"Aida" na zakończenie 72. sezonu artystycznego Opery Śląskiej

"Aida" - reż. Laco Adamik - Opera Śląska w Bytomiu

11 czerwca / niedziela o godz. 18.00/ – w ramach uroczystego zakończenia 72. sezonu artystycznego Opery Śląskiej – na bytomskiej scenie odbędzie się przedstawienie opery Giuseppe Verdiego „Aida".

W uroczystym spektaklu gościnnie wystąpią międzynarodowej sławy soliści – wielka gwiazda operowych scen – mezzosopranistka Małgorzata Walewska jako Amneris, sopranistka występująca na scenach operowych Europy i USA – Tamara Haskin (w partii tytułowej), odnoszący sukcesy w największych teatrach operowych świata, w tym w MET, baryton Andrzej Dobber (Amonastro) i znakomity, meksykański tenor Luis Chapa (w partii Radamesa). Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Tadeusz Kozłowski.

„Aida" powstała dla uświetnienia uroczystości otwarcia Kanału Sueskiego, a jej prapremiera w grudniu 1871 roku w Kairze, była dniem wielkiego triumfu kompozytora. Entuzjastyczne przyjęcie potwierdziły kolejne realizacje i odtąd trwa niesłabnące powodzenie „Aidy", uznawanej za ideał opery jednoczącej w stopniu absolutnym walory muzyki, dramaturgii i widowiskowości. Tytuł ten od ponad 140 lat utrzymuje się w stałym repertuarze większości teatrów operowych na świecie.

W Operze Śląskiej „Aida" została wystawiona po raz pierwszy w roku 1947 i stała się wydarzeniem w skali kraju dzięki mistrzowskiej realizacji i wspaniałej obsadzie wszystkich partii. Także następna realizacja przygotowana w Operze Śląskiej w 1974 r., w setną rocznicę powstania „Aidy", była nadzwyczaj udana. Spektakl wprowadzony na scenę pod batutą Napoleona Siessa, w inscenizacji i reżyserii Mieczysława Daszewskiego, w oprawie plastycznej Wiesława Langego i w choreografii Henryka Konwińskiego, zyskał ogromne uznanie – jako inscenizacja monumentalna, przygotowana przy podwojonym chórze, w potrójnej obsadzie wszystkich głównych partii, z zespołem baletowym w optymalnym składzie.

W roku 2003, „Aida" na scenie Opery Śląskiej pojawiła się po raz trzeci. Spektakl pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Serafina wprowadzili na scenę reżyser Laco Adamik i Barbara Kędzierska (scenografia) zaś nad choreografią czuwał ponownie Henryk Konwiński. Spektakl został uhonorowany „Złotą Maską" w kategorii „Przedstawienie Roku" i z powodzeniem utrzymywał się w repertuarze przez wiele lat; prezentowany był również na wielu scenach i estradach kraju oraz za granicą, specjalna prezentacja miała miejsce także w ramach VI Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego (2011 r.) oraz na scenie Sali Kongresowej w Warszawie (2011 r.). Teraz osławiona inscenizacja „Aidy" powróci na bytomską scenę po kilkuletniej nieobecności.

Opera blisko ciebie: Porozmawiajmy o Operze... z Andrzejem Dobberem.

10 czerwca (sobota o godz. 16.00) w Operze Śląskiej odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Opera blisko ciebie: Porozmawiajmy o Operze... Gościem Violetty Rotter-Kozery będzie światowej sławy baryton Andrzej Dobber.

Andrzej Dobber jest zaliczany do grona największych barytonów świata. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. w: Gütersloch (Neue Europeische Stimmen), Wiedniu (Belvedere), Monachium (Grand Prix konkursu ARD). Występuje na największych scenach świata, m.in. w: Berlinie (Deutsche Oper, Komische Oper, Staatsoper), Dreźnie, Essen, Frankfurcie nad Menem. Śpiewał również w Hanowerze, Hamburgu, Karlsruhe, Kolonii, Lipsku, Monachium, Norymberdze, Amsterdamie, Brukseli, Cincinnati, Edynburgu, Florencji, Glasgow, Hongkongu, Londynie (Covent Garden, Albert Hall), Maladze, Mediolanie (La Scala), Montpellier, Nowym Yorku (Metropolitan Opera, Fischer Hall), Paryżu (Opera Bastille), Petersburgu, Tel Awiwie, Tuluzie, Tokio, Vancouver, Wiedniu. Brał udział w Glyndebourne Festival Opera (Macbeth). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpił w operach: „Simon Boccanegra", „Rigoletto" i „Traviata" Verdiego oraz „Carmen" Bizeta. Występował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, takich jak: Christian Thielemann, Colin Davis, Roger Norrington, Arnold Oestmann, Riccardo Chailly, Gary Bertini, Edo de Waart, Pinchas Steinberg, Giuseppe Sinnopoli, Simone Yang, Helmuth Rilling, Kazushi Ono, Stefan Soltesz, Vladimir Fiedosiejew, Vladimir Jurowski, Sylvain Cambrelling, Yakow Kreizberg, Roberto Abbado, Richard Armstrong, Riccardo Muti, Carlo Rizzi, Zubin Mehta, Valery Gergiev. Spośród wielu osiągnięć artysty warto wspomnieć debiut w mediolańskiej La Scali pod dyrekcją Riccardo Mutiego („Rigoletto", „Trubadur") oraz liczne występy na festiwalu Maggio Musicale Fiorentino pod batutą Zubina Mehty („Trubadur", „Attilla", „Tosca"). W 2007 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera i w Fischer Hall. Rok 2008 przyniósł debiut w londyńskim Covent Garden („Traviata"). W tym samym sezonie powrócił do paryskiej Bastille („Luisa Miller"), Amsterdamu („Bal maskowy") i Hamburga („Macbeth"), wystąpił także w spektaklach: „Król Roger" w Sankt Petersburgu i Edynburgu, „Rigoletto", „Traviata" w Hamburgu, Nowym Yorku (MET) i Los Angeles, Stiffelio w MET, „Simone Boccanegra" w Touluzie. Jedyny polski baryton śpiewający główne verdiowskie partie barytonowe na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata.
W 2013 roku nagrał solową płytę „Arias", która w kwietniu 2014 roku zdobyła nagrodę Fryderyka w kategorii „Najlepszy album solowy w muzyce klasycznej". W lutym 2015 roku otrzymał niemiecki honorowy tytuł „Kammersänger" przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym. To wybitne, elitarne wyróżnienie przyznawane jest bardzo rzadko i tylko przez przedstawicieli najwyższych władz. Godność ta wywodzi się z czasów feudalnych, kiedy królowie i książęta nazywali tak szczególnie wyróżniających się talentem, ulubionych Artystów występujących na ich dworze.

(-)
Materiał Opery
5 czerwca 2017

Książka tygodnia

Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910-2000
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia