Dotknąć prawdy o człowieku

"Kopciuszek" - reż. Anna Majer - Opera Śląska w Bytomiu

Premiera baletu "Kopciuszek" Siergieja Prokofiewa odbędzie się dzisiaj w Operze Śląskiej w Bytomiu. To powrót tytułu na bytomską scenę, na której w 1953 r. wystawiono ten balet po raz pierwszy w Polsce.

Libretto do nowej produkcji na motywach baśni Charlesa Perraulta opracowała Anna Majer, która jest też autorką choreografii i reżyserem przedstawienia. Opowiedziana tańcem historia Kopciuszka będzie się dziać w czasach współczesnych, a jej tytułowa bohaterka okaże się zwykłą dziewczyną.

Balet Siergieja Prokofiewa jest historią o marzeniach, miłości i szczęściu. To obfitująca w symbole bajka archetypiczna, czyli taka, której udaje się dotknąć prawdy o człowieku i jego relacjach z innymi.

- Przymierzanie, czy raczej wchodzenie na siłę w nieswój bucik uczy, że ostatecznie i tak nie uda nam się być kimś innym. Przede wszystkim jest to jednak bajka o spełnianiu marzeń, romantyczna historia o biednej dziewczynie, którą pokochał książę, dlatego znana jest wszędzie i od zawsze - powiedziała Grażyna Konieczna z działu promocji opery.

Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Krzysztof Dziewięcki, scenografię przygotowała Małgorzata Słoniowska, a za przygotowanie baletowe artystów odpowiada Olga Kozimala - Kliś.

Balet Siergieja Prokofiewa od niemal 70 lat należy do stałego repertuaru większości teatrów operowych świata. Prapremiera tytułu odbyła się w Teatrze Wielkim w Moskwie w 1945 r., a pierwszym polskim teatrem operowym, w którym "Kopciuszek" został wystawiony, była właśnie Opera Śląska.

Prapremiera miała miejsce w 1953 r. Powstała w opracowaniu muzycznym Edwina Kowalskiego, w inscenizacji i z choreografią Mikołaja Kopińskiego oraz ze scenografią Stefana Janasika. Po raz drugi tytuł ten pojawił się w repertuarze Opery Śląskiej w 1989 r. pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Affeltowicza, z choreografią Lilianny Potyki i oprawie plastycznej Liliany Jankowskiej oraz Anny Zaporskiej.

Tym razem "Kopciuszek" powraca do Bytomia po ponad 20 latach nieobecności, w oryginalnej oprawie scenograficznej i układach choreograficznych łączących taniec klasyczny ze współczesnym.

(-)
(PAP)
24 maja 2014

Książka tygodnia

Kryptonim Dziady: Teatr Narodowy 1967-1968
Wydawnictwo Bellona
Janusz Majcherek, Tomasz Mościcki

Trailer tygodnia