Dziesięć nagród głównych i dwa wyróżnienia

27. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Dziesięć nagród głównych i dwa wyróżnienia - finał 27. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej
27 stycznia poznaliśmy laureatów 27. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. W tym roku najważniejszą nagrodę zdobył Maciej Gorczyński za adaptację tekstu i reżyserię spektaklu „Inni ludzie" z Teatru Barakah w Krakowie.

Do finału tegorocznej edycji OKnWPSW zakwalifikowano 12 spektakli. Po ich obejrzeniu jury w składzie: Kalina Zalewska (przewodnicząca), Maryla Zielińska, Artur Grabowski, Paweł Sakowicz i Rafał Turowski postanowiło przyznać dziesięć nagród głównych i dwa wyróżnienia.

Nagroda za adaptację tekstu i reżyserię spektaklu „Inni ludzie" z Teatru Barakah w Krakowie trafiła do Macieja Gorczyńskiego. Jury doceniło także twórców muzyki do tego spektaklu, przyznając nagrodę Piotrowi Korzeniakowi i zespołowi CUKRY w składzie: Karolina Głogowska, Lena Witkowska, Agnieszka Kocińska.

Nagroda zespołowa powędrowała w tym roku do Mateusza Pakuły, Justyny Elminowskiej, Antoniego Skoliasa i Pauliny Góral - twórców spektaklu„Lem vs. P.K. Dick" z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

Jury przyznało aż cztery indywidualne nagrody aktorskie. Wśród nagrodzonych znaleźli się: Ildefons Stachowiak za rolę Redaktora z Warszawy w spektaklu„Krzycz. Byle ciszej" z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, Tomasz Schuchardt za rolę P.K. Dicka w spektaklu„Lem vs. P.K. Dick", Karolina Staniec za rolę Rosemary Kennedy w spektaklu „Klątwa rodziny Kennedych" z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i za rolę Barbary Zdunk w spektaklu „I tak nikt mi nie uwierzy" z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz Barbara Wysocka za rolę w spektaklu„Bieguni" z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie (koprodukcja).

Nagroda za scenografię, kostiumy i światło powędrowała do Katarzyny Borkowskiej za spektakl „Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979" z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Jury przyznało także nagrodę specjalną „zaoryginalne opowiedzenie lokalnej historii w uniwersalnym kontekście" dla Marcina Kąckiego i Anety Groszyńskiej w spektaklu „Krzycz. Byle ciszej".

Nagrodę im. Jana Świderskiego, ufundowaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich, otrzymała - za rolę Jane, opiekunki szympansicy Bogumiły w spektaklu „Darwin albo dzieci ewolucji"z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku - Anna Konieczna.

Jury postanowiło także przyznać dwa wyróżenienia: Annie Kociarz za rolę Anny Iwaszkiewicz w spektaklu „Życie intymne Jarosława" z Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Janowi Jurkowskiemu za rolę Lema w spektaklu „Lem vs. P.K. Dick".

Już po raz siódmy swoje nagrody przyznała Komisja Artystyczna. W tym roku w jej składzie znaleźli się: Anna Jazgarska, Justyna Landorf, Barbara Pitak-Piaskowska, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz Jacek Sieradzki (przewodniczący) i Paweł Stangret. Komisja zdecydowała o przyznaniu trzech równorzędnych nagród za najlepszy dramat autorom: Jolancie Janiczak za teksty „I tak nikt mi nie uwierzy" oraz „Klątwa rodziny Kennedych", Krzysztofowi Kopce za tekst „Rzeź" oraz Mateuszowi Pakule za tekst „Lem vs. P.K. Dick".

Z powodu ograniczeń i ryzyk związanych z COVID-19 uroczyste wręczenie nagród laureatom 27. edycji OKnWPSW odbędzie się w Instytucie Teatralnym latem 2022 i połączone zostanie z finałem 28. edycji Konkursu.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

(-)
Materiał Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego
27 stycznia 2022

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...