Festiwal w Gardzienicach

22. Festiwal Akademii Praktyk Teatralnych - Gardzienice

Festiwal stanowi pomost, łączący trzynaście przeszłych Akademii Praktyk Teatralnych z pierwszym zjazdem nowej, XIV APT. Oznacza to prezentacje spektakli, które przygotowali absolwenci Akademii, koncerty i Zgromadzenia.

Festiwal stanowi pomost, łączący trzynaście przeszłych Akademii Praktyk Teatralnych z pierwszym zjazdem nowej, XIV APT. Oznacza to prezentacje spektakli, które przygotowali absolwenci Akademii, koncerty i Zgromadzenia.

W ramach Festiwalu odbędą się 3 premiery w ramach projektu „Gardzienice - Generator Nadziei", wśród których pojawią się międzynarodowe obsady.

Przy Festiwalu organizujemy także Konferencję Naukowo-Artystyczną poświęconą pedagogice teatralnej i działalności APT. Konferencja nosi tytuł „Pedagogika poprawiona". Wśród prelegentów: Prof. Tomasz Wiśniewski, Prof. Zbigniew Benedyktowicz, Prof. Krzysztof Bielawski, Dr Katarzyna Kręglewska, Krzysztof Miklaszewski, Niamh Dowling, Alexia Kokkali

Tradycyjnie jesienią, w Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice" odbędzie się festiwal - w tym roku dedykowany obchodom 22 - lecia działającej pod auspicjami OPT - Akademii Praktyk Teatralnych. W ramach Festiwalu zaprezentowane zostaną prace absolwentów Akademii (spektakle, filmy, koncerty) oraz premiery zrealizowane przez młodych adeptów teatru w ramach projektu ,,Gardzienice - Generator Nadziei", a także konferencja naukowa i opowieści: „Moje niepowtarzalne życie w życiu i życie w sztuce"
Szczegóły:

PROGRAM ARTYSTYCZNY:

Środa, 2 października
17:00 Otwarcie Festiwalu / Pałac – Sala Koncertowa
17:30 Sceny z Maskami, spektakl studentów Rose Bruford College na podstawie II aktu „Wyzwolenia" Stanisława Wyspiańskiego, opieka artystyczna: Włodzimierz Staniewski / Oficyna - Sala Carmina
18:30 Koncert Kompozytorski - kwartety Jana Lecha (terminujący u W. Staniewskiego) i Szymona Kałużnego (XIII APT, muzyk teatru Gardzienice) / Pałac – Sala Koncertowa
19:30 Miasto, którego nie było, spektakl cyrkowy Kolektywu Kejos, reż. Marta Kuczyńska (V APT), Jacek Timingeriu (VI APT, aktor teatru Gardzienice w latach 2007-2009), Katarzyna Timingeriu (VII APT) / Spichlerz
20:30 Przemiana, spektakl teatru Marebito na podstawie noweli Franza Kafki, reż. Fatih Affan Öztürk, art-coaching: Anna Dąbrowska (II APT, aktorka teatru Gardzienice); z udziałem współpracowników i absolwentów OPT: Angeli Ottone, Jakuba Szymczyny (IV APT), Piotra Zwolskiego (XII APT), Adrianny Kabza / Oficyna - Sala Carmina
22:30 ... bym dalej mogła biec ... recital Magdaleny Pamuły, (XII APT, aktorka teatru Gardzienice) / Pałac – Sala Koncertowa
Czwartek, 3 października
13:00 Sympozjon/Dytyramb „Moje rewelacyjne i niepowtarzalne życie w życiu i życie w sztuce" / Pałac
17:00 Szlemiel, spektakl Studia Sztuki Bogusława Słupczyńskiego na podstawie opowiadania I. B. Singera, reż. Bogdan Słupczyński; z udziałem Krzysztofa Cisa (I APT), Tomasza Pisarka (XI APT) i Katarzyny Słupczyńskiej (była współpracowniczka Gardzienic) / Oficyna - Sala Carmina
18:00 Cukry, koncert-performance absolwentek XII APT: Lena Witkowska, Karolina Głogowska, Agnieszka Kocińska / Pałac – Sala Koncertowa
19:00 Miastofonie, performance-instalacja Katarzyny Stefanowicz (IV APT) / Szopa
20:00 Wyzwolenie - Stanisław Wyspiański; Próba Otwarta (Zwiastun), teatr Gardzienice / Pałac - foyer
Autor widowiska: Włodzimierz Staniewski; muzyka: Zygmunt Konieczny
Motto:Talenta bowiem są niezmierne, lecz trzeba, by w nie wstąpił duch (Wyspiański)
22:00 Schyłkiem Dnia, spektakl cyrkowy Grupy Siedmiu Ludzi z udziałem Katarzyny Sanak (XIII APT), Gergo Popa (XIII APT), muzyka na żywo: Magdalena Pamuła (XII APT, aktorka teatru Gardzienice), Anna Nguyen (XIII APT, aktorka teatru Gardzienice), Szymon Kałużny (XIII APT) oraz Kacper Lech (aktor Teatru Gardzienice) / Szopa

Piątek, 4 października
12:00 Konferencja Pedagogika poprawiona... / Pałac, Sala Koncertowa
* program - poniżej
16:30 Opera za trzy grosze B. Brechta,Premiera w ramach programu Generator Nadziei; reż. George Attwill z udziałem studentów Rose Bruford College, którzy odbyli staż w teatrze Gardzienice / Spichlerz
17:30 EksPLoracja, spektakl teatru Krzyk, reż. Marek Kościółek (IV APT), z udziałem Anny Giniewskiej (XI APT), Mateusza Zadali (XI APT) i Marcina Pławskiego (VI APT) / Oficyna - Sala Carmina
19:00 Tara Gayan – Pieśni z gwiazd, koncert Agnieszki Mendel (III APT, aktorka teatru Gardzienice w latach 2004 – 2016), z udziałem Macieja Hanuska (VIII APT) i Michała Brańki (VIII APT) / Pałac - Sala Koncertowa
20:00 Łysa śpiewaczka, spektakl teatru 59 minut na podstawie dramatu E. Ionesco, reż. Jolanta Sikorska (VI APT), z udziałem Ewy Ampulskiej (VI APT) / Spichlerz
22:00 Potańc ze sznytem, koncert Justyny Jary (IV APT, aktorka teatru Gardzienice w latach 2004-2009) z zespołem Pompadur / Oficyna - Sala Carmina

Sobota, 5 października
12:00 Konferencja Pedagogika poprawiona... / Pałac,Sala Koncertowa * program - poniżej
16:00 Finnegans Wake, spektkal dyplomowy studentów XIII APT, reż. Maciej Gorczyński (VI APT, aktor teatru Gardzienice 2010-2019), opieka artystyczna: Włodzimierz Staniewski / Oficyna - Sala Carmina
17:00 Uroczystość wręczenia dyplomów ukończenia Akademii Praktyk Teatralnych dla ostatnich roczników APT / Pałac – Sala Koncertowa
18:00 Kalejdoskopowy film z historii Akademii Praktyk Teataralnych / Pałac – Sala Koncertowa
18:30 Pokaz tańca z wachlarzami, choreografia Julia Bui Ngoc (IV APT, aktorka teatru Gardzienice w latach 2004 – 2010) z udziałem Ewy Ampulskiej (VI APT), Judyty Bulman (XIII APT); muzyka na żywo: Justyna Jary (IV APT) i Aleksandra Gronowska (IV APT / aktorka teatru Gardzienice w latach 2004-2009) / Spichlerz
19:30 Yovo - Daniel Irizarry (USA), One-Eight Theatre z udziałem Aleksandry Gronowskiej (IV APT), Julii Lewandowskiej (XII APT) i Ewy Timingeriu (VI APT) / Szopa
20:30 Jeden – Wiele, koncert Karoliny Cichej (IV APT, aktorki teatru Gardzienice w latach 2007 – 2009) i Elżbiety Rojek (aktorki teatru Gardzienice w latach 1995-2004) / Pałac, Sala Koncertowa
22:30 Sympozjon/Dytyramb „Moje rewelacyjne i niepowtarzalne życie w życiu i życie w sztuce" / Pałac
Niedziela, 6 października
13:00 Sympozjon/Dytyramb „Moje rewelacyjne i niepowtarzalne życie w życiu i życie w sztuce" / Pałac
14:00 Brak sensu, Aniołek, Żyrafa i Stołek,spektakl dla dzieci na podstawie dramatu M. Guśniewskiej, Czytelnia Dramatu, Centrum Kultury w Lublinie; reż. Daniel Adamczyk (X APT), z udziałem Marcina Mrowcy (aktor Teatru Gardzienice) / Oficyna - Sala Carmina
17:00 Koncert zespołu Sutari w wykonaniu Barbary Songin (IV APT, aktorki teatru Gardzienice w latach 2004 – 2009), Katarzyny Kapeli–Timingeriu (VII APT, muzyk teatru Gardzienice w latach 2007 – 2009) i Zofii Zembrzuskiej (VII APT, muzyk teatru Gardzienice w latach 2007 – 2009) / Szopa
18:00 Panienka, Premiera w ramach programu Generator Nadziei;balet w kompozycji muzycznej i reżyserii Jana Lecha z udziałem Volkera Biesenbendera, Georgesa Beriachvillego, Aleksandry Klimczak i Urszuli Bernat-Jałochy (choreografia) / Pałac – Sala Koncertowa
19:30 Wesele Wyspiański-Malczewski-Konieczny, spektakl teatru Gardzienice w reż. W. Staniewskiego, wersja specjalna na okoliczność zjazdu absolwentów APT
21:00 Palcem po wodzie, koncert Karoliny Skrzyńskiej (XII APT) z udziałem Doroty Kołodziej (aktorki teatru Gardzienice), Magdaleny Pamuły (XII APT, aktorki teatru Gardzienice), Aleksandry Zawłockiej (XII APT, aktorki teatru Gardzienice) / Oficyna - Sala Carmina

Wystawa plastyczna i multimedialna:
22 Lata Akademii Praktyk Teatralnych w salach wystawowych Pałacu oraz w alejach parkowych

Międzynarodowa konferencja naukowo-artystyczna
Pedagogika poprawiona.
XX-lecie Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice"
Gardzienice, 4-5 października 2019
Piątek, 4. października 2019:
11:45-12:00 Włodzimierz Staniewski Powitanie
12:00-12:20 Mariusz Gołaj Historia Akademii Praktyk Teatralnych oraz historie i rewelacje wokół premier APT
12:20-12:40 Prof. Tomasz Wiśniewski Rola nauczyciela i ucznia w pedagogice teatralnej Akademii Praktyk Teatralnych
12:40-13:00 Dr Katarzyna Kręglewska Pielgrzymka, błądzenie, wyprawa, droga – Gardzienice, doświadczenie miejsca
13:00-13:20 Jan Lech Ekosystem treningowy. Rola przyrody i przestrzeni w treningu Akademii Praktyk Teatralnych
13:20-13:40 Niamh Dowling Wpływ metody treningowej Teatru „Gardzienice" na szkolenie aktorskie w Wielkiej Brytanii
13:40-14:00 Karolina Skrzyńska Pieśni. Trening muzyczny w Akademii Praktyk Teatralnych wobec tradycji ludowej (z muzycznymi prezentacjami autorki)
Sobota, 5. października 2019:
12:00-12:20 Włodzimierz Staniewski Homo viator wobec homo habitatis. Człowiek teatru w rozdarciu (między marzeniem o wiecznej włóczędze a marzeniem o własnej jaskini, do której przychodzą ludzie i duchy)
12:20-12.40 Joanna Holcgreber Cheironomia. Ciało, które mówi (z prezentacją cheironomii)
12:40-13:00 Prof. Zbigniew Benedyktowicz Utwory literackie i dzieła sztuki jako materiał do pracy teatralnej i animacji kultury w Akademii Praktyk Teatralnych
13:00-13:20 Prof. Krzysztof Bielawski Wzory kształcenia starożytnej Grecji w Akademii Praktyk Teatralnych (w ujęciu porównawczym: paideia, liceum Arystotelesa, Akademia Platońska, APT)
13:20-13:40 Alexia Kokkali Wracając do źródła: trening Teatru „Gardzienice" jako doświadczenie przekraczania granic
13:40-14:00 Krzysztof Miklaszewski Walka o Nową Metodę. Przyszłość pedagogiki teatralnej w Polsce (na przykładzie Gardzienickich doświadczeń)
14:00-14:20 Prof. Tomasz Kubikowski Akademia Praktyk Teatralnych „Gardzienice" na mapie metod edukacji teatralnej w Polsce

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc i ogromne zainteresowanie wymagana wcześniejsza rezerwacja miejsc:
☏ +48 81 532 98 40 • pn.-pt. 10.00-18.00
☏ +48 81 582 13 98 • tylko w sobotę • w dniu spektaklu
✉ office@gardzienice.org
Bilety: wstęp wolny
Przyjęto zasadę kolejności zgłoszeń

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji zadania pn. Realizacja Festiwalu XX-lecia Akademii Praktyk Teatralnych oraz przygotowanie przedstawienia opartego na "Wyzwoleniu" Stanisława Wyspiańskiego

***
Ponadto w październiku:
Maraton Teatralny
Piątek 25.10 i sobota 26.10, godz. 19:00:
 "IFIGENIA w A..."wg "Ifigenii w Aulidzie" Eurypidesa; muz. Zygmunt Konieczny
 "WESELE" - Wyspiański-Malczewski-Konieczny
Maraton Teatralny w Gardzienicach jest ok. 3-godzinną kompozycją:
 spektakli z repertuaru Teatru Gardzienice
 prezentacji Akademii Praktyk Teatralnych
 przedstawień programu Generator Nadziei
 projekcji multimedialnych, wystaw, oracji i zdarzeń okolicznościowych
w repertuarze spektakle w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego
 "WESELE" - Wyspiański-Malczewski-Konieczny
 "IFIGENIA w T..." wg "Ifigenii w kraju Taurów" Eurypidesa
 "IFIGENIA w A..."wg "Ifigenii w Aulidzie" Eurypidesa; muz. Zygmunt Konieczny
 "ELEKTRA" wg Eurypidesa
 "ORATORIUM PYTYJSKIE" muz. Mikołaj Blajda
W niektórych terminach dodatkowo
 prezentacje Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice
 spektakle Gardzienickiego Generatora Nadziei
Wystawy
 czterdziestoletniej historii działania Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice
 rzeźby prof. Adama Myjaka
 zbiory archeologiczne znalezione w Gardzienicach
 kolekcja kostiumów projektu Abdel Farrah ze spektakli teatru Thiassos prow. przez Yanę Sistovari
Bilety
Normalny: 50 zł
Ulgowy: 40 zł
http://www.airbnb.pl/rooms/2534231?adults=2&children=0&infants=0&toddlers=0&check_in=2019-06-18&check_out=2019-06-29&s=WgCo9SNO
Rezerwacje
t. +48 81 532 98 40 - pn.-pt. 10.00-18.00
t. +48 81 582 13 98 - tylko w sobotę, w dniu spektaklu
e. office@gardzienice.org
***
Kolejne terminy Maratonów Teatralnych:
22 listopada g. 19:00
23 listopada g. 19:00
6 grudnia g. 19:00
7 grudnia g. 19:00
__

RYSZARD KAJA. TEATRALNY BAR ŚWIATA MAŁOPOLSKIEGO.
Wernisaż wystawy: 24 października 2019r., godz. 18.00
Galeria Gardzienice, przy ul. Grodzka 5a w Lublinie.
Wystawa trwać będzie do: 17 grudnia 2019.
Kuratorzy wystawy: Zuzanna Zubek - Gańska / Leszek Jamrozik.
Aranżacja światła / montaż: Włodzimierz Janowski
Oprawa graficzna: Jacek Gański
Wystawę można oglądać od poniedziałku do piątku w godz. 12.00 - 18.00.
Wstęp na wernisaż i wystawę jest bezpłatny.

Szczegółowe informacje na stronie: www.gardzienice.org
Ośrodek Praktyk Teatralnych "Gardzienice"
ul. Grodzka 5 A; 20-112 Lublin
Biuro O.P.T. "Gardzienice" w Lublinie: 81 5329840

Ryszard Kaja. Teatralny Bar Świata Małopolskiego.
Wystawa prezentowana w Galerii Gardzienice, należącej do Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice".

Można by śmiało wysnuć tezę, że Ryszard Kaja dla Polskiego plakatu jest jednym z filarów o czym stanowi nowatorski aspekt szeroko zakrojonej twórczości Artysty. Jeden z czołowych kontynuatorów Polskiej Szkoły Plakatu zagości w skromnych progach Galerii Gardzienice, będącej częścią Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice". Z mocnym, teatralnym przytupem.

Znany wielbicielom plakatu w znacznym zakresie gdyż plakaty Artysty z cyklu Polska zakorzeniły się w naszej tożsamości i zadomowiły, sprawiając, ze wedle sentymentu i upodobania wybrane plakaty z poszczególnych miejscowości odnalazły się na ścianach naszych mieszkań.

O swoich plakatach zwykł mawiać: "Moje plakaty są pełne detali, tak jak i mój dom, a mój dom pełen jest wspomnień. Ja kolekcjonuje przeszłość (...). Nie interesują mnie poszukiwania formalne, anektowanie nowych przestrzeni dla sztuki. Mody, także artystyczne, są mi obce, nie patrzę, jak wszyscy w przyszłość, tylko szperam w swej przeszłości".

Popularność i rozpoznawalność dały Artyście między innymi plakaty z serii POLSKA, które od 2012 r. Ryszard Kaja tworzył na zamówienie Galerii Polskiego Plakatu we Wrocławiu. Co ciekawe, plakaty te umykają najnowszym tendencjom. Mocno trzymają się jedynego w swoim rodzaju stylu charakterystycznego dla Artysty. Unikatowy język symbolu, który przenika materie plakatu, skrótowa forma przedstawienia i umiejętne operowanie kolorem czynią jego plakaty niepowtarzalnymi, niczym kody, skróty myślowe szyfrują w myślach odbiorcy odbiór właściwy. Dla przykładu powiem, że widząc Przełom Dunajca w plakacie Dunajec słyszymy niemal że szum oryginału, i stukot tratw i czujemy chłód asystujący nam podczas spaceru wzdłuż jego brzegu. Plakat odkodowuje w nas realny kształt obrazu, oddaje nam prawdziwość i wspomnienie, co jest szczególnie piękne, gdyż z podobnymi odczuciami spotykamy się w odbiorze pozostałych plakatów Artysty.
Podobnie rzecz się ma z unikatowymi plakatami teatralnymi, których prostota form mierzy się z symboliką. Odwołania, siła skojarzeń, detal decydują o doskonałości plakatowych dzieł dla Teatru. Ryszard Kaja w pozornej prostocie odnajduje finezje, która w jego dziełach przewija się z sielskością, lekkością, rodzimym krajobrazem lub jego fragmentem. Wypracowana przez niego metafora uproszczonego przedstawienia, oszczędnego przekazu, zdawkowego symbolu, śladowego krajobrazu tudzież tła stanowi element rozpoznawalny w plakatowej, teatralnej twórczości Ryszarda Kai. A mimo delikatnej niekiedy graficznej formy plakat pozostaje mięsisty w kolor, który stanowi jego dopełnienie. Jego plakaty Teatralne są kompletne w odbiorze, w swoim jedynym rodzaju. Są doskonałe, i można śmiało wysnuć tezę, ze niekiedy blokują naszą pamięć i wzrok na późniejszych naśladowców lub innych autorów w tej dziedzinie, na przykłady, próby przemycenia podobnych treści i form dla danej sztuki teatralnej.

Na wystawie w naszej Galerii Gardzienice pokazane zostaną między innymi plakaty, tematycznie dobrane i wykonane przede wszystkim dla wschodnich regionów, na wystawie znajdą się również portrety małopolskie, projekty kostiumów, scenografii, częściowo fragmenty niezwykłych dzienników Artysty.
Autorem tytułu ekspozycji i nieocenionym współkuratorem wystawy jest Leszek Jamrozik, według słów którego : „Małopolskość w tytule podkreślać prowincjonalny świat, normalny, bez zadęcia, taki hrabalowski właśnie".
Ryszard Kaja zaczytywał się w utworach Bohumila Hraba, i Hrabalowska koncepcja świata była mu bardzo bliska. Ujmująca trafność i niezwykłe poczucie humoru pisarza zbiegało się mocno z sylwetką Ryszarda Kai. Przecież dzieła Artysty również charakteryzują się tym niezwykłym poczuciem żartu, opływają w dowcip, okraszony pewną lekkością i łatwością przekazu. Są one niemal wizytówką w twórczości Artysty. Dowcip Ryszarda Kai jest trafny, nie wymijający. Jak również pod jego płachtą udaje mu się przemycić treści ważne, nierzadko trudne, które docierają do nas po dłuższym odbiorze.

Ale nie należy zapominać, i szufladkować tak wybitnego twórcę jedynie jako plakacisty. Nie może nam umknąć fakt, iż Ryszard Kaja był niezwykle pracowitym Artystą, o nieskrępowanej wyobraźni i ogromnym zapale do pracy. Jego spektakularna przygoda ze sztuką to także rozmaite realizacje teatralne, od scenografii, po kostiumy i dekoracje.
Teatr przyszedł z początkiem Jego twórczości, gdy zaraz po studiach poświęcił się właśnie teatralnej instytucji. Tu niesiony ogromem realizacji zaprojektował i wykonał wiele istotnych scenografii i rozlicznych projektów kostiumów i dekoracji. Niczym w lustrze odbija się w jego pozostawionych scenografiach ogromna pracowitość, sumienność niemal rzemieślnicza. Mówi się nawet o ponad 200 scenografiach teatralnych, baletowych, operowych i telewizyjnych, które Artysta stworzył. Nie obca mu była scenografia operowa, którą przygotowywał zarówno dla Polskich oper jak i zagranicznych (min. Francji, Niemczech, Brazylii, Argentynie, Izraelu i Egipcie. Projekty kostiumów i dekoracji powstały, miedzy innymi dla takich spektakli jak : „Bal Maskowy", „Ernani" „Falstaff" i „Rigoletto" Giuseppe Verdiego, „Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego, „Carmen" Georgesa Bizeta, „Don Pasquale" Gaetano Donizettiego. Do jego osiągnięć zalicza się także oprawę dla baletu „Dziadek do Orzechów" i „Jezioro Łabędzie" z muz. Piotra Czajkowskiego W latach 90 pracował dla Opery Szczecińskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu, potem zaś w Teatrze Wielkim w Łodzi, operach we Wrocławiu i w Warszawie.

W twórczości Ryszard Kai najróżniejsze dziedziny Jego sztuki wychodzą sobie na przeciw, przenikają się, zdawać by się mogło analizują swoja zawartość aż do trzewi, wymieniając się doświadczeniami, detalami, formą zapisu. Późniejsze lata życia artysty pozwalają na dłużej zagościć się rysunkowi i wprowadzają w twórczość Kai monotypie. Jakkolwiek uznane przez niektórych za staromodne stają się na nowo odkrytym źródłem twórczej eskalacji Artysty, pozwalającym mu na oswojenie otaczającego go świata i towarzyszącej temu rzeczywistości czyniąc z własnej codzienności kanwę do nowo powstających dzieł.

 

Joanna Wojciechowska
Materiał organizatora
1 października 2019

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia