Gwiazdy

"Robert Devereux albo Hrabia Essex" - reż. Sir David McVicar - Metropolitan Opera w Nowym Jorku

W tej oprawie błyszczą znakomite talenty wokalne. Sondra Radvanovsky kreuje postać królowej Elżbiety I, dodając tym samym trzecią „królewską” partię w operach Donizettiego do swojego dorobku w tym sezonie i bijąc rekord Beverly Sills. Partnerują jej Matthew Polenzani jako tytułowy Robert, Mariusz Kwiecień jako Książę Nottingham i Elīna Garanča jako jego ukochana Sara. Dyryguje Maurizio Benini.

Sondra Radvanovsky sopran - Elżbieta I, królowa Anglii

Amerykanka. Urodziła się w Berwyn, na przedmieściach Chicago. W wieku 11 lat wyjechała do Richmond w stanie Indiana. Właśnie tam wystąpiła po raz pierwszy w spektaklu operowym – w wieku 21 lat. Studiowała grę aktorską i śpiew na University of Southern California oraz na University of California w Los Angeles. Swoje umiejętności doskonaliła też w Tanglewood Music Center i University of Cincinnati. W 1995 roku wygrała przesłuchania i uczestniczyła w programie Lindemann Young Artist Development Metropolitan Opera. Po występach w mniejszych partiach na nowojorskiej scenie zwróciła na siebie uwagę jako Antonia w „Opowieściach Hoffmanna". W Met występowała jako Siostra Angelica, Tosca, Rusałka i Norma. Specjalizuje się w wykonawstwie XIX-wiecznych oper włoskich. Jej popisowy repertuar obejmuje też role Verdiowskie: Elwirę w „Ernanim", Leonorę w „Trubadurze", Amelię w „Balu maskowym", Helenę w „Nieszporach sycylijskich", Elżbietę w „Don Carlosie". W sezonie 2015–16 artystka wykonuje w Met wszystkie trzy partie królowych w trzech operach na temat epoki Tudorów Gaetano Donizettiego: Annę Boleyn, Marię Stuart i Elżbietę I w „Robercie Devereux", czego nie dokonał nikt od czasów Beverly Sills w 1970 roku.

Matthew Polenzani tenor - Robert Devereux, hrabia Essex

Amerykanin. Zadebiutował w 1998 roku jako Gérald w „Lakmé" Delibes'a w Opéra National de Bordeaux. W tej partii i innych z repertuaru tenorów lirycznych występował na największych scenach europejskich: Teatro Comunale we Florencji, na festiwalu w Aix-en-Provence oraz podczas tournée po Japonii z Teatro Regio w Turynie. Śpiewał w Opéra national de Paris, Bayerische Staatsoper, Wiener Staatsoper, Teatro San Carlo i Teatro dell'Opera di Roma. Do jego ważniejszych dokonań należą występy w „Cosi fan tutte" w Covent Garden pod batutą Sir Colina Davisa oraz w Paryżu z Philippem Jordanem, „Łucja z Lammermoor" w Paryżu, Wiedniu i Frankfurcie nad Menem, „Potępienie Fausta" we Frankfurcie i Berlinie, a także partia Księcia w „Rigoletcie" w Wiedniu pod dyrekcją Jesúsa López-Cobosa i partia Don Ottavia w „Don Giovannim" na Festiwalu w Salzburgu. Od szeregu lat z powodzeniem współpracuje z The Metropolitan Opera i Jamesem Levine'em. Nagrodzony Richard Tucker Award w 2008 roku i Beverly Sills Artist Award Metropolitan Opera w 2004 roku. Prywatnie jest zapalonym golfistą, żonaty z mezzosopranistką Rosą Marią Pascarellą, mają trzech synów. Ostatnio podziwialiśmy go podczas transmisji „Poławiaczy pereł".

Elīna Garanča mezzosopran - Sara

Łotyszka. Urodziła się 16 września 1976 w Rydze. Jest córką i uczennicą Anity Garanča, profesora w Łotewskiej Akademii Muzycznej i Łotewskiej Akademii Kultury (jedyna łotewska uczelnia kształcąca aktorów i reżyserów, utrzymująca kontakty z Polską[2]), pedagoga wokalnego w Łotewskiej Operze Narodowej oraz na kursach mistrzowskich o międzynarodowym zasięgu (m.in. w Rydze i Wiedniu)[3]. Studia śpiewu na Łotewskiej Akademii Muzycznej rozpoczęła w roku 1996. Kontynuowała studia w Wiedniu oraz w Stanach Zjednoczonych (z Virginią Zeani). Profesjonalną karierę zaczęła w Südthüringisches Staatstheater, w Meiningen, później pracowała w Operze Frankfurckiej (Frankfurt nad Menem). W roku 1999 wygrała Mirjam Helin International Singing Competition w Helsinkach[4].

Przełom w międzynarodowej karierze Elīny nastąpił w roku 2003 na Salzburger Festspiele, gdzie wystąpiła jako Annio w operze W. A. Mozarta Łaskawość Tytusa. Od tamtej pory zaczęła otrzymywać prestiżowe propozycje i występowała między innymi w Operze Wiedeńskiej (2004), Paryżu (2005) czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku (2008), gdzie w 2010 roku zaśpiewała tytułową rolę w Carmen Georges'a Bizeta.

Mariusz Kwiecień baryton - Książę Nottingham

Polak. Czołowy śpiewak w zespole nowojorskiej The Metropolitan Opera. Występuje na deskach londyńskiej Royal Opera House Covent Garden, La Scali w Mediolanie i wielu innych teatrów operowych Europy oraz Ameryki Północnej. Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie. W 1995 roku zadebiutował w tytułowej partii w „Weselu Figara" Mozarta na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 1996 śpiewał w Teatrze Muzycznym „Roma" Papagena w „Czarodziejskim flecie" Mozarta. Uczestniczył w Lindemann Young Artist Development Program przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W 1999 wystąpił w recitalu, śpiewając dziewięć pieśni Mieczysława Karłowicza i zachwycił krytykę talentem oraz pięknym głosem. Na scenie Met zadebiutował w tym samym roku jako Kuligin w operze „Katia Kabanowa". W Metropolitan Opera występował też m.in. jako Marcello w „Cyganerii" Pucciniego, Silvio w „Pajacach" Leoncavalla, Almaviva w „Weselu Figara", tytułowy Don Giovanni i Guglielmo w „Così fan tutte" Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale" Donizettiego, Ford w „Falstaffie" Verdiego, oraz tytułowy Oniegin w transmitowanym spektaklu otwierającym sezon 2013–14. Do najważniejszych ról artysty należą Don Giovanni i „Król Roger" Szymanowskiego, które z wielkim powodzeniem wykonuje na scenach świata. Ostatnio stworzył świetną kreację w transmitowanych na cały świat „Poławiaczach pereł".

(-)
Materiał organizatora
20 kwietnia 2016

Książka tygodnia

Straszny Dwór, czyli sarmackie korzenie Niepodległej
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jacek Kowalski

Trailer tygodnia