Emigranci w wozie Drzymały - teatr obwoźny

"Emigranci" - reż. Romuald Wicza- Pokojski - Teatr Wiczy w Toruniu

Spektakl gramy w 33-letnim Mercedesie L 508 D. To jest samochód-camping, służący do podróżowania przez długi czas bez konieczności wracania do domu.

Emigranci Teatru Wiczy

 Naszą pierwszą myślą, kiedy go (ten samochód) zobaczyliśmy, było - to taki dom dla emigrantów! Zmieniliśmy podejście do dramatu Mrożka, wstawiając go w aktualną, możliwą i tu (w Polsce przystępującej do Unii Europejskiej) i tam (w Europie zachodniej) sytuację. Nie bez znaczenia są doświadczenia aktorów grających postaci XX i AA: Radosława Smużnego i Krystiana Wieczyńskiego...

Współczesny "wóz Drzymały" staje się miejscem akcji dla dramatu Emigranci. Możliwość wpuszczenia na spektakl tylko jedenastu osób (aktorzy i widzowie) stwarza atmosferę reality show. W tej sytuacji samochód staje się naszym (widzów i aktorów) domem, którym wjeżdżamy (dosłownie i w przenośni) do Europy. Tak jak w każdym domu chodzimy do łazienki, oglądamy telewizję, jemy, śpimy...
?migranci (tytuł pisany ze znakiem waluty euro zamiast E) Teatru Wiczy w reżyserii Romualda Wicza - Pokojskiego, jednego z najbardziej uzdolnionych dramaturgów i reżyserów młodego pokolenia, to pierwsza w Europie premiera w samochodzie campingowym

Po trzydziestu latach od pierwszego wystawienia Emigrantów Polska wchodzi do Unii Europejskij. Co się zmieniło od tamtego czasu? Jak wygląda emigracja ludzi urodzonych w latach 70 - tych i 80 - tych? Kim są emigranci nowego wieku? Czy są to E - migranci, czy EURO - migranci? Obraz Polaka - emigranta na pewno się zmienił. To coraz rzadziej uciekinier polityczny, częściej człowiek szukający spełnienia materialnego. Z danych statystycznych wynika, że do 25 - milionowej polonii co roku dołącza kilkadziesiąt tysięcy młodych Polaków. 

Prasa O Emigrantach Teatru Wiczy...

Dokąd jedzie to auto

"(...)Tutaj - jak w telewizji - odbiorca widzi wszystko w dużym zbliżeniu. Dlatego konieczna była zmiana stylu gry aktorskiej.

Publiczność zastaje bohaterów jakby w samym środku ich codzienności - w czasie parzenia herbaty, porannej kąpieli i śniadania. Wszystko jest prawdziwe: herbatę zalewa się wrzątkiem, w samochodzie czuć zapach rozgrzanej tapicerki, spalin, taniej konserwy mięsnej i rozlanej do kieliszków żubrówki.
Przedstawienie przez cały czas trzyma w napięciu. Pozbawione jest dłużyzn i zbędnych ozdobników. Teatr Wiczy gra na emocjach widzów. Odtwórcy głównych ról Radosław Smużny i Krystian Wieczyński wydobywają z tekstu wszelkie jego emocjonalne i humorystyczne walory, bez ocierania się o pretensjonalność czy nadekspresywność. 

Pod sam koniec widowiska samochód rusza. Kierowca grozi drugiemu bohaterowi, że go zabije. W tym czasie wszystko w samochodzie się trzęsie - z półek spadają różne przedmioty, drzwi od kempingowej łazienki bezwładnie zamykają się i otwierają (...)"
Autor: GG (Grzegorz Giedrys)
Gazeta Wyborcza, magazyn 6 - 12 lutego 2004

"Najnowsza inscenizacja Teatru Wiczy przypomina... reality show. 

Kłócą się i godzą. Obrażają i współczują. Los rzucił ich daleko od domu, od ojczyzny. Jak to emigrantów, którzy ruszyli w świat, by zarobić, coś w życiu zmienić, bo tam w kraju beznadzieja, bieda. Kiedy dawno temu oglądałem w " Horzycy" inscenizację "Emigrantów" Sławomira Mrożka, do której scenerię stanowiły podziemia teatru, nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że Mrożek popełnił w tym przypadku dość doraźną publicystykę (zwłaszcza w kontekście takich dzieł jak choćby "Tango"). Owszem, zbudował wyraziste postaci, nadał im oraz ich problemom uniwersalne piętno, ale cała sytuacja jawiła się jako coś z gatunku "tu i teraz". Bo to wtedy fala Polaków wyjeżdżała "za chlebem", szczególnie do Niemiec, Austrii, Francji. Ba, wyemigrowała całkiem spora część pokolenia, które w PRL - owskiej Polsce nie widziało dla siebie miejsca i szans (...)(...) Twórcy spektaklu wspominają coś o "współczesnym wozie Drzymały". Sugerują, aby tytuł widowiska zapisywać jako ?migranci ( z E zastąpionym przez znaczek euro). Bo sztuka Mrożka ma być pretekstem do refleksji o współczesnej emigracji. Tej w przededniu naszego wejścia do Unii Europejskiej. Za czasów prapremiery Emigrantów (rok1974) motywacje XX i AA były równie popularne wśród opuszczających tamtą Polskę. Teraz szala zdecydowanie przechyliła się w stronę XX. [...] Kilka dni temu sporą sensację wywołała informacja o wynikach badań przeprowadzonych wśród studentów najbardziej prestiżowych szkół wyższych w Warszawie. Wyszło na to, że mniej więcej połowa z tych studentów po ukończeniu nauki chce wyjechać z Polski. Toż to socjologiczny horror! Sięganie w takiej sytuacji po Emigrantów jest jak najbardziej na czasie(...)"
Autor: Winicjusz Szulc
Nowości, 6 lutego 2004

Historia Teatru Wiczy:

Teatr Wiczy istnieje od 11 listopada 1991, powstał w Brodnicy. Obecnie pracuje w Toruniu.
Przyczyną zawiązania grupy było przygotowanie widowiska upamiętniającego odzyskanie niepodległości przez Polskę. 

Jedna z pierwszych takich akcji w nowej Polsce. 

Dotychczasową drogę Teatru cechuje poszukiwanie nowego języka wyrazu scenicznego w celu poruszania istotnych spraw społecznych.

Kolejne spektakle Teatru są oczekiwane i żywo komentowane, przez krytyków i komentatorów społecznych. 

Teatr Wiczy uznawany jest za jeden z ważniejszych teatrów alternatywnych w Polsce.
Teatr Wiczy, tworzy spektakle w drodze pracy całego zespołu, głównie korzysta z improwizacji i performance\'u. Do swoich działań zaprasza twórców różnych dziedzin: Mimów, Poetów, Perkusistów, Hip-hopowców, Malarzy itp. Pracuje zarówno z zawodowymi aktorami, jak i amatorami. Jedyne ramy, na które godzą się główni twórcy Teatru Wiczy to ramy jakie wyznacza słowo "teatr".
Teatr Wiczy angażuje się w wiele działań kulturalnych i społecznych o zasięgu międzynarodowym. 
Teatr Wiczy zrealizował 24 spektakle sceniczne i plenerowe oraz kilkanaście happeningów. 

Reżyser i dyrektor Teatru Romuald Wicza - Pokojski 
Założyciel i główny reżyser autorskiego Teatru Wiczy, dramaturg, działacz kultury, performer. Reżyser 35 spektakli.

W rankingu niecodziennych scen Romana Pawłowskiego przedstawionym w "Dużym Formacie" Gazety Wyborczej z 5 września 2005 r., spośród 5 spektakli 2 są autorstwa Pokojskiego "Emigranci" Teatru Wiczy oraz "Pamiętnik z dekady bezdomności" Teatru Wybrzeże.

Spektakle Pokojskiego były przyczyną istotnych dyskusji społecznych dotyczących bezdomności ("Pamiętnik z dekady bezdomności" w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku), praw pracowniczych ("Kiedy przyjdą podpalić Twój dom to się nie zdziw" w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku), emigracji ("Emigranci" w Teatrze Wiczy).

Pokojski udziela się na rzecz edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. W istotny sposób aktywizuje środowisko kulturalne Torunia poprzez organizację spotkań, debat, prezentacji, warsztatów. Pokojski jest jednym z najbardziej interesujących twórców sztuki społecznej. 

Radosław Smużny
Aktor teatralny i filmowy, animator kultury, student Akademii Teatralnej, stypendysta Miasta Torunia.
Na scenie filmowej pracował m.in. w filmie Larsa Gorana Petterssona "Jagodowa wojna", w filmie Petera Weira pt: "Pan i Władca na krańcu świata". 

Krystian Wieczyński 
Aktor teatralny i filmowy, animator kultury, pedagog kultury, instruktor teatralny i cyrkowy, student Akademii Teatralnej, stypendysta Miasta Torunia, współtwórca Teatru Wiczy.
Od 2006 r. współpracuje również z Teatrem Biuro Podróży.

Teatr Wiczy realizuje projekt Warsztat Emigranci. Celem projektu jest przybliżenie twórczości dramaturgicznej Sławomira Mrożka środowiskom odciętym od sztuki za pośrednictwem prezentacji spektaklu Emigranci Teatru Wiczy oraz przeprowadzenie spotkań - dyskusji po prezentacji. Użycie objazdowej formy teatralnej będzie pomocne w dotarciu do małych środowisk pozamiejskich, pozostających bez kontaktu z teatrem. Odnalezienie aktualnego brzmienia dramatu Mrożka, zestawienie go z dzisiejszą sytuacją polityczno - ekonomiczną. Ukazanie Polaka - emigranta. Przeprowadzenie warsztatów, analizujących formę, treść i uzyskany efekt realizacji Emigrantów przez Teatr Wiczy. Pozyskanie publiczności dla teatru, ludzi teatru, ludzi sztuki, pośród dzieci i młodzieży środowisk pozamiejskich. Pokazanie teatru bez ograniczeń, jakie wiążą się z dotarciem do budynku teatru. Spektakl Emigranci w reżyserii Romualda Wicza-Pokojskiego, zrealizowany przez Teatr Wiczy, premierowany był w 2004 r., w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Spektakl grany jest w 33-letnim Mercedesie L 508 D przez Radosława Smużnego, Krystiana Wieczyńskiego.

Prezentacja spektakli odbędzie się w miesiącach maj-czerwiec, wrzesień-listopad w środowiskach pozamiejskich. Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest wypełnienie karty zgłoszenia i przesłanie drogą elektroniczną, listową lub faxem do 15 maja 2007 r.: Teatr Wiczy, ul. Szymanowskiego 20/5, 87-100 Toruń, fax:56/6219656, e-mail:mag@wicza.com

Ustalenie terminarzu realizacji projektu odbędzie się do 20 maja 2007 r. Lista uczestników projektu podana będzie na stronie internetowej Teatru: www.wicza.com. W związku z ograniczoną ilością możliwych prezentacji w ramach projektu o wyborze uczestników zadecyduje powołana komisja składająca się z członków Teatru i animatorów kultury na podstawie wypełnionej karty zgłoszenia.

Informacje i niezbędne dokumenty zamieszczone są na stronie Teatru Wiczy: www.wicza.com

EMIGRANCI 
spektakl Teatru Wiczy w Toruniu
jeżdżąca scena dla ok. 11 widzów 

Autor: Sławomir Mrożek
Reżyseria: Romuald Wicza- Pokojski
Obsada: Radosław Smużny, Krystian Wieczyński
(zs)

(-)
Materiały Teatru
2 maja 2007

Książka tygodnia

Wolność i łaska. Rozważania o Szekspirze
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Peter Brook

Trailer tygodnia

Afryka
Bartek Frąckowiak