Grand Prix dla „Wszystko o mojej matce" z Teatru Łaźnia Nowa

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej - 2017

Spektakl „Wszystko o mojej matce" Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie laureatem Grand Prix 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi Agatę Dudę-Gracz i Krzysztofa Garbaczewskiego oraz Agatę Kucińską i Andrzeja Konopkę.

„Wszystko o mojej matce" to osobista wypowiedź reżysera Michała Borczucha i aktora Krzysztofa Zarzeckiego, którzy opowiadają w nim o śmierci swoich matek. Tekst Tomasza Śpiewaka nawiązuje tytułem do filmu Pedro Almodóvara, ale nie jest jego teatralną adaptacją. Nagroda główna w wysokości 70 tys. zł dla Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa przeznaczona zostanie na inscenizację kolejnej polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2017/2018.

Po obejrzeniu 13 spektakli, które zakwalifikowały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Jan Kozikowski – przewodniczący, Jacek Wakar, Weronika Murek, Maryla Zielińska, zdecydowało także o przyznaniu kilkunastu nagród i wyróżnień indywidualnych oraz dwóch zespołowych. Nagroda w wysokości 8 tys. zł trafiła do twórców przedstawienia „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego" Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka w reżyserii Michała Walczaka z Agencji Eventowo-Marketingowej GTQX. Spektakl grany jest w ramach „Pożaru w Burdelu" w Teatrze WARSawy. Artyści zostali nagrodzeni za „przywracanie wiary w istnienie wspólnoty nie tylko w teatrze".

Laureatami drugiej zespołowej nagrody – imienia Jana Świderskiego, fundowanej przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich – zostali twórcy spektaklu „Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie" Michała Wanio i Edyty Januszewskiej z Teatru Ochoty w Warszawie. Artystów doceniono za „brawurowe przetworzenie problemów młodego pokolenia na język teatralny".

Dwie równorzędne nagrody reżyserskie – w wysokości 5 tys. zł każda – powędrowały do Agaty Dudy-Gracz oraz Krzysztofa Garbaczewskiego. Duda-Gracz nagrodzona dostała za reżyserię spektaklu „Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, a Garbaczewski za reżyserię „Roberta Robura" Mirosława Nahacza z TR Warszawa.

Jury postanowiło w tym roku przyznać także „Nagrodę specjalną" (w wysokości 4 tys. zł). Trafiła ona do Jakuba Krofty, dyrektora artystycznego Wrocławskiego Teatru Lalek, za – jak ujęto to w werdykcie – „konsekwentne promowanie polskiej dramaturgii współczesnej, poszukiwanie nowego języka teatru i dbałość o niezmiennie wysoki poziom rozmowy z widzem".

Indywidualnie – za osobowość artystyczną potwierdzoną rolami w spektaklach „Yemaya – Królowa Mórz" oraz „Piekło – Niebo" we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz reżyserię „Małej myszy i słonia do pary" w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki – nagrodzona została także Agata Kucińska (nagroda w wysokości 4 tys. zł). Do Andrzeja Konopki powędrowała z kolei nagroda aktorska (także w wysokości 4 tys. zł) za rolę BurdelTaty w spektaklu „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego". Aktora doceniono za „unikalną obecność sceniczną i temperament".

Jury Konkursu przyznało też następujące wyróżnienia (w wysokości po 2 tys. zł) – dla Remigiusza Brzyka za reżyserię spektaklu „Siódemka" Ziemowita Szczerka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, dla Moniki Niemczyk za rolę w zwycięskim spektaklu „Wszystko o mojej matce" oraz dla Jana Duszyńskiego za muzykę do spektaklu „Robert Robur". Wyróżnieni zespołowo (nagroda w wysokości 4 tys. zł) zostali też Aleksandra Wasilkowska (scenografia), Robert Mleczko (wideo), Sławomir Błaszewski (kostiumy) oraz Bartosz Nalazek (reżyseria światła) za oprawę plastyczną tego przedstawienia.

Nagroda za najlepszy tekst dla Marii Wojtyszko

W tym roku po raz trzeci swoje nagrody wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki - przewodniczący, Marcin Bogucki, Marta Bryś, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Katarzyna Niedurny i Anna Wakulik), która wcześniej wskazała finałowe spektakle.

Nagroda za „najlepszy tekst dramatyczny" (w wysokości 16 tys. zł) trafiła do Marii Wojtyszko za tekst „Piekło-Niebo", zrealizowany we Wrocławskim Teatrze Lalek. Za „najciekawsze debiuty dramatopisarskie" (nagrody w wysokości po 3 tys. zł) uznano debiuty Beniamina M. Bukowskiego, Alicji Kobielarz i Grzegorza Staszaka za teksty: „Polowanie na motyle" (Bukowski), „Makbet" (Kobielarz) i „Rocznica" (Staszak), stanowiące poszczególne części spektaklu „Triatlon" zrealizowanego w Teatrze Ochoty w Warszawie.

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury oraz Komisji Artystycznej odbyło się w poniedziałek o godzinie 18:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli przewodniczący Jury oraz Komisji Artystycznej – Jan Kozikowski i Jacek Sieradzki, Prezes ZASP Olgierd Łukaszewicz oraz przewodnicząca Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP Teresa Stępień-Nowicka, Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Rekordowa liczba zgłoszeń

W tym roku do I etapu 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dopuszczone zostały aż 143 inscenizacje polskiego dramatu współczesnego, co jest najlepszym wynikiem w historii Konkursu. Finałowa trzynastkę Komisja Artystyczna wyłoniła na początku maja. W gronie finalistów znalazły się:

1. „Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" Agaty Dudy-Gracz, Teatr Nowy w Poznaniu
2. „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego" Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego, reż. Michał Walczak, Agencja Eventowo-Marketingowa GTQX z Warszawy
3. „Hymn narodowy" Przemysława Wojcieszka, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy
4. „K. albo wspomnienie z miasta" Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
5. „Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie" Michała Wanio i Edyty Januszewskiej, reż. Michał Wanio, Teatr Ochoty w Warszawie
6. „Mała mysz i słoń do pary" Marty Guśniowskiej, reż. Agata Kucińska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu
7. „Piekło-Niebo" Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Wrocławski Teatr Lalek
8. „Po Burzy Szekspira" Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
9. „Robert Robur" Mirosława Nahacza, reż. Krzysztof Garbaczewski, TR Warszawa
10. „Siódemka" Ziemowita Szczerka, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu
11. „Wbrew swojej woli", Pawła Nowaka, reż. Jarosław Tumidajski, Małgorzata Głuchowska, Grupa SUPERMARKET z Warszawy
12. „Wszystko o mojej matce" Tomasza Śpiewaka, reż. Michał Borczuch, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie
13. „Yemaya - Królowa Mórz" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, reż. Martyna Majewska, Wrocławski Teatr Lalek

___

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

(-)
Informacja Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego
27 czerwca 2017

Książka tygodnia

Historia męskości
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia