Inspiracje Kantorem

Wystawy, wydarzenia, publikacje "Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!"

Projekt "Kto inspiruje? Tadeusz Kantor!" ma na celu zaprezentowanie twórczości Tadeusza Kantora w kontekście sztuki współczesnej – teatru, sztuk wizualnych i muzyki. Na realizowany w kilku odsłonach w 2013 i 2014 roku projekt złożą się wystawy, działania performatywne oraz wydawnictwa.

W 2013 roku zaprezentowane zostaną dwie spośród trzech planowanych wystaw oraz dwa wydarzenia performatywne. Cricoteka wyda również trzy publikacje poświęcone życiu i twórczości Tadeusza Kantora.

Wystawy:

W 2013 projekt rozpocznie prezentacja wystawy: Tadeusz Kantor i Wielopole Skrzyńskie a zakończy ekspozycja Motywy żydowskie w teatrze Tadeusza Kantora. Trzecią z cyklu, realizowaną w 2014 roku, będzie wystawa Tango i teatr Tadeusza Kantora, która skupiać się będzie wokół tematów muzycznych w twórczości artysty. Wszystkie wystawy odbędą się w Galerii Pracowni Tadeusza Kantora, przy ul. Siennej 7/5 w Krakowie.

1. Wystawa Tadeusz Kantor i Wielopole Skrzyńskie 22 lipca – 24 listopada 2013

Wielopole Skrzyńskie, w którym urodził się i mieszkał artysta było polsko-żydowskim miasteczkiem na południu Polski – z jednej strony kościół, plebania i cmentarz – po drugiej stronie synagoga, ciasne uliczki żydowskie (...). Obie strony żyły w symbiozie – pisał o Wielopolu Kantor. Wystawa przedstawiając historię rodziny artysty i jej związki z Wielopolem Skrzyńskim jednocześnie ukazywać będzie ogromny wpływ, jaki na twórczość Tadeusza Kantora miało dzieciństwo spędzone w Wielopolu. Wystawa poświęcona zostanie pamięci Stanisława Bergera (Wuja Stasia – Zesłańca ze spektaklu Wielopole, Wielopole) brata Heleny Kantor – matki artysty oraz Miry Rychlickiej aktorki Teatru Cricot 2 (odtwórczyni roli Wdowy po miejscowym fotografie ze spektaklu Wielopole, Wielopole). Na wystawie zaprezentowany zostanie wybór dokumentów i materiałów archiwalnych dotyczących rodziny Kantorów i Bergerów, zdjęć i materiałów filmowych oraz prace Tadeusza Kantora.

Kurator: Józef Chrobak
Tadeusz Kantor o Wielopolu
Widok Wielopola Skrzyńskiego, fot. nieznany

2. Wystawa Motywy żydowskie w twórczości Tadeusza Kantora (grudzień 2013)

Pierwsza tego typu wystawa, która skupiać się będzie na niezwykle istotnych motywach i wątkach pojawiających się w twórczości teatralnej Tadeusza Kantora, m.in. w spektaklu Umarła klasa, Wielopole, Wielopole i cricotage'u Gdzie są niegdysiejsze śniegi. Na wystawie zaprezentowane zostaną obiekty teatralne z wybranych spektakli ze zbiorów Cricoteki, rysunki Tadeusza Kantora, wybrane fotografie i najczęściej niepokazywane dotychczas materiały filmowe.

Kurator: Józef Chrobak

3. Wystawa Tango i teatr Tadeusza Kantora (2014)

Będzie to pierwsza wystawa z przygotowywanego cyklu Muzyka w teatrze Tadeusza Kantora. Muzyka w spektaklach artysty odgrywała zawsze niezwykle istotną rolę. Była jednym z ważnych elementów składowych tych przedstawień, a motyw tanga należał do najczęściej wykorzystywanych i eksploatowanych motywów muzycznych. Pojawia się on m. in. w spektaklach Kurka Wodna, Niech sczezną artyści oraz w cricotage'u Gdzie są niegdysiejsze śniegi. Na wystawie zaprezentowane zostaną pierwowzory nagrań wykorzystywanych przez Tadeusza Kantora i sposób ich funkcjonowania w kontekście poszczególnych spektakli. W części wystawy przedstawione zostaną nieznane materiały związane z pobytem Tadeusza Kantora w Argentynie, w latach 80-tych.

Kurator: Józef Chrobak

Fotografia ze spektaklu Nigdy tu już nie powrócę, Sekwencja 16, 17. Niezwykły ślub. / Wiadomo: Buda Jarmarczna. Właściciel Knajpy przygotował kilka niespodzianek. / Stare 'zużyte' widma / wielkiej ongiś świetności teatru: / Dwaj Biskupi, Centre Georges Pompidou, Paryż, 1988, Biskupi: Lesław Janicki, Wacław Janicki, fot. Caroline Rose

Wydarzenia performatywne:

1. Polifonie (2013)

Niezwykłe brzmienia i performans muzyczny ujawnią się w nurcie koncertów Polifonie. Do współpracy zaproszono artystów silnie związanych z Krakowem i nawiązujących do awangardowego dziedzictwa miasta. Eksperyment, improwizacja, nowe technologie, ale też zakomponowana brzmieniowość sceny i akustyczny potencjał otoczenia wypełnią cykl sześciu zdarzeń. Wystąpią performerzy, muzycy i tancerze, m.in.: Keir Neuringer i Rafał Mazur, Denis Kolokol i Tomasz Chołoniewski, Sergej Maingardt i Magdalena Przybysz.
Realizacja tej części projektu planowana jest na listopad 2013 w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Kurator projektu: Anna Szwajgier

2. Maszyna choreograficzna (2013)

Projekt będzie nowatorskim odniesieniem do twórczości Tadeusza Kantora poprzez choreografię i taniec współczesny. Takie spojrzenie otworzy nieznane dotąd konteksty i umożliwi nowe interpretacje. Sztuka choreograficzna w Polsce ulega wielu redefinicjom i staje się coraz bardziej popularna. Jeżeli zgodzimy się, że tym co łączy Teatr Śmierci ze współczesną choreografią jest zainteresowanie ciałem w jego różnych aspektach, analogie między tymi obszarami sztuki są łatwiej zauważalne.
Najbardziej naturalne w kontekście prac Kantora staje się rozumienie ciała jako tworzywa, formy, którą może kształtować malarz, ale także tancerz i choreograf, nie można zapomnieć również o cielesności w kontekście podmiotowego istnienia, mocno powiązanego z egzystencjalnym odczuwaniem śmierci i przeżywaniem świata.
Idąc tym tropem w pierwszej odsłonie programu tanecznego Maszyna choreograficzna prezentujemy twórców, którzy w swojej praktyce scenicznej przedstawiają studium cielesności. Raz obserwują swoje emocje, które niczym lustro zdradza ciało poprzez kody zachowania, kiedy indziej podejmują tematykę powiązaną z rozpadem ciała.
W pierwszej tegorocznej odsłonie programu zobaczymy młodych polskich choreografów i tancerzy, w tym m.in.: Tomasza Bazana, Joannę Leśnierowską i Janusza Orlika, Karola Tymińskiego. Podczas drugiej odsłony, przypadającej na 2014 rok, pojawią się spektakle Ann van den Broek i Martina Nachbara. Program performatywny dopełni wydawnictwo Pokolenie solo oraz panel dyskusyjny Performer – ruch autentyczny a praktyka sceniczna. Publikacja Pokolenie solo to cykl dwudziestu pięciu wywiadów przeprowadzonych z młodymi polskimi choreografami, który układa się w narrację pokoleniową. Panel Performer – ruch autentyczny a praktyka sceniczna to dyskusja wokół sposobów prowadzenia ciała przez performerów w praktyce choreograficznej i teatralnej. Punktem wyjścia będzie popularny zabieg stosowania ruchu codziennego, nie poddanego technicznym modyfikacjom. Twórcy współczesnego teatru i tańca coraz częściej wykorzystują udział widzów oraz naturszczyków w spektaklach, taka praktyka bliska była również twórczości Tadeusza Kantora. Jakie znaczenia wnosi rezygnacja z tradycyjnie rozumianego warsztatu aktora – i czy rzeczywiście mamy do czynienia z aktem rezygnacji? Co znaczy autentyzm w dzisiejszej praktyce performera. Czy obecność naturszczyków i ruchu codziennego, nie pozostającego w ramach żadnej techniki tańca, może być jej gwarantem? Jakie są strategie prowadzenia ciała w tańcu i teatrze?
Realizacja tej części projektu planowana jest na listopad 2013 w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Kurator projektu: Anna Królica

Na rok 2014 zaplanowano kolejne odsłony projektu.

Pierwsza z nich – Teatr anatomiczny – skupiona będzie wokół happeningu Lekcja anatomii wedle Rembrandta, jednej z najważniejszych i najbardziej inspirujących prac Tadeusza Kantora. Obraz Rembrandta Lekcja anatomii doktora Tulpa przedstawia sekcję zwłok przeprowadzaną przez tytułowego doktora Tulpa w obecności świadków. Powszechnie uznany za arcydzieło, obraz zainspirował wielu artystów: malarzy, pisarzy, performerów, reżyserów. Podczas trwania dwumiesięcznego cyklu wydarzeń happening Kantora poddany zostanie gruntownej analizie i umieszczony w szerokim kontekście: historycznym (wykład o historii teatrów anatomicznych), współczesnym mu (twórczość Josepha Beuysa, literackie i teatralne interpretacje motywu) oraz aktualnym (dokonania artystów, którzy w różny sposób wchodzą w dialog z Kantorem: twórców z obszaru sztuk wizualnych, takich jak Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Grzegorz Klaman, oraz reżyserów i performerów – Barbary Wysockiej, Michała Zadary, Wojtka Ziemilskiego, Christopha Schlingensiefa). Celem programu jest ukazanie tego, jak Kantor, interpretując słynny obraz, wpisał się w długi szereg twórców wykorzystujących sekcję zwłok jako motyw artystyczny, a zarazem zainspirował kolejne pokolenia do wejścia z nim w dialog.

Kurator projektu: dr Anna R. Burzyńska

W następnej odsłonie Biografia w teatrze: filozofia i rzecz pragniemy przyjrzeć się strategiom biograficznym w dramacie i teatrze. W szczególności różnorodnym zabiegom modelowania i demodelowania aspektów biograficznych w różnych gatunkach i materiałach na styku tekstu, obrazu, pamięci, działania cielesnego i materialnej obecności. Spróbujemy pokazać, że biografia jest projektem, dramatem, formowaniem siebie na swoje własne podobieństwo i podobieństwo własnych myśli. Dlatego życie, dzieło i biografia ukazują się jako trzy aspekty tego samego zjawiska. Tym samym biografia wpisuje się w obszar poznania historycznego jako pragnienie wiedzy i rozumienia, jak również w obszar działania jako obietnica ofiarowania prawdy innym. Postaciami dyskutowanymi podczas trwania projektu będą Kaspar Hauser u Handkego, Wassermanna i Herzoga, Sinobrody u Loher, Sade u Mishimy i Marat/Sade u Weissa i Brooka, Antygona (Sofokles/Gavran), Judasz (Rostworowski/Iredyński) oraz Robespierre u Przybyszewskiej. Na program złożą się wykłady, projekcje spektakli oraz filmów. Na zakończenie przewidziana jest dyskusja wokół tematu Biografia przez rzecz odtwarzana w teatrze i pismach Tadeusza Kantora.

Kurator projektu: dr Łucja Iwanczewska

Wydawnictwa:

W ramach projektu Kto inspiruje? Tadeusz Kantor! Cricoteka wyda trzy książki stanowiące kompendium, w którym zawarte zostaną między innymi kalendaria porządkujące twórczość Tadeusza Kantora od lat 40. oraz ujawniające nowe fakty dotyczącego jego twórczości.

1. Tadeusz Kantor. Ostatnie dziesięciolecie / 1980-1990

Główną i zasadniczą częścią publikacji będzie kalendarium obejmujące ostatnie dziesięć lat życia i twórczości Tadeusza Kantora – począwszy od wystawy Idee Teatru Cricot 2 (19 stycznia 1980 r.) inaugurującej działalność krakowskiego Ośrodka Teatru Cricot 2, aż do śmierci artysty – 8 grudnia 1990 roku.  Pod kolejnymi datami zamieszczone zostały między innymi materiały dotyczące kolejnych tournée Teatru Cricot 2 i wyjazdów Tadeusza Kantora, fakty związane z powstawaniem kolejnych spektakli oraz informacje o festiwalach, wystawach i różnorodnych wydarzeniach i akcjach, w których artysta brał udział.

Lata osiemdziesiąte to dla Kantora czas tworzenia Cricoteki – Żywego Archiwum jego twórczości, które pomoże ideom artysty przetrwać w umysłach i wyobraźni następnych pokoleń. Kulisy powstawania Ośrodka, pierwsze lata jego działalności a także ludzie z nim związani przewijają się przez całą publikację.

Redakcja: Józef Chrobak, Justyna Michalik

2. Tadeusz Kantor i lata 1959-1964

Publikacja obejmować będzie okres twórczości Tadeusza Kantora od 1959 do 1964 roku. Był to niezwykle intensywny czas licznych podróży artysty i wystaw – zarówno zagranicznych, zbiorowych jak i indywidualnych. W tym okresie w Teatrze Cricot 2 Kantor realizuje dwa spektakle – W małym dworku (1961 r.) będący ucieleśnieniem idei Teatru Informel i Wariat i zakonnica (1963 r.) wyrażającego ideę Teatru Zerowego. Idee, motywy, pomysły i rozwiązania sceniczne, które narodziły się podczas pracy nad tymi dwoma realizacjami odegrają niezwykle istotne znaczenie w najbardziej znanym i najbardziej charakterystycznym okresie twórczości Kantora – Teatrze Śmierci.

Do publikacji dołączono kalendarium 'Uwaga...! Malarstwo' i inne filmy. 1956-1959 zbierające informacje na temat polskich awangardowych filmów z końca lat 50., takich jak: Somnambulicy (reż. M. Waśkowski), Kineformy (reż. A. Pawłowski), Tam i tu (reż. A. Pawłowski), czy wreszcie Uwaga! ...malarstwo. Maluje Tadeusz Kantor w reżyserii M. Waśkowskiego.

Redakcja: Józef Chrobak, Justyna Michalik

3. Tadeusz Kantor i lata czterdzieste

Publikacja dotyczyć będzie powojennych lat w życiu i twórczości Tadeusza Kantora. Zebrane w niej zostaną między innymi informacje dotyczące współpracy artysty z oficjalnymi teatrami w Polsce, w ramach której przygotowywał scenografie dla pokazywanych w nich spektaklach. Niejednokrotnie pomysły i rozwiązania scenograficzne, które wykorzystywał i rozwijał w swojej późniejszej działalności – już w Teatrze Cricot 2 – miały swój początek w tych realizacjach.

Józef Chrobak , Justyna Michalik
Materiał organizatora
24 lipca 2013
Portrety
Tadeusz Kantor

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

(Prawie) ostatnie święta
Grzegorz Eckert
Sztuka jest adaptacją powieści norwes...