Grand Prix dla "Stasia..."

Mała Boska Komedia w Krakowie

Mała Boska Komedia dobiegła końca. Zobaczyliśmy pięć finałowych przedstawień wyselekcjonowanych przez młodzieżowe jury i ocenionych przez grono międzynarodowych ekspertów.

Grand Prix festiwalu zdobył spektakl "Staś i Zła Noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego z Teatru Śląskiego w Katowicach (koprodukcja ze Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum).

W finale konkursu pokazanych zostało pięć przedstawień: „Odd i Luna" w reżyserii Przemysława Jaszczaka (Wrocławski Teatr Lalek), „Don Kichot" w reżyserii Konrada Dworakowskiego (Grupa Coincidentia i Teatr Pinokio w Łodzi), „Staś i Zła Noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego (Teatr Śląski w Katowicach i Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum), „Chłopcy z Placu Broni" w reżyserii Konrada Dworakowskiego (Teatr Pinokio w Łodzi) oraz „Mglisty Billy" w reżyserii Mateusza Przyłęckiego (Teatr Figur Kraków).

Jury w składzie: Marcus Droß, Diana Kržanić Tepavac oraz Isabel Urpi wybrało jako najlepszy spektakl festiwalu Mała Boska Komedia sztukę „Staś i Zła Noga".

W uzasadnieniu werdyktu czytamy: „(...) spektakl opiera się na odważnym scenariuszu, traktującym tematy tak trudne, co rzeczywiste, w wysoce unikatowy, a jednocześnie delikatny i nienachalny sposób. Temat niepełnosprawności ujęty w spektaklu umożliwił skupienie się na zagadnieniach tabuizowanych w rozmowach pomiędzy dzieckiem i rodzicem. Odkrywanie tabu dotyczy między innymi takich sfer jak seksualność, pornografia, a z drugiej strony samotności pojedynczego rodzicielstwa, czy kwestii palącej mamy. Wykonanie domaga się głębokiej empatii dla bardzo skomplikowanych procesów samorozwoju, dzięki czemu zespołowi udaje się w bardzo szczególny sposób odejść od wąskiego przedstawiania osób z niepełnosprawnościami i otworzyć na paletę pytań o tożsamość człowieka."

Twórcy spektaklu otrzymali nagrodę w wysokości 15 000 zł.

Jury wskazało na wysoki poziom prezentowanych przedstawień i unikatowy w skali światowej format festiwalu, który angażuje młodych widzów, daje im prawo głosu i wyboru.

W „Oddzie i Lunie" członków jury zachwyciła forma: „Jesteśmy pod wrażeniem wyjątkowego rozwiązania estetycznego, jakim jest połączenie lalek z żywymi aktorami w sposób podważający tradycje i rygorystyczne zasady gatunku". W „Chłopcach z Placu Broni" byli pod wrażeniem muzyki na żywo w spektaklu oraz wspaniałego występu grupowego. Ich uwagę przykuła rola kobiet w tym spektaklu: „Kobiety na scenie dobitnie i przekonująco przedstawiały politykę w skali mikro i makro, promując wojnę dla tylko im znanych, ukrywanych celów. Takie położenie silnego akcentu na interesy innych, stojących poza wypadkami, stanowi wybitny wyróżnik tego spektaklu, który wzmacnia przesłanie."

W „Don Kichocie" zwrócili uwagę na wysoki poziom gry aktorskiej, muzykę na żywo, kostiumy i scenografię. Za podjęcie – w sposób delikatny i wyważony – tematu śmierci docenili spektakl w technice teatru cieni pt. „Mglisty Billy".

W festiwalu Mała Boska Komedia łącznie w edycji wiosennej i jesiennej wzięło udział 1573 widzów. Festiwal był dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

(-)
Materiał organizatora
15 listopada 2019

Książka tygodnia

Pokusa przebaczenia
Oficyna Literacka Noir Sur Blanc
Donna Leon

Trailer tygodnia