Friedrich Haider

Kierownik muzyczny Zespołu Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Główny Gościnny Dyrygent w Theater und Philharmonie Essen. W sezonie artystycznym 2017/2018, Friedrich Haider pełni funkcję pierwszego dyrygenta w Theater und Philharmonie Essen, gdzie jest odpowiedzialny za stronę muzyczną nowej produkcji Humperdincka „Jaś i Małgosia".

Pod jego batutą zostaną także wznowione opery: „Norma" – V. Bellini, „Czarodziejski Flet" – W. A. Mozart, „Cyganeria" – G. Puccini oraz  „Trubadur"  i „Traviata" – G. Verdi. W sezonie 2017/2018 w Bayerischen Staatsoper poprowadzi „Zemstę Nietoperza" J. Straussa oraz „Lukrecję Borgia" G. Donizettiego.

Dorobek Friedricha Haidera obejmuje ponad 60 pozycji operowych. Kamieniami milowymi były realizacje z tak renomowanymi zespołami, jak: Bawarska Opera Państwowa w Monachium („Roberto Devereux" G. Donizettiego, „Faust" Ch. Gounoda, „Uprowadzenie z Seraju" W. A. Mozarta, „Zemsta Nietoperza" J. Straussa, „Rigoletto" G. Verdiego), Opera Państwowa w Berlinie, De Nederlandse Opera w Amsterdamie, Gran Teatro Liceu w Barcelonie, Metropolitan Opera w Nowym Jorku („Rigoletto" G. Verdiego), Semperoper w Dreźnie, Teatro La Fenice w Wenecji, Opera Państwowa w Wiedniu. Równie imponująco wygląda jego dorobek koncertowy, obejmujący współpracę z tak znakomitymi zespołami, jak: Camerata Salzburg, Orkiestra Kameralna w Mediolanie, Czech Philharmonic, Dallas Symphony Orchestra, Göteborgs Symfoniker, London Symphony, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Slovak Philharmonic, Tokyo Philharmonic.

Dzięki Friedrichowi Haiderowi w latach 2004-2011 Oviedo Filharmonia stała się jedną z czołowych orkiestr Hiszpanii, a jej kunszt poznali melomani od Paryża po Tokio. Ukoronowaniem tej współpracy stała się prestiżowa nagroda „Preis der Deutschen Schallplattenkritik" (Nagroda Krytyków Niemieckich) za nagranie koncertu skrzypcowego Ermanno Wolf-Ferrariego.

Począwszy od 2003 roku artysta poświęcił wiele uwagi twórczości tego kompozytora. Doprowadził do rejestracji wszystkich jego dzieł orkiestrowych oraz oper: „Il segreto di Susanna" oraz „I gioielli della Madonna". Nagranie tej ostatniej przyniosło mu nominację do nagrody "Schallplatten Kritik 2016".

(-)
Materiał Opery
9 lutego 2018
Portrety
Friedrich Haider

Książka tygodnia

Kryptonim Dziady: Teatr Narodowy 1967-1968
Wydawnictwo Bellona
Janusz Majcherek, Tomasz Mościcki

Trailer tygodnia