Detroit, czyli rozczarowanie

„Detroit. Historia ręki" Demokracja. Przedstawienia

„Detroit. Historia ręki" to opowieść o kapitalistycznej utopii, która się rozsypała. W trzeciej dekadzie praktykowania demokracji najważniejszą kategorią opisującą indywidualną i społeczną kondycję okazało się – rozczarowanie.

Ostatni wykład Joanny Krakowskiej w cyklu "Demokracja. Przedstawienia", a zarazem ostatni wykład trzyletniego projektu "TEATR PUBLICZNY. PRZEDSTAWIENIA".

Spróbujmy opowiedzieć historię III RP w dziewięciu przedstawieniach. Spróbujmy opowiedzieć historię teatru publicznego po roku 1989, przyjmując, że jest to zarazem historia polskiej demokracji – od transformacji ustrojowej przez doświadczenia przemian obyczajowych i mentalnych po włączenie w system globalnych zależności i konfliktów. Teatr w Polsce nie tylko towarzyszył tym procesom, ale w wielu z nich był aktywnym udziałowcem, niektóre zaś wręcz inspirował. Teatr – mimo swej chwilami mocno niepewnej sytuacji, mimo nacisków i ataków, jakim podlegał, mimo konfliktów pokoleniowych, światopoglądowych i kulturowych, a może właśnie dzięki temu, że nie chciał trzymać się od nich z dala – stał się zwierciadłem napięć społecznych, niepokojów i problemów, które ryzykownie i śmiało wyciągał na jaw.

Zmiany, jakim podlegał w ostatnich dekadach dyskurs publiczny, są w dużej mierze winą i zasługą teatru. Rozpoznań, które stają się dziś podstawą politycznych dyskusji, pierwotnie dokonywano na scenie. Diagnozowanie chorób demokracji, wrzodów historii i dolegliwości kultury stało się po roku 1989 domeną teatru.

Dziewięć przedstawień teatralnych to zarazem dziewięć kluczowych spraw w polskim życiu publicznym, dziewięć potencjalnych konfliktów światopoglądowych i dziewięć propozycji organizowania wiedzy o kulturze. W cyklu DEMOKRACJA. PRZEDSTAWIENIA spotkają się wątki podejmowane w poprzednich cyklach, aby na koniec postawić kluczowe pytanie:
o misję teatru publicznego i jego odpowiedzialność za kształt demokracji.

Wykładom towarzyszą projekcje filmów found footage autorstwa Ewy Hevelke, Michała Januszańca i Joanny Krakowskiej oraz strona www.teatrpubliczny.pl.

PROGRAM

17.02.2015, g. 18:00
TAMARA, czyli Pierwszy milion

3.03.2015 g. 18:00
MŁODA ŚMIERĆ, czyli Beznadzieja

24.03.2015, g. 18:00
OCZYSZCZENI, czyli Niech nas zobaczą

14.04.2015, g. 18:00
TRANSFER!, czyli Archiwum

5.05.2015, g. 18:00
BYŁ SOBIE POLAK POLAK POLAK I DIABEŁ, czyli Prowincja rewolucje

19.05.2015, g. 18:00
JACKIE. ŚMIERĆ I KSIĘŻNICZKA, czyli Gender

2.06.2015, g. 18:00
PERSONA. TRYPTYK MARILYN / BIAŁA BLUZKA, czyli Władza

23.06.2015, g. 18:00
DETROIT, czyli Rozczarowanie

1.09.2015 – BURMISTRZ, czyli Żydzi
wykład dostępny tylko w internecie na naszym kanale YouTube

Joanna Krakowska

Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego, pracuje w Instytucie Sztuki PAN. Wice-naczelna miesięcznika „Dialog", historyczka teatru współczesnego, eseistka, tłumaczka, redaktorka. Pod jej redakcją ukazały się między innymi: „Teatr drugiego obiegu" (2000), „Aktor teoretyczny" (2002), „Teatr. Rekonstrukcje" (2004). Współredagowała antologię „(A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts For the Stage" (2014). Wspólnie z Krystyną Duniec wydała dwie książki: „Soc i sex. Diagnozy teatralne i nieteatralne" (2009), nagrodzoną w konkursie Fundacji Kultury oraz „Soc, sex i historia" (2014). Jest autorką monografii „Mikołajska. Teatr i PRL" (2011), nominowanej do nagród Gryfia i Nike oraz Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego.

(-)
Instytut Teatralny
23 czerwca 2015

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...