Dodatkowe spektakle na Scenie Przodownik

"Jezus Chrystus Zbawiciel" - reż. Michal Zadara - Teatr Dramatyczny w Warszawie

"Jezus Chrystus Zbawiciel" to wydarzenie na pograniczu spektaklu, koncertu i performance. Na Scenie Przodownik dodatkowe spektakle dziś i 1 marca o godzinie 19:00.

Michał Zadara wyreżyserował nigdy nie wystawiany w Polsce monolog Klausa Kinskiego. Aktorka Barbara Wysocka, perkusista Leszek Lorent i gitarzysta Bartłomiej Tyciński przypominają widzom, dlaczego ustatkowane społeczeństwo tak bardzo nie mogło znieść Jezusa i wolało go zabić, niż konfrontować się z jego słowami.

Tekst Kinskiego przypomina nam, że Jezus nie był konserwatystą. Każdy niby to wie, bo słuchał Ewangelii w szkole, czy kościele. Jezus był rewolucyjny, był źródłem niepokoju społecznego, był skazany i torturowany jako terrorysta groźny dla bezpieczeństwa państwa. -W prostym punkowym przekazie, który jest być może teatralnym ekwiwalentem występu Pussy Riot w Moskwie chcemy wyrazić nasze wkurzenie na świat, w którym Jezus i kościół są tylko konserwatywną siłą. -mówi Michał Zadara.

Łatwo się pracuje, kiedy ma się na scenie tak wybitne osoby jak perkusista Leszk Lorent i gitarzysta Bartłomiej Tyciński. Zderzenie tych dwóch muzycznych żywiołów brzmi świetnie i tworzy właściwą strukturę wieczoru, który też jest koncertem ze słowami Klausa Kinskiego. - dodaje reżyser.

Jestem podżegaczem! Wywrotowcem! Jestem Krzykiem! Policja mnie poszukuje, ponieważ wy, widząc mnie rozumiecie, ze istniejący porządek upadnie! Jestem hipisem, squatersem, piratem menelem!"

Klaus Kinski - jeden z najbardziej kontrowersyjnych i najwybitniejszych aktorów niemieckich, współpracownik Wernera Herzoga - dwukrotnie wygłosił własną wersję życia Jezusa Chrystusa. Scenariusz jest uwieńczeniem jego wieloletniego zainteresowania Ewangeliami. Był to ostatni występ Kinskiego na żywo, przedstawił w nim Jezusa jako jednego z "najodważniejszych, najbardziej wolnych, najnowocześniejszych spośród wszystkich ludzi, który woli dać się zmasakrować, niż żywcem zgnić z innymi". Kinski wyrwał figurę Jezusa instytucjom władzy i przywrócił go kontrkulturze, przypominając nam, że Jezus nie chciał nigdy być sojusznikiem jakiejkolwiek władzy i przeciwstawiał się wszystkim stosunkom, w których człowiek jest poniżany, kategoryzowany, instrumentalizowany czy wykorzystywany.

(-)
Materiał Teatru
28 lutego 2013
Portrety
Michał Zadara

Książka tygodnia

Utalentowani jak Nardelli
Sekcja Krytyków Teatralnych ZASP
red.: Anita Nowak, Krystyna Piaseczna, Piotr Rudzki

Trailer tygodnia