Bernard-Marie Koltes
sylwetkaBernard-Marie Koltes - dramaturg, pisarz. Urodził się w 1948 roku w Metz. Zmarł na AIDS, w Paryżu w 1989 roku
HTML clipboardUczęszczał do kolegium jezuickiego Saint Clément, gdzie zdał maturę. Krótko studiował w szkole dziennikarskiej w Strasbourgu, następnie wyjechał w podróż do Kanady i USA. Po powrocie do Strasbourga zdecydował zająć się teatrem, m.in. pod wpływem przedstawienia Medei Seneki w reżyserii Jorge Lavelli. Wstąpił do sekcji reżyserii w Centre Dramatique de l\'Est. Po kilku miesiącach założył własny zespół Le Théâtre du Quai, dla którego napisał i wyreżyserował pierwsze sztuki: Les Amertumes, La marche (wg Pieśni nad Pieśniami) oraz Le proce`s ivre (wg Zbrodni i kary Dostojewskiego), Récits Morts. Pisał wówczas także dla radia – m.in. sztuki L\'heritage oraz Des voix sourdes.
W 1976 napisał monolog La Nuit juste avant les forets, który następnie pokazał na Festiwalu Off w Avignon. Sztuka ta okazała się przełomowa w jego twórczości, przyniosła mu światowy rozgłos i uznanie krytyki.
W 1976 napisał monolog La Nuit juste avant les fore^ts, który następnie pokazał na Festiwalu Off w Avignon. Sztuka ta okazała się przełomowa w jego twórczości, przyniosła mu światowy rozgłos i uznanie krytyki.
Pod koniec lat 70 dużo podróżował, do Nikaragui, Meksyku, Salwadoru, Nigerii i Gwatemali. Owocem tej ostatniej podróży był dramat Combat de ne`gre et de chiens.
W 1979 roku poznał Patrice\'a Chéreau, reżysera teatralnego i filmowego (m.in. filmy: Królowa Margot, Intymność, Jego brat), pracującego w Théâtre des Amandiers w Nanterre. Chereau zinscenizował większość dramatów Kolte`sa: Combat de Ne`gres et de Chiens (1983), Quai Ouest (1986), Dans la solitude des champs de coton (1987), Retour au désert (1988). Renoma reżysera przyniosła sławę autorowi. Kolte`s grany jest na całym świecie, stał się już klasykiem współczesnej dramaturgii francuskiej.
Dramat Sallinger powstał w 1977, jako zwieńczenie pracy zespołu aktorskiego nad literaturą J. D. Salingera. "Zaproponowałem Bernardowi, żeby przyjrzał się pracy aktorów nad dziełami pisarza, którego uwielbiam, J.D. Salingera, a potem napisał dla nas tekst. [...] On został z nami przez trzy miesiące, w tym czasie stworzyliśmy pierwszy spektakl, Lectures américaines, impressions d’acteurs . On patrzył, nic nie mówiąc. Potem nas na pewien czas opuścił i wrócił z Sallingerem, sztuką luźno inspirowaną całością naszego dzieła." Bruno Böeglin, reżyser
Główne dzieła Koltesa
* Les Amertumes, 1970
* La Marche, 1970
* Proce`s ivre, 1971
* L\'Héritage, 1972
* Sallinger, 1977
* La Nuit juste avant les forets, 1977
* Combat de ne`gres et de chiens, 1979 [Walka czarnucha z psami, druk: „Dialog” 2/1985]
* Quai Ouest, 1983
* La Fuite a cheval tres loin dans la ville, 1984
* Dans la solitude des champs de coton, 1985 [Samotność pól bawełnianych, druk: „Dialog” 5/1995]
* Le Retour au désert, 1988
* Roberto Zucco, 1988 [druk: „Dialog” 11/1991]
* Tabataba, 1988
Realizacje dramatów Koltesa w Polsce
Noc tuż przed lasami
* Teatr Polski w Poznaniu, 1999, reż. Grzegorz Emanuel
* Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie, 2010, reż. Daria Woszek
Powrót na pustynię
* Teatr Powszechny w Warszawie, 2004, reż. Anna Augustynowicz
Roberto Zucco
* Lubuski Teatr im. Kruczkowskiego w Zielonej Górze, 1992, reż. Waldemar Matuszewski
* Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1992, reż. Paweł Łysak
* Teatr TV, 1994, reż. Maciej Dejczer
* Teatr Nowy im. Łomnickiego w Poznaniu, 1995, reż. Krzysztof Warlikowski
* Teatr Polski w Poznaniu, 2003, reż. Paweł Wodziński
Transakcja czyli w samotności pól bawełnianych
* Lubuski Teatr im. Kruczkowskiego w Zielonej Górze, 1995, reż. Marian Mahor
* Teatr im. Słowackiego w Krakowie, 2003, reż. Mariusz Wojciechowski
Zachodnie wybrzeże
* Teatr Współczesny w Szczecinie, 1996, reż. Aldona Skiba-Lickel
* Teatr Studio Warszawie, 1998, reż. Krzysztof Warlikowski