Centrala opanuje Zachętę

"Orestes" - reż. Michał Zadara - Teatr Centrala w Warszawie

Zachęta na co dzień prezentuje sztukę współczesną. Centrala w tym kontekście pokaże inscenizację tragedii "Orestes" - dramatu sprzed 2500 lat. Premiera odbędzie się 27 sierpnia.

- Prace Michała Zadary i Roberta Rumasa należą zarówno do porządku sztuk wizualnych, jak i do porządku teatru, więc cieszymy się, że Centrala prezentuje swoje najnowsze dzieło w Zachęcie - mówi dyrektorka galerii Hanna Wróblewska. Scenograf Centrali, Robert Rumas, wraca do Zachęty po kilku latach - jego wystawa "Emotikon" była tu pokazywana w 2012 roku.

- Zachęta jest dla Centrali odnośnikiem zarówno artystycznym, jak i politycznym - mówi Michał Zadara, reżyser. Narodowa galeria sztuki, miejsce politycznego morderstwa popełnionego na prezydencie Narutowiczu, staje się scenerią opowieści o politycznym morderstwie popełnionym przez rodzeństwo - Orestesa i Elektrę. Zabijają oni Klitemnestrę - swoją matkę, królową. Powoduje nimi chęć odwetu za śmierć ojca i dążenie do sprawiedliwości, ale ich czyn wtrąca kraj w kryzys konstytucyjny. Skazani na śmierć zaczynają zabijać. Padają zasadnicze pytania o funkcje prawa i porządku politycznego. Czy odpowiedzią na zbrodnie musi być kolejna zbrodnia? Jak uleczyć kraj z cyklu nienawiści i frustracji? Wchodząc do Zachęty, Centrala zadaje pytania, na które demokracje szukają odpowiedzi od 2500 lat, i robi to w miejscu, gdzie nienawiść doprowadziła do morderstwa prezydenta.

W Zachęcie Centrala znajdzie się w gronie współczesnych artystów, którzy próbują językiem sztuki opisać świat. Tylko czy "Orestes" może być sztuką współczesną?

- Eurypides napisał tę sztukę w momencie, kiedy Atenom groziła dyktatura, kiedy demokratyczne procesy były kwestionowane, a sama demokracja nie umiała się obronić. Tak jest dziś w Turcji czy na Węgrzech - wyjaśnia Zadara. - Eurypides odpowiedział na tę sytuację sztuką pełną napięcia, bardzo muzyczną, miejscami niezwykle zabawną. Eurypides opowiada dawną historię w sposób zupełnie nowoczesny, jest wzorem krytycznego artysty współczesnego, który myśli o człowieku jako istocie do gruntu społecznej i politycznej.

(-)
Materiał Teatru
8 sierpnia 2016
Portrety
Michał Zadara

Książka tygodnia

Paragon
Wydawnictwo Mamiko
Justyna Nawrocka

Trailer tygodnia