Błoto w Dramatycznym

"Błoto" - reż. Martyna Łyko - Teatr Dramatyczny w Białymstoku

W najbliższy piątek (15 marca), w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbędzie się premiera spektaklu "Błoto". Przedstawienie reżyseruje Martyna Łyko.

„Błoto" to sztuka, która powstaje na podstawie książki Jana Jastrzębskiego, wydanej w 1995 roku przez Dwutygodnik „Z bliska", działający przy Domu Kultury w Gołdapi. Perypetie mieszkańców gamajdowskiej wsi postanowiła przenieść na scenę Martyna Łyko.

- „Błoto" na deskach Teatru Dramatycznego to opowieść o młodości - o przyjaźni, o miłości, o rywalizacji, a to wszystko - na śmierć i życie. Albinos przeżywa pierwsze uniesienia i odnajduje symboliczne przejście z dzieciństwa w dorosłość. Droga jest wyboista, ale chyba właśnie dlatego postać zyskuje sympatię. Pozostali przyglądają mu się z zaciekawieniem, a czasem z empatią, bo każdy tutaj skrywa tajemnicę. Spektakl został osadzony w estetyce lat 80-tych, ale nie mam pewności, czy akcja nie dzieje się jednak współcześnie, gdzieś za wewnętrznym błotem, które trzeba mieć odwagę poddać melioracji – powiedziała reżyserka.

Adaptację „Błota" przygotował Mateusz Moczulski. Muzykę skomponował białostocki muzyk Radek „Sierp" Orłowski. Konsultacji choreograficznych udzielił Tobiasz Sebastian Berg. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Elżbieta Szurpicka.

- Głównym elementem scenografii jest meblościanka jako symbol dawnej epoki. Rozlewa się ona również na podłogę, tworząc cały świat bohaterów. Są oni niejako zamknięci w tej przestrzeni, zaszufladkowani w swoich schematach, odcięci od współczesnego świata. Dominujący wzór drewna jest też symbolem natury. Naturę przedstawia również bajkowy pejzaż pagórków. Natura i bajka to świat czarów i zabobonów, który pozwala postaciom myśleć, że jest siła silniejsza od nich, która ma wpływ na ich los. Pozbawia ich odpowiedzialności i skazuje na wiszące nad nimi fatum – powiedziała Elżbieta Szurpicka.

Na Scenie Kameralnej zagrają: Arleta Godziszewska, Justyna Godlewska-Kruczkowska, Monika Zaborska, Krzysztof Ławniczak, Dawid Malec i Patryk Ołdziejewski. Spektakl promuje piosenka „Inne kraje", nagrana przez Radka „Sierpa" Orłowskiego i Dawida Malca. W trakcie spotkania z dziennikarzami, Dawid Malec przyznał, że „Błoto" to historia wielotematyczna. Zdaniem aktora, główny wątek, wokół którego kręci się akcja spektaklu, to dojrzewanie.

- Albinos, czyli postać, którą mam okazję kreować, jest młodym chłopakiem poszukującym tożsamości. Zauważa swoją odmienność, staje w opozycji do świata, szuka rzeczy i ludzi, dzięki którym będzie mógł sam się zdefiniować jako człowiek. Porusza kwestie, które dotyczą każdego z nas. Kim jestem? Gdzie jest moje miejsce na świecie? Czym jest przyjaźń? Jak rozpoznać prawdziwą miłość? Przy tym wszystkim jest człowiekiem wrażliwym, otwartym na muzykę, a czasem impulsywnym. Szalenie ciekawe jest obserwowanie, jak Albinos dojrzewa we mnie i odnajduje coraz więcej połączeń ze światem i postaciami współistniejącymi w sztuce. Praca nad spektaklem powoli dobiega końca, w piątek premiera, lecz sądzę, że do ostatniej chwili będziemy się zaskakiwać nowymi odkryciami. Wszyscy są głęboko zaangażowani w pracę, a to pozwala nam na niesamowitą eksploatację Gamajdowskich serc i ich tajemnic – powiedział aktor.

Martyna Łyko - reżyserka teatralna i operowa urodzona 1988 roku, w Krakowie. Stypendystka Rady Regionalnej Burgundii, studiowała na uniwersytetach w Lille, Nafplio i w Londynie. Reżyserię Teatralną ukończyła w 2012 roku realizując prapremierę opery "No Exit" A. Vores'a w londyńskim Half Moon Theatre. W Polsce zadebiutowała w 2016 roku w teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie spektaklem „Coś w rodzaju miłości". Jej najnowsze realizacje to „Kwiat Paproci" (2018) M. Szymaniaka, oraz „Córki King Konga" (2018) T. Walser. Martyna Łyko poszukując kontaktu z widzem, sięga po nowe teksty dramatyczne obejmujące fundamentalne kwestie natury człowieka i uwypukla je przez konceptualne środki wyrazu. Interesuje ją przede wszystkim teatr jutra, z ambicjami #eko, #green, #womenwillsavetheplanet.

Mateusz Moczulski - urodzony w 1974 r., poeta, autor słuchowisk i prozy. W 2005 roku wydał powieść fantastyczną "Przeholowana wyspa", która opowiada o średniowiecznych asasynach, którzy przyłączyli do Europy nową wyspę i płycie winylowej, która jest nośnikiem globalnego wirusa. W "Radiu Lotte" w Weimarze wystawił słuchowisko "Träume unter dem Sarkophag" (napisane wspólnie z kompozytorem Robertem Zającem, reż. Michał Zadara, 2005). To historia trudnego poszukiwania prawdy o skutkach tragicznej awarii czarnobylskiej. Wydał tomy poezji "Wiersze niebyłe", "Smutki uboczne", w przygotowaniu wybór wierszy p.t. "Jesteśmy w skrócie", napisał również grę historyczną dla najstarszego żeńskiego klasztoru w Polsce. W krakowskim Teatrze STU przeżył teatralną przygodę jako asystent Krzysztofa Jasińskiego przy "Biesach". Był m.in. współscenarzystą filmu animowanego Natalii Brożyńskiej "Doradcy Króla Hydropsa". Aktualnie rozwija swoje projekty scenariuszowe i udziela się w składzie "Djs4dancers", propagującym taneczną elektronikę i funk. Mieszka w Krakowie i jest freelancerem.

Elżbieta Szurpicka - absolwentka studiów magisterskich Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kierunek Wzornictwo Przemysłowe (dyplom w Katedrze Komunikacji Wizualnej u prof. J. Nuckowskiego). w 2007 roku odbyła stypendium zagraniczne Sokrates-Erasmus na Sabanci University w Istambule (Departament of Visual Arts and Communication Design). Od 2009 roku prowadzi własną działalność w zakresie projektowania scenografii, kostiumów i aranżacji wystaw. Jest autorką scenografii i kostiumów do spektakli teatralnych oraz filmów m.in: "Nowe Wyzwolenie"- reż. Ewelina Marciniak, Teatr Polski w Bielsku-Białej; scenografia i kostiumy w filmie "Staje się" reż. Arkadiusz Biedrzycki, kostiumów w Teatrotece "Słabi", reż. Arkadiusz Biedrzycki, WFDiF. W latach 2012-2017 przygotowywała aranżację oraz oprawę graficzną wystaw dla Muzeum Narodowego w Krakowie ("Onna-piękno, siła, ekstaza", "Modna i już", "Artyści-świadkowie powstania styczniowego 1863" w Sukiennicach, "Jubileusz Józefa Kraszewskiego i 133. rocznica powstania", "Muzeum Narodowe w Krakowie w 1879 roku" w Sukiennicach, "Czerwień-gród między Wschodem a Zachodem" w Pałacu Biskupa Ciołka, "Matta" (współpraca z Rafałem Bartkowiczem). W 2018 roku przygotowała nową aranżację krakowskiej wystawy "Onna-piękno, siła, ekstaza" w Łazienkach Królewskich w Warszawie".

Radek „Sierp" Orłowski - muzyk, aktor, producent muzyczny, instruktor teatru. Viceprezes Spółdzielni Socjalnej Artystów Białostockich"Artejon". Współzałożyciel teatru "Madame". Wokalista zespołu "Tempelhof 85". Współzałożyciel i gitarzysta zespołu "Madame Delirium" i "Madame elektra". Współtwórca, aktor, autor muzyki do spektaklu profilaktycznego "Chemiczna zmiana nastroju". Od początków lat 80. związany z białostocką sceną niezależną. Buntownik z wyboru.

Tobiasz Sebastian Berg - choreograf – twórca zaangażowany społecznie. Swoje umiejętności rozwijał studiując na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, gdzie obecnie pracuje i rozwija się naukowo. Współpracował ze światowej sławy tancerzami i choreografami, takimi jak: Jacek Łumiński, Malou Airaudo, Jonathan Hollander, Edan Gorlicki, Jacek Przybyłowicz. Pełni funkcję prezesa Fundacji na rzecz młodych twórców Jazdaa Polska!. Autor koncepcji rozwoju kreatywności i społeczeństwa poprzez teatr i taniec. Tworzy autorskie projekty i spektakle społeczne oraz teatralne. Współpracuje także jako choreograf podczas realizacji w instytucjonalnych teatrach, „Błoto" to już kolejna realizacja twórcza i współpraca z Martyną Łyko.

Martyna Faustyna Zaniewska
Materiał Teatru
14 marca 2019
Portrety
Martyna Łyko

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia