Kochać i żyć

„Hrabina Marica" – komp. Imre Kálmán – reż. Natalia Babińska - Opera na Zamku w Szczecinie

Wznowienie Operetki "Hrabina Marica" Opery na Zamku w Szczecinie

W najbliższy weekend na scenę Opery na Zamku w Szczecinie wraca w reżyserii znanej i nagradzanej Natalii Babińskiej, pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka. Superprodukcja Opery na Zamku, operetkowy hit, który trzeba zobaczyć!

Szlachetny młodzian i kapryśna hrabina, romantyczna dziewczyna, zabawny arystokrata i dowcipna matrona. Historia o wielkiej miłości i przebierankach arystokratów, gdzie ostatnie słowo musi mieć bogata ciotka, która ratuje zakochanych od klęski miłosnej i... finansowej ruiny. Zapraszamy na klasyczną operetkę, szczególnie ukochany gatunek muzyczny. Za sprawą fantastycznych kostiumów retro, choreografii i scenografii adaptacja stała się superprodukcją Opery na Zamku.

Świetnie znane melodie, zabarwione węgierskim folklorem i cygańską nutą w wykonaniu solistów oraz artystów orkiestry, chóru i baletu porywają do tańca! Czardasz Maricy „Gdy cygańska piosnka płacze", duet Maricy i Żupana „Ach, jedź do Varasdin" czy nieśmiertelna aria Tassila „Graj, Cyganie!" z pewnością zagwarantują udany wieczór.

Natalia Babińska
„Hrabina Mariza - kobieta, która ma wszystko w życiu: urodę, pieniądze, przyjaciół i barwne życie. Z jednej strony jej dni wydają się płynące szampanem i utkane atrakcjami, z drugiej strony - adoratorzy i przyjaciele budzą jej nieufność. Mariza żyje na tyle długo, że zdążyła już się zorientować w nieszczerości intencji otaczających ją ludzi. Bogactwo i uroda czynią z niej trofeum, podczas gdy ona chciałaby być po prostu kobietą do kochania. Ponieważ zaś akcja naszej inscenizacji rozgrywa się w świecie marzeń - w chmurach - to marzenie Marizy musi się spełnić. Oto pojawia się tajemniczy hrabia w przebraniu i obdarza hrabinę szczerym uczuciem. Szczęśliwie człowiek ten okazuje się mężczyzną szlachetnym i wartym wzajemności Marizy. Mamy więc operetkowy happy end, ku pokrzepieniu serc.

Na szczęście w życiu też tak bywa! Kiedy Kálmán pisał swoją operetkę, świat przedstawiony w Hrabinie Maricy należał już do przeszłości. Dzisiaj operetka jest gatunkiem, który mało ma wspólnego z rzeczywistością. Kojarzy się raczej z przyjemną rozrywką, pokrytą kurzem, w dekoracjach odgrzebanych w magazynie. Operetka funkcjonuje we wspomnieniach, surrealistycznie zdeformowana przez pamięć albo wyszydzona przez Gombrowicza.

Zamiast trzymać operetkę na strychu wspomnień, zamiast ją wyśmiewać i boczyć się na happy end, daliśmy się zauroczyć czarowi spełnionych marzeń i pięknej muzyce. Zachwyceni, postanowiliśmy dać operetce skrzydła i pozwolić odlecieć daleko, hen, do nieba, do bezkresu, w świat fantazji. Niech towarzyszy jej senny, poetycki krajobraz: mgły, pusta przestrzeń, jak u Salvadora Dali. Niech rzeczy materializują się z oceanu Solaris, jak myśli i marzenia. Niech uruchomi się zabawa: cyrk i przede wszystkim lunapark. Niech wyidealizowane postaci i lukrowane wątki przypominają apetyczne figurki z porcelany. A ponieważ jesteśmy w niebie – wszelkie wehikuły mają cechy latające albo przynajmniej pływające.

Niech świat będzie surrealistyczny i groteskowy, ale ludzie i ich problemy – prawdziwi. Niech bohaterowie czują prawdziwie: kochają najmocniej jak się da i cierpią na zabój. I niech uczą się kochać i żyć. Bo „Hrabina Marica" opowiada, jak w pustym świecie rozrywek i „wielkiego brania" można nauczyć się dawać i można stopić z serca lód. Jednak nawet w niebie się to nie uda bez pomocy aniołów, która przypada w tej historii zagadkowym Cyganom. Niebo to także ucieczka od rzeczywistości. Trudno bowiem zapomnieć o dwóch wojnach światowych, które nawiedziły świat w czasach Kálmána. Do czego była zdolna lub czego doświadczała publiczność, która oglądała premierę Hrabiny Maricy?

Realizatorzy:
Reżyseria Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Scenografia i kostiumy Martyna Kander
Reżyseria świateł Maciej Igielski
Choreografia Karol Urbański, Jiřina Nowakowska (step)
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Asystent reżysera Mirosław Kosiński

Obsada
Hrabina Marica Joanna Tylkowska-Drożdż (24.02), Lucyna Boguszewska (25.02)
Hrabia Tasillo Paweł Wolski (24.02), Dawid Kwieciński (25.02)
Liza Ewa Olszewska
Baron Koloman Żupan Jarosław Bielecki
Książę Populescu Tomasz Łuczak
Księżna Cudenstein Gabriela Orłowska-Silva
Czeko Mirosław Kosiński
Karol Stefan Liebenberg Janusz Lewandowski
Peniżek Wiesław Łągiewka
Manja Katarzyna Nowosad
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjentki Maria Malinowska-Przybyłowicz

Terminy:
24 lutego 2024, sobota, godz. 19.00
25 lutego 2024, niedziela, godz. 18.00
Fot. Marek Hofman©Opera na Zamku

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Opery na Zamku
26 lutego 2024

Książka tygodnia

ahat ilī. Siostra bogów. Sceny dramatyczne
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Olga Tokarczuk, Zbigniew Mikołejko

Trailer tygodnia

11. Międzynarodowy Fes...
Wiesław Czołpiński
To będzie twórcze spotkanie młodych l...