Arnold Pujsza (1959 - 2019)

Aktor teatralny, filmowy i radiowy, reżyser.

Urodził się 2 sierpnia 1959 w Dołujach (woj. szczecińskie). Zmarł 21 czerwca 2019 w Poznaniu.

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (1984), gdzie zagrał w kilku szkolnych przedstawieniach np.: „Makbet" Williama Szekspira (Donalbain) w reż. Jana Machulskiego PWSFTViT (28 czerwca 1981), „Ambasador" Sławomira Mrożka (Ambasador) w reż. Jana Machulskiego Teatr Studyjny w Łodzi (14 października 1983) i „Bal manekinów" Bruno Jasieńskiego (Devignard, Pan Arnaux) w reż. Bogdana Michalika Teatr Studyjny w Łodzi (17 grudnia 1983).

W 1984 przeniósł się do Legnicy, gdzie w Teatrze Dramatycznym występował do 1987 m. in. w spektaklu „Molier albo Zmowa świętoszków" Michaiła Bułhakowa (Charles Varlet de Langrenge) w reż. Józefa Jasielskiego (15 kwietnia 1984), „Pinokio" Macieja Staropolskiego (Kot) w reż. Jacka Medweckiego (10 czerwca 1984), „Terroryści" Ireneusza Iredyńskiego (Milczący) w reż. Józefa Jasielskiego (29 czerwca 1984), „Dziady" Adama Mickiewicza (Ksiądz Piotr) w reż. Józefa Jasielskiego (22 grudnia 1984), „Wesele" Stanisława Wyspiańskiego (Pan Młody) w reż. Józefa Jasielskiego (3 marca 1985), „Wariat i zakonnica" Stanisława Ignacego Witkiewicza (Dr Jan Burdygiel) w reż. Józefa Jasielskiego (5 maja 1985), „Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego (Lelum) w reż. Józefa Jasielskiego (1 grudnia 1985) i „Karczma" Krzysztofa Choińskiego (Mokronowski) w reż. Alicji Choińskiej (8 marca 1987).

W tym czasie zagrał w warszawskim Teatrze Ochoty w „Ryszardzie III" Williama Szekspira (Lord Grey) w reż. Jana Machulskiego (14 lipca 1984).

W latach 1987 – 1988 w Gnieźnie, w Teatrze im. Aleksandra Fredry, wystąpił m. in. w „Kwiatach polskich" Juliana Tuwim" (Julek T.) w reż. Romana Kordzińskiego (9 października 1987) i „Największej świętości" Iona Druce'a (Sandu) w reż. Romana Kordzińskiego (23 października 1987).

Od 1987 do 1990 pracował w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, gdzie zagrał m. in. : Lysandra w „Śnie nocy letniej" Williama Szekspira w reż. Andrzeja Marii Marczewskiego (8 września 1988), Jeszuę Ha-Nocri w „Mistrzu i Małgorzacie" Michaiła Bułhakowa w reż. Andrzeja Marii Marczewskiego (22 pasździernika 1988) i Klitandera w „Mizantropie" Molièra w reż. Zdzisława Wardejna (26 listopada 1988).

Od 1990 w Teatrze Polskim w Szczecinie zagrał m. in. w spaktaklach:„Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" Mikołaja z Wilkowiecka (Jezus) w reż. Tadeusza Malaka (25 marca 1990), „Panna Tutli-Putli" Stanisława Ignacego Witkiewicza (Dziki i Wyznawca) w reż. Zbigniewa Wilkońskiego (14 października 1990), „Balladyna" Juliusza Słowackiego (Filon) w reż. Jarosława Kiliana (19 stycznia1991), „Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca" Aleksandra Fredry (Albin) w reż. Zbigniewa Wilkońskiego (21 września 1991) i „Mieszczanin szlachcicem" Moliera (Dorant) w reż. Adama Orzechowskiego (16 maja 1992), „Antygona" Sofoklesa (Kreon) w reż. Zbigniewa Wilkońskiego (11 września 1993) i „Sługa dwóch panów" Carlo Goldoniego (Dottore Lombardi) w reż. Edwarda Wojtaszka (5 lutego 1994).

W 1995 rozpoczął pracę w Teatrze Polskim w Poznaniu, gdzie wystąpił m. in. w spektaklu: „Pan Jowialski" Aleksandra Fredry (Wiktor) w reż. Romana Kordzińskiego (18 lutego 1995) „Tajemniczy ogród" Francesa Burnetta (Colin) w reż. Edwarda Warzechy (28 kwietnia 1995), „Jak wam się podoba" Williama Szekspira (Sylwiusz) w reż. Jacka Zembrzuskiego (13 października 1995), „Don Kichote" Miguela de Cervantesa (Zakonnik I, Galernik I, Kardenio, Młynarz) w reż. Jacka Bunscha (10 listopada 1995), „Ślub" Witolda Gombrowicza (Pijak I - zdrajca I) w reż. Krzysztofa Rościszewskiego (27 marca 1999), „Wieczór Trzech Króli, albo co chcecie" Williama Szekspira (Andrzej Chudogęba) w reż. Waldemara Matuszewskiego (29 października 1999),

W 2001 w poznańskim Teatrze Nowym zagrał Kubę w „Weselu" Stanisława Wyspiańskiego (w reż. Janusza Wiśniewskiego (19 stycznia 2001).

Od 2002 zatrudnił się w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, gdzie rozpoczął od spektaklu „Jedzie Rewizor" Jana Tomaszewskiego (Osip) w reż. Daniela Kustosika (22 lutego 2002).

Grał w klasycznych operetkach m.in.: „Życie paryskie" Jacquesa Offenbacha (Alfons) w reż. Daniela Kustosika (7 marca 2002, a także „Wesoła wdówka", „Zemsta nietoperza", „Carewicz", „Księżniczka czardasza", musicalach np. „Phantom", „Człowiek z La Manchy", „Madagaskar", „Jekyll&Hyde", „Footloose" oraz farsach: „Nagłe zastępstwo", „Okno na parlament" i „Mayday".

Na dużym ekranie zadebiutował 24 stycznia 1983 w filmie Filipa Bajona „Limuzyna Daimler - Benz". Zagrał także m. in. w „Karate po polsku" w reż. Wojciecha Wójcika (1983), „Republika nadziei" w reż. Zbigniewa Kuźmińskiego (1988), „Poznań 56" w reż. Filipa Bajona (1996) oraz polsko-brazylijskiej produkcji „Konkwistador po polsku. Krzysztof Arciszewski" w reż. Doroty Latour i Jerzego Paczki (2003).

Wystąpił także w słuchowisku Teatru Polskiego Radia „Petycja" Andrzeja Otrębskiego
w reż. Sylwestra Woronieckiego (17 czerwca 1990).

Zmarł po długiej chorobie.

Źródła: E-teatr, FilmPolski, Teatr Muzyczny w Poznaniu

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
21 czerwca 2022
Portrety
Arnold Pujsza

Książka tygodnia

Czas zdrajców
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Marek Krajewski

Trailer tygodnia