Dwa Pierścienie dla Opery Na Zamku

36. Bursztynowe Pierścienie Kuriera Szczecińskiego

Opera na Zamku w Szczecinie została wyróżniona dwoma Bursztynowymi Pierścieniami podczas XXXVI edycji tego plebiscytu organizowanego przez Kurier Szczeciński!

Publiczność uznała, że najlepszym spektaklem minionego sezonu artystycznego jest musical Opery „Crazy for You"* Georges'a i Iry Gershwinów, w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, pod kierownictwem Jerzego Wołosiuka, a najlepszą aktorką/aktorem – Joanna Tylkowska-Drożdż* za rolę Neddy – Kolombiny w przedstawieniu „Pajace" Ruggera Leoncavalla w reżyserii Michała Znanieckiego. Nagrody odebrali: dyrektor Opery na Zamku Jacek Jekiel i dyrektor ds. artystycznych Jerzy Wołosiuk oraz laureatka Joanna Tylkowska-Drożdż.

Dyrektor Opery na Zamku Jacek Jekiel podczas uroczystej Gali wręczenia nagród mówił: „Z okazji 60-lecia teatru chcieliśmy znaleźć teatralną przenośnię, która pokaże, że z niczego można zrobić coś. „Crazy for You" to jest historia o nadziei, o miłości, która spełnia tę nadzieję. O tym, że jeżeli się coś bardzo chce, to można tego dokonać. Historię zapyziałego, prowincjonalnego teatrzyku, który nagle staje się sceną światowego formatu. Powiedziałem Jerzemu: „Robimy to. Odpalmy wszystkie fajerwerki, niech ludzie zobaczą, co można zrobić, jak kultura dostanie trochę kasy". (za Gazetą Wyborczą)

W pierwszej dziesiątce wyróżnionych przez publiczność artystów znaleźli się także artyści Opery na Zamku – Monika Marszałek została wyróżniona za rolę matki Klary w „Dziadku do orzechów" w inscenizacji i choreografii Karola Urbańskiego, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Wołosiuka, a Pedro Rizzi zdobył uznanie za rolę siostrzeńca Radcy w tym spektaklu.

Widzowie docenili także przedstawienia Opery na Zamku: „Dziadka do orzechów" i „Pajace", które znalazły się w gronie najwyżej wyróżnionych.

- „Crazy for You"
Najwspanialsza klasyka gatunku. Musical, który nawiązuje do najlepszych tradycji „Złotych czasów Broadwayu" lat 20. i 30. Ciekawa fabuła, zabawne dialogi i całe mnóstwo najpiękniejszej muzyki George'a Gershwina to przepis na hit, który tak czaruje widzów na całym świecie. Historia miłości bogatego chłopaka z Nowego Yorku, a raczej syna bogatej matki, który ponad wszystko ukochał taniec, śpiew i muzykę oraz prostej dziewczyny z Nevady - córki byłego dyrektora upadłego teatru... Brzmi banalnie, jednak fabuła ta, którą śmiało można określić komedią muzyczną naszpikowana jest pełnokrwistymi postaciami, przewrotnymi sytuacjami oraz olbrzymią ilością śpiewu i tańca.

To wszystko powoduje, że śmiało już teraz – 25 lat po premierze światowej możemy uznać dzieło braci Gershwinów (brat George'a – Ira jest autorem tekstów piosenek) za ponadczasowe i jedno z najważniejszych przedstawień musicalowych w historii.

- Joanna Tylkowska-Drożdż
sopran
Związana z Operą na Zamku od 2005 r. jako śpiewak - solista. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz studiów podyplomowych z zakresu Historii Sztuki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2010 r. jest pedagogiem Akademii Sztuki w Szczecinie, w 2012 r. obroniła pracę doktorską na temat postaci kobiecych w operach Mozarta. Kunszt wokalny doskonaliła uczestnicząc w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. R. Karczykowskiego, prof. A. Pearce, prof. Ch. Elssnera, a także Festiwalach Muzycznych (m.in. Kangasniemi Music Festival - Finlandia, Międzynarodowy Festival Muzyki Wiedeńskiej - Wrocław, Festival „ Dotknięcie Żywiołów" – Kraków, organizowany przez Europäische Festspielinitiative.
W 2003 r. Joanna Tylkowska-Drożdż debiutowała w szczecińskiej Operze na Zamku partią Paminy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta. Od roku 2005 jest solistką tej Opery. Współpracuje również z Operą Krakowską (Traviata G. Verdiego , Rigoletto G. Verdiego, Halka S. Moniuszki, Orfeusz i Eurydyka G.W. Glucka ) oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu (Paria S. Moniuszki).
Od czasu debiutu w 2003 r. Joanna Tylkowska-Drożdż wzięła udział w wielu ważnych projektach koncertowych (m.in. gali Opera Night w Szanghaju, gdzie wystąpiła z solistami Shanghai Grand Theatre), spektaklach operowych oraz operetkowych. Z zespołem Opery na Zamku odbyła kilkukrotne zagraniczne tournée po krajach Europy, m.in. w Belgii i Holandii (Wesele Figara W.A. Mozarta, Lunatyczka V. Belliniego, Fidelio L. van Beethovena), w Hiszpanii (Kawaler Srebrnej Róży R. Straussa) oraz w Niemczech, (Wiedeńska krew J. Straussa, La serva padrona G.B. Pergolesiego). W 2009 r. artystka gościła we Włoszech, w sycylijskim Teatro San Giorgio, gdzie wykonała partię solową w Requiem dla pewnej Polki i Good Night H.M. Góreckiego. Niezwykle znacząca była również możliwość zadebiutowania na scenie Opery Narodowej w Warszawie podczas prestiżowego koncertu Opera Narodowa na rzecz Domu Muzyka Seniora w 2008 r. W roku 2012 Joanna Tylkowska-Drożdż otrzymała nominację do nagrody Bursztynowego Pierścienia dla najlepszego aktora roku za rolę Rosalindy w Zemście nietoperza J. Straussa. W 2017 roku odznaczona przez marszałka województwa zachodniopomorskiego Srebrną Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego.

Role:
Projekty koncertowe - partie solowe:
- Requiem W.A. Mozarta,
- Exsultate, jubilate,Vesperae solennes de confessore W.A. Mozarta,
- Requiem G. Faure,
- Oratorio de Noel C. Saint-Saensa,
- Gloria A.Vivaldiego,
- Stabat Mater G.B. Pergolesiego,
- Bachianas Brasileiras H. Villa-Lobos,
- Hymn do Słońca J. Stalmierskiego;
Spektakle operowe:
- paryska i polska prapremiera Iwony księżniczki Burgunda Z. Krauzego,
- Hrabina i Zuzanna w Weselu Figara W.A. Mozarta
- Fiordiligi w Cosi fan tutte W.A. Mozarta,
- Pamina w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta,
- Tatiana w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego,
- Violetta w Traviacie G. Verdiego,
- Hrabina Ceprano w Rigoletcie G. Verdiego,
- Sofie w Kawalerze Srebrnej Róży R. Straussa,
- Liza w Lunatyczce V. Belliniego,
- Marzelina w Fidelio L.van Beethovena,
- Eurydyka w Orfeuszu i Eurydyce G. W Glucka,
- Mądra w Mądrej C. Orfa,
- Poppea w Koronacji Poppei C. Monteverdiego,
- Zofia w Halce S. Moniuszki,
- Braminka w Parii S. Moniuszki
- Nedda w 'Pajacach' R. Leoncavalla
Spektakle operetkowe:
- Rosalinda w Zemście nietoperza J. Straussa,
- Francesca Cagliari w Wiedeńskiej krwi J. Straussa,
- Liza w Krainie uśmiechu F. Lehara
- Ilona w Cygańskiej miłości F. Lehara.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery
5 grudnia 2017

Książka tygodnia

Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910-2000
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia