Franio z wiolonczelą w ręku

"Tato" - reż. Małgorzata Bogajewska - Teatr Bagatela w Krakowie

„Tato" inscenizacja dramatu „Ojcze nasz" Artura Pałygi, której podjęła się Małgorzata Bogajewska.

Sam tytuł spektaklu wskazuje na ukazanie w nim z różnych stron roli ojca (Marcel Wiercichowski) w relacjach z bliskimi. Przedstawia go jako surowego mężczyznę, który posiada pieczę nad całą rodziną a myśląc że czyni wiele dobra dla swoich bliskich, budzi w nich strach. W domu wszystko przebiega według ściśle ustalonych zasad.

Ukazany jest obraz matki (tu Anna Rokita) jako osoby troskliwej, dbającej o rodzinne ciepło a zarazem kobiety żyjącej pod presją swojego męża, która wykonuje podstawowe czynności domowe a jej uczucia zostały już dawno stłumione. Emocjonalność jej postaci i stosunek do otaczającej rzeczywistości towarzyszy jej podczas wykonywanych, co jakiś czas, utworów. Tu widz od razu zauważa kontrast uczuć bohaterki. Początek historii, zaprezentowanej krakowskiej publiczności, stanowi stojący przy mikrofonie z wiolonczelą w ręku Franio (Adam Szarek).

Dorosły już mężczyzna, opowiada o rodzinie, w której przyszło mu dorastać, schemacie życia, gdzie ojciec jest wojskowym, za wszystko odpowiada twardą ręką, jego żona jest od niego zależna a zamiast szacunku może liczyć tylko na drwinę. Nie jest tu jednak ukazany tylko jeden problem czysto nakreślonej postaci ojca jako typowego tyrana rodziny. Źródło leży głębiej, bowiem w grę wchodzi jeszcze stanowisko wobec śmierci. Mimo wyższości nad innymi ojciec spotyka się niezależnie od siły swojego charakteru z równością wobec umierania. Jak każdy.

Wszystko toczy się w obrębie świetnie dobranej muzyki, wykonywanej przez aktorów na żywo. Scenografia stanowi szare odzwierciedlenie surowych relacji między bliskimi. Jest tu kuchnia, sypialnia, salon etc.

Miejsca typowe dla domowego ogniska. Gra światłem ale, i instrumenty muzyczne wykorzystane przez aktorów m.in. skrzypce, trąbka, gitara, banjo, akordeon, pianino, perkusja, cajon czy "przeszkadzajki" z pewnością odpowiadają za aurę całego widowiska.

W kreacjach aktorskich możemy zobaczyć: Adama Szarka, Marcela Wiercichowskiego, Wojciecha Leonowicza, Przemysława Brannego, Patryka Kośnickiego, Tomasza Lipińskiego, Annę Rokitę.

Wiktoria Wereszyńska
Dziennik Teatralny Kraków
7 lutego 2020

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia