Izabella Kłosińska

sopran

Czołowa solistka Teatru Wielkiego w Warszawie.

Występuje w wielu przedstawieniach operowych, śpiewając m.in. partie Roksany w Królu Rogerze Szymanowskiego, Micaëli w Carmen Bizeta, Neddy w Pajacach Leoncavalla, Paminy w Czarodziejskim Flecie Mozarta, Mimi i Musetty w Cyganerii Pucciniego, Hanny w Strasznym dworze Moniuszki, Liu w Turandot Pucciniego, Hrabiny w Weselu Figara Mozarta, Violetty w Traviacie Verdiego, Ewy w Raju utraconym Pendereckiego, Małgorzaty w Fauście Gounoda, i wielu innych. Z powodzeniem wykonuje także repertuar oratoryjno-kantatowy – między innymi partie sopranowe w Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego i Pergolesiego, Wielkiej mszy c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Magnificat Bacha, Dies irae Pendereckiego i IX Symfonii Beethovena.
 
Była solistką w europejskiej prapremierze Siedmiu bram Jerozolimy Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W lipcu 1997 r. wystąpiła w Londynie w Requiem Mozarta z London Chamber Orchestra. W grudniu 1997 r. wystąpiła w operze Simon Boccanegra Verdiego w roli Amelii w Teatrze Wielkim w Warszawie. 
 
Artystka często występuje z recitalami w kraju i za granicą. Śpiewała gościnnie w Niemczech (Hanower, Dortmund, Hamburg – Requiem Mozarta pod dyrekcją Hansa-Martina Schneidta), Wielkiej Brytanii (II nagroda w Cardiff Eurovision; Glasgow), Szwajcarii (Zurych, Berno – IX Symfonia Beethovena). Kilkakrotnie uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i Festiwalu Oratoryjno-Kantatowym Wratislavia Cantans. 
 
Izabella Kłosińska odnosi liczne międzynarodowe sukcesy. Uczestniczyła w głośnym wykonaniu koncertowej wersji opery Trojanie Berlioza w Concertgebouw w Amsterdamie, a następnie w amerykańskich realizacjach Króla Rogera w Buffalo oraz w Detroit (Michigan Opera Theatre – wiosna 1992). Jesienią 1992 r. śpiewała w Traviacie podczas uroczystego otwarcia nowego teatru operowego w Daegu (Korea Południowa).
 
Ma na swoim koncie szereg nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych, nagrała na płyty CD i DVD większość dzieł Krzysztofa Pendereckiego. W styczniu 2006 r. wraz z wiolonczelistą Tomaszem Strahlem nagrała płytę z utworem Anny Jastrzębskiej De Profundis. W 2006 r. otrzymała nagrodę w Japonii za nagranie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcja Antoniego Wita (Record Academy Award 2005, przyznawaną przez japoński magazyn muzyczny „Geijutsu” za najlepsze nagranie muzyki współczesnej).

(-)
Materiały OiFP
7 lutego 2012

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia