Czerwony Kapturek (Teatr Polonia, reż. Adam Biernacki), Jaś i Małgosia (Teatr Polonia, reż. A. Biernacki), Skąpiec. Work in progress (reż. A. Biernacki), Migdały i rodzynki. Szkice białostockie (Teatr Dramatyczny im. A. Węgierki w Białymstoku, reż. A. Biernacki).

Choreografia i reżyseria ruchu: Bartosz Figurski - Aktor, performer, choreograf. Zagrał role w klasycznych tytułach najbardziej rozpoznawalnych spektakli muzycznych tj.: „Chorus Line", „Koty", „Taniec Wampirów" czy „Deszczowa piosenka". Jako choreograf i reżyser ruchu współpracował z Teatrem Polskim w Warszawie, Teatrem Rampa, grupą teatralno- kabaretową Pożar w Burdelu, Teatrem Młyn i Teatrem WARSawy w Warszawie. Od 2017 w kadrze Warszawskiej Szkole Filmowej, gdzie wykłada ruch sceniczny.

Światło: Dariusz Orłowski – Tryzno, agencja Mosquito
Dźwięk: Adam Cieplak, Maciej Boratyn
Grafika i wizualizacje: Pracownia Filmowa am2 Andrzej Wąsik, Krzysztof Andrzejewski
Kostiumy: Magdalena Korpanty
Muzyka: Przemysław Gintrowski
Obsada: Przemysław Gintrowski, Julia Gintrowska, Wiktoria Krążek, Natalia Kula-Jurczyńska, Victor
Kukla, Patrycja Lewandowska, Jagoda Tymorek, Julia Kalinowska, Aleksandra Jachymek, Edyta
Szczęsna, Jakub Onichowski, Zuzanna Jąkalska, Zofia Wieczorek

(-)
Materiał nadesłany
24 kwietnia 2020

Książka tygodnia

Starożytny teatr i dramat w świetle pism scholiastów. Leksykon
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Katarzyna Chiżyńska, Jadwiga Czerwińska, Małgorzata Budzowska

Trailer tygodnia

Miłość do trzech pomar...
Zbigniew Głowacki