Czy Klementyna W. opuści męża?

"Nosorożec w jeżynach" - reż. Marek Brand - Teatr Zielony Wiatrak

Monodramem "Nosorożec w jeżynach" dramaturg i niezależny reżyser Marek Brand spróbował swoich sił w lżejszym repertuarze. Niestety, ze słabym efektem

Monodramem "Nosorożec w jeżynach" dramaturg i niezależny reżyser Marek Brand spróbował swoich sił w lżejszym repertuarze. Niestety, ze słabym efektem

"Nosorożec w jeżynach" offowego Teatru Zielony Wiatrak to opowieść o dojrzałej kobiecie, która postanawia opuścić swojego męża. Choć nie otrzymujemy odpowiedzi, czy na taki krok w końcu się decyduje, to poznajemy jej życie, frustracje i problemy. Od tekstu zaczyna się także problem z "Nosorożcem w jeżynach". Sztuka, choć pozornie z wizerunkiem typowej gospodyni domowej walczy, to tak naprawdę tylko go potwierdza. Bohaterka Klementyna W. jest infantylna, nieporadna i uzależniona od męża. A efektem próby wniknięcia w kobiecą psychikę przez Marka Branda jest dość powierzchowna opowieść.

W warstwie formalnej w "Nosorożcu" strasznie drażni dosłowne użycie rekwizytów: gdy mowa o domku na wsi, widzowi pokazuje się makietę takiego obiektu; gdy Klementyna W. ma rozmawiać przez telefon, to nagle z kieszeni fartucha wyciąga słuchawkę. Ciekawym zabiegiem jest za to próba budowania dystansu wobec całej historii, bezpośrednie zwroty do widza czy wciąganie przedstawicieli publiczności w sam spektakl.

Odkryciem jest dla mnie aktorka grająca w "Nosorożcu", czyli Ewa Dziedzic-Sobieska, która miała dotąd na swoim koncie niewielkie role w nieistniejącym już Wybrzeżaku. Jest ona całkowitym przeciwieństwem negatywnego stereotypu o członku teatru niezależnego: obdarzona mocnym głosem, ze świetną dykcją, nie boi się momentów pauzy i wyciszenia na scenie oraz bezpośredniego kontraktu z widzem. Wydaje się, że przy nieco lepszym tekście oraz subtelniejszym poprowadzeniu przez reżysera stać ją na jeszcze więcej.

Mirosław Baran
Gazeta Wyborcza Trójmiasto
13 października 2009
Portrety
Marek Brand

Książka tygodnia

Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Uniwersytet Gdański
Marta Cebera

Trailer tygodnia