Izadora Weiss

Choreografka, tancerka, założycielka i reżyserka Bałtyckiego Teatru Tańca.

Absolwentka Szkoły Baletowej oraz Akademii Muzycznej w Warszawie. Autorka choreografii do 30 spektakli operowych prezentowanych na scenach krajowych oraz w Stanach Zjednoczonych, Francji, Irlandii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii i Finlandii. Przełomowym jej spektaklem stał się „Pierwszy koncert skrzypcowy" Krzysztofa Pendereckiego.

Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater na staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w tym zespole dał jej szansę doskonalenia warsztatu u boku Kyliana oraz takich twórców, jak: Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. Artystka jest założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca. W ciągu ośmiu lat zrealizowała w nim 15 autorskich spektakli, m.in. „Romeo i Julię", za który otrzymała Pomorską Nagrodą Artystyczną.

W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała światową premierę tryptyku Haendla „Tre Donne Tre Destini. W 2011 r. opracowała choreografię do „Święta wiosny" Igora Strawińskiego scenie Teatru Narodowego w Warszawie. Jiri Kylian zgodził się przekazać Bałtyckiemu Teatrowi Tańca swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze ze spektaklami Izadory Weiss .

„Sen Nocy Letniej" według Szekspira w jej choreografii do muzyki Gorana Bregovicia uznano w mediach brytyjskich za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013. Kolejny projekt Izadory Weiss, Jiriego Kyliana i BTT to „Niderlandy". Nagrodzono go tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi otrzymała nagrodę im. Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce. Została też odznaczona przez ministra kultury i sztuki medalem „Gloria Artis".

W 2015 r. odbyły się premiery „Burzy" według Szekspira oraz „Fedry" według Racine'a, obie choreografie powstały do muzyki Mahlera. Drugi spektakl był prezentowany w londyńskim teatrze The Place i zyskał tam tytuł największego w Londynie tanecznego wydarzenia miesiąca. Ostatnią jej gdańską premierą jest „Tristan & Izolda" do wybranych przez choreografkę kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Ta oraz trzy inne jej choreografie były prezentowane w Petersburgu na Diaghilev International Festival of Arts. Projekt został zrealizowany już pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca, przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Rok 2017 zaowocował premierą autorskiego spektaklu „Darkness", który Izadora Weiss zrealizowała w Polskim Balecie Narodowym na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora – to kontynuacja demonstrowania niezgody na przemoc wobec kobiet. Izadora Weiss jest obecnie skupiona na budowaniu stałego zespołu Białego Teatru Tańca w Warszawie. Temu, między innymi, służył autorski projekt „Eros Thanatos" inspirowany malarstwem Jacka Malczewskiego z muzyką Karola Szymanowskiego i Peterisa Vasksa. Spektakl został zrealizowany na gościnnej scenie Teatru Polskiego. Do obu tych dzieł choreograficznych Izadora Weiss zaprojektowała dekoracje i kostiumy.

(-)
Materiał Opery
13 lutego 2018
Portrety
Izadora Weiss

Książka tygodnia

Cyrk w świecie widowisk
Warsztaty Kultury w Lublinie
redakcja Grzegorz Kondrasiuk

Trailer tygodnia