Koncerty, wystawy i spotkania z artystami

5. Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE '22: 19–28.08.2022

Już po raz piąty do udziału w wydarzeniu zaproszono instytucje kultury i artystów z 12 państw zrzeszonych w gospodarczo-politycznej inicjatywie Trójmorza. Przez 10 dni w Rzeszowie odbywać się będą spektakle - dla dzieci i dorosłych, koncerty, wystawy i spotkania z artystami.

- 19.08.2022 (piątek)/ POLSKA

SZTUKI WIZUALNE/ POLSKA
18. Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego
ogłoszenie werdyktu i wernisaż wystawy
„Plakat oparty jest na grafice. Ma na celu przede wszystkim połączenie aspektu twórczego i praktycznego, z naciskiem na funkcję komunikacyjną, edukacyjną i informacyjną. W przypadku takich dzieł istotna jest refleksja o relacji między tradycjami a rozwojem kulturowym, który jest inny na różnych kontynentach (...). Plakat nie jest już jedynie elementem miejskich ulic, ale pełnowartościowym nośnikiem przemian społecznych i kulturowych na kontynentach, a co za tym idzie – wzajemnego wzbogacania się, poznania i dyskusji.
Plakat ożył z pełną mocą, i stając się sztuką, żyje własnym życiem, jest także równorzędnym artefaktem artystycznym i kolekcjonerskim. Jako druk graficzny jest zazwyczaj odpowiednio oznaczony i sygnowany. Odzwierciedla aktualne trendy, kładąc nacisk na przejrzystość, zwięzłość przekazu i równowagę estetyczną. Reaguje na zmiany czasów, budzi emocje, a także jest narzędziem informacyjno-komunikacyjnym. Jego celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej, bycie widocznym, przekazywanie wiadomości oraz stworzenie przestrzeni do reakcji, wrażeń i dyskusji".
Karel Mišek, partner i juror kilku edycji Biennale
Międzynarodowe Biennale Plakatu Teatralnego stanowi przegląd twórczości plakatowej związanej z promocją sztuki teatralnej, operowej, koncertowej bądź wydarzeń okołoteatralnych, który Teatr im. W. Siemaszkowej organizuje od trzydziestu sześciu lat. Konkurs jest jednym z najbardziej znanych i prestiżowych wydarzeń tego typu na świecie, a do udziału w nim zgłaszają się twórcy z wielu krajów. Zauważalnym od kilku edycji trendem jest wzrost zainteresowania konkursem wśród artystów z Azji, a zwłaszcza z Chin. W roku 2022 do konkursu Biennale nadesłano prawie tysiąc prac z całego świata.
Pieczę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje jego pomysłodawca, kurator i jeden z jurorów wszystkich edycji – Krzysztof Motyka. Do jury tegorocznego Biennale, oprócz K. Motyki, zaproszeni zostali następujący artyści: Agnieszka Popek-Banach, István Orosz, Karel Mišek, Mykola Kovalenko.
Data i miejsce prezentacji: 19.08.2022/ godz. 18:30/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Foyer

TEATR/ POLSKA
Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
Friedrich Dürrenmatt
Wizyta starszej pani
Przekład: Irena i Egon Naganowscy
Reżyseria i ruch sceniczny: Robert Czechowski
Scenografia i rekwizyty: Jan Polivka
Kostiumy: Elżbieta Terlikowska
Opracowanie muzyczne: Benyamin Neogenn Lindner
Reżyseria światła: Piotr Pawlik
Obsada: Joanna Baran-Marczydło, Karolina Dańczyszyn, Anna Demczuk, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Małgorzata Machowska, Dagny Mikoś, Małgorzata Pruchnik-Chołka, Paulina Sobiś, Robert Chodur, Michał Chołka, Waldemar Czyszak, Józef Hamkało, Adam Mężyk, Mateusz Mikoś, Piotr Mieczysław Napieraj, Kacper Pilch, Robert Żurek oraz gościnnie: Katarzyna Krupa, Szymon Mytych, Łukasz Wolak
Premiera: 19.08.2022
Wizyta starszej pani to przede wszystkim historia społeczności małego miasteczka – społeczności, która – jak w klasycznej tragedii antycznej – została postawiona wobec fundamentalnych, ontologicznych pytań o normy etyczne i moralne, którymi powinien się kierować każdy myślący człowiek: o to, jak żyć godnie, nie robiąc tego kosztem innych. Dramat Dürrenmatta w ujęciu twórców rzeszowskiego spektaklu to rozpaczliwy krzyk o sprawiedliwość i godność. Skrzywdzona kiedyś główna bohaterka – Klara Zachanassian – po latach wraca po sprawiedliwość. Proponuje mieszkańcom podupadłego miasteczka rodzinnego Güllen pieniądze za zabicie mężczyzny, przez którego musiała tułać się po świecie. Niemoralna propozycja zostaje początkowo odrzucona, co Klara kwituje słowami: „A ja poczekam".
Spektakl staje się pretekstem do ukazania postaw moralnych i etycznych bohaterów i szerzej – całej społeczności z jej elitą. Finalnie nikt, łącznie z Klarą Zachanassian, nie wygrywa. Każdy mieszkaniec miasteczka ulega pokusie poprawy swego losu, godząc się na zbrodnię. Twórcy spektaklu starają się nikogo nie oceniać, za to przyglądają się z wyrozumiałością niełatwym wyborom, przed którym stają wszyscy protagoniści.
PREMIERA
Czas trwania: 120' (1 przerwa)
Data i miejsce prezentacji: 19.08.2022/ godz. 19:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena.

- 20.08.2022 (sobota)/ AUSTRIA
MUZYKA/ AUSTRIA
KWIATY ROMANTYZMU – ROMAN ZASLAVSKY & NINA VITOL
koncert fortepianowy i sopranowy
Roman Zaslavsky – urodzony w Rosji izraelski pianista, który zdobył międzynarodowe uznanie po wygraniu Primer Gran Premio na renomowanym Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „José Iturbi" w hiszpańskiej Walencji. Od tego czasu regularnie występuje na najważniejszych scenach koncertowych na całym świecie. Podczas swoich tras odwiedził prawie wszystkie kraje europejskie, a także Izrael, Japonię, Kolumbię, Meksyk, Argentynę i Brazylię. W ciągu kilku ostatnich lat występował również w Azji – w Chinach i Tajwanie, zagrał m.in. w Narodowej Sali Koncertowej w Tajpej, Pekińskiej Sali Koncertowej, Szanghajskim Centrum Sztuki Orientalnej.
Roman Zaslavsky jest zdobywcą głównych nagród na znanych międzynarodowych konkursach pianistycznych, np. nagrody „Vendome Prize" na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kolonii (jedyny zwycięzca) oraz podczas III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu w Japonii (drugie miejsce). W roku 2017 został mianowanym profesorem fortepianu na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu.
Szkocki „Herald" był pod wrażeniem jego występu, nazywając go „dotykiem dynamitu", „płomiennym, zawadiackim", „sensacją". Brytyjska prasa chwaliła go na łamach magazynu „Strad", określając go jako „pianistę o wyjątkowej wirtuozerii", kanadyjski „Toronto Star" napisał, że jego występ był „fenomenalny", a niemiecki „Badische Neueste Nachrichten" nazwał go „wirtuozem klawiatury".
Nina Vitol – śpiewaczka sopranowa wykształcenie wokalne otrzymała w Studiu Operowym Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie prof. Julii Hamari, a następnie podczas studiów podyplomowych w klasie prof. Francisco Araiza.
Jeszcze jako młoda śpiewaczka Nina Vitol występowała w różnych produkcjach operowych stuttgarckiego Wilhelmatheater, m.in. jako Fiordiligi (Cosi fan tutte), Cecilio (Lucio Silla), Katja (Katja Kabanova). To właśnie zaproszenie do roli Cecilio, w operze Lucio Silla przygotowanej z okazji obchodów 50-lecia Badenii-Wirtembergii w Schloßgartenfestspiele w Schwetzingen, otworzyło śpiewaczce drzwi do kariery i przyczyniło się do otrzymania następnych licznych ofert artystycznych (role w Carmen Bizeta, La Traviatcie Verdiego, Orphée aux enfers Offenbacha, Czarodziejskim flecie Mozarta).
Artystka współpracuje z takimi pianistami jak: Johannes Marian, Roman Zaslavsky i Gerold Huber, występując na licznych koncertach i recitalach uświetniających międzynarodowe wydarzenia i festiwale w Holandii, Austrii, Niemczech. Jej działalność koncertowa obejmuje również wykonania arii oraz produkcje oratorskie.
Wirtuozerię Romana Zaslavskiego uczestnicy 05. iędzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE TRÓJMORZE 22 mieli okazję podziwiać w 2021 roku. Tym razem artysta do udziału w koncercie zaprosił śpiewaczkę Ninę Vitol – owocem tej współpracy jest koncert Kwiaty romantyzmu – prawdziwa uczta dla ucha i ducha. Na program, który rozbrzmi w Sali Kameralnej Filharmonii Podkarpackiej, złożą się kompozycje takich klasyków jak Piotr Czajkowski, Franciszek Liszt, Siergiej Rachmaninow.
Czas trwania: 70'
Data i miejsce prezentacji: 20.08.2022/ godz. 17:00/ Filharmonia Podkarpacka/ Sala Kameralna

- 21.08.2022 (niedziela)/ WĘGRY/ UKRAINA
SZTUKI WIZUALNE/ WĘGRY
ISTVÁN OROSZ – 35 LAT, 35 PLAKATÓW
wernisaż wystawy plakatu
István Orosz to wybitny węgierski grafik, malarz, projektant i reżyser filmów animowanych, znany z inspirowania się matematyką, który w swojej twórczości lokuje obiekty niemożliwe, złudzenia optyczne, obrazy o podwójnym znaczeniu. Jego prace porównywane były często do twórczości M.C. Eschera. Jest współzałożycielem Węgierskiego Stowarzyszenia Plakatu, wykładowcą na Uniwersytecie Węgier Zachodnich w Sopronie oraz członkiem Hungarian Art Academie i Alliance Graphique International (AGI).
Orosz otrzymał wykształcenie artystyczne na Uniwersytecie Sztuki i Projektowania Moholy-Nagy w Budapeszcie. Po ukończeniu studiów w 1975 roku rozpoczął pracę w teatrze jako scenograf, a następnie jako reżyser i animator w filmach animowanych. Eksplorował kilka gałęzi projektowania, takich jak ilustracja i grafika.
Wielorakie umiejętności artystyczne Orosza uzupełniały się wzajemnie: ilustrując książkę, wykorzystywał narracyjność filmu. Jego precyzja jako ilustratora pomagała mu przy projektowaniu plakatu. Odważnie eksperymentował z różnymi formami sztuki, zestawiając je ze sobą i stosując różnorodne innowacyjne metody. Krytycy uważają, że określanie go mianem plakacisty jest zbytnim uproszczeniem i zawężeniem pola jego działalności. Twórczość Orosza przekracza funkcjonujące w sztuce klasyfikacje.
István Orosz jest także jednym z jurorów 18. Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego. W ramach 05. MFS TRANS/MISJE TRÓJMORZE '22 odbywa się wystawa z okazji jubileuszu 35-lecia jego pracy artystycznej. Na ekspozycji prezentowane są plakaty, od których Orosz zaczynał swoją karierę grafika. Jego twórczość w tej dziedzinie to głównie plakaty dla teatrów, filmów, galerii, muzeów i wydawnictw.
Data i miejsce prezentacji: 21.08.2022/ godz. 16:00/ Galeria r_z

TEATR/ UKRAINA
Narodowy Akademicki Ukraiński Teatr Dramatyczny im. Marii Zańkowieckiej we Lwowie
Agnieszka Osiecka, Maciej Małecki
SMAK WIŚNI
Na podstawie „Apetytu na czereśnie" A. Osieckiej
Reżyseria: Hałyna Wolowecka
Tłumaczenie: Natalka Stupko
Scenografia i kostiumy: Natalia Tarasenko
Muzyka: Maciej Małecki
Aranżacja muzyczna: Bohdan Borysenko
Przekład na język polski: Olga Maciupa
Obsada: Olha Bakus, Roman Bil
Muzyka na żywo – artyści orkiestry Teatru: Roman Bednarskyy, Andriy Vakula, Rostyslav Liubko, Vadym Sukhyy, Denys Tikhonov
Premiera: 30.05.2014
Marek i Zosia tuż po rozstaniu przypadkiem spotykają się w pociągu. Rozmawiają o swoim związku, wspominają i analizują wydarzenia z życia od momentu pierwszego spotkania, oboje szukają dla siebie wymówek, usprawiedliwiają się. Ich podróż to droga od wzajemnych oskarżeń do wzajemnego zrozumienia. Powracające w retrospekcjach etapy ich wspólnego życia rozdzielają i dopełniają utwory muzyczne. Są istotną częścią historii i przedstawienia. Każda z piosenek to połączenie poezji Agnieszki Osieckiej ze wspaniałą muzyką kompozytora Macieja Małeckiego.
Historia Marka i Zosi, przesycona atmosferą lat 60. XX wieku, nie straciła na aktualności – opowiada o uniwersalnych i ponadczasowych relacjach pomiędzy ludźmi, którzy dążą do odnalezienia miłości i szczęścia.

Z recenzji:
„Lekko i swobodnie snuje się przed nami trudna historia relacji kobiety i mężczyzny, którzy rozstali się przed chwilą. Kochali się? Czy przestali kochać? Ile osób na całym świecie codziennie zadaje sobie te pytania. I nigdy nie znajdują odpowiedzi. W tym spektaklu również nie znajdziecie odpowiedzi, ale będąc zaczarowanymi elegancją Zosi – Olhi Bakus oraz nieznośną „wietrznością" Marka – Romana Bila, poczujecie smak wiśni i ulegniecie czarowi brzemienia ich głosów".
Hałyna Kanarska, krytyczka teatralna
Czas trwania: 95'
Data i miejsce prezentacji: 21.08.2022/ godz. 19:00/ Teatr Maska/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Teatr Maska/ Duża Scena

- 23.08.2022 (wtorek)/ CHORWACJA/ ŁOTWA
MUZYKA/ CHORWACJA
CROATIANA – SŁOWA I DŹWIĘKI Z CHORWACJI – IVAN HERCEG I MIRIIAM
spotkanie poetyckie i koncert
Uczestnicy spotkania zostaną zabrani w poetycko-muzyczną podróż do świata piękna i wrażliwości spod znaku „chorwackiej duszy". Widzom i słuchaczom Festiwalu zaprezentowane zostaną wiersze wybitnego chorwackiego poety Ivana Hercega (w tłumaczeniu Natalii Wyszogrodzkiej-Liberadzkiej), ukazujące go jako „kierowcę chmur, który udowadnia swoje nieistnienie, dając dowody miłości, zanim nadejdzie Babilon". Do udziału w wydarzeniu – obok Ivana Hercega – zaproszona została chorwacka artystka – Miriiam, która zadba o oprawę muzyczną. Przewodnikiem w tej podróży będzie Anna Błachowicz-Wolny z Ambasady Republiki Chorwacji, tłumaczka języka chorwackiego i miłośniczka chorwackiej kultury.
Wiersze prezentuje Mateusz Mikoś, aktor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

Ivan Herceg (1970) – poeta, prozaik i redaktor. Ukończył studia kroatystyczne na Uniwersytecie w Zagrzebiu. Jest redaktorem naczelnym zagrzebskiego czasopisma „Poezija" oraz Biblioteki Poezije, organizatorem Festiwalu Poezji SUR (Stih u regiji/ Poezja w regionie). Wydał zbiory wierszy: Naša druga imena (1994), Noć na asfaltu (1996), Snimke zemaljskih uzdaha (1997), Anđeli u koroti (2004), Nepravilnosti (2007), Koliko naju bo ostalo (2009), Kad će doći Babilon? (2013) i zbiór opowiadań Goli (2011). Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach poetyckich, za swoją twórczość otrzymał kilka nagród: Goran dla młodych poetów, Zdravko Pucak (nagroda miasta Karlovac), Rikard Jorgovanić Award. Jego wiersze znalazły się w przeglądach, panoramach i antologiach współczesnej poezji chorwackiej, przetłumaczono je także na języki polski, macedoński, węgierski, słoweński, bułgarski, rumuński, hiszpański, chiński i angielski. W Polsce ukazał się zbiór pt. Warsaw, Warsaw, który zawiera kilkadziesiąt utworów z sześciu opublikowanych dotychczas tomików poety. Jest członkiem Chorwackiego Stowarzyszenia Pisarzy i Chorwackiego Centrum P.E.N. Mieszka w Zagrzebiu i pracuje jako redaktor w chorwackim dzienniku „Jutarnji List".
Miriiam – utalentowana chorwacka piosenkarka i autorka tekstów, wzbudziła poruszenie zarówno wśród krytyków jak i publiczności swoim niedawno wydanym albumem Call Me Up, który został ogłoszony jednym z najlepszych albumów 2021 roku.
Miriiam z dużym sukcesem zafunkcjonowała w obszarze platform cyfrowych, jej album został streamowany ponad 150 000 razy na Spotify. Niektóre z jej utworów dotarły do USA, Australii, Niemiec, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Włoch, Szwecji, Hiszpanii i Portugalii, gdzie stacje radiowe chętnie włączają je do swoich muzycznych list.
Płyta Call Me Up została doceniona przez dziennikarzy muzycznych i krytyków, którzy przyznali Miriiam dziennikarską nagrodę Rock&Off dla najlepszego artysty debiutującego.
Czas trwania: 70'
Data i miejsce prezentacji: 23.08.2022/ godz. 17:30/ Rzeszowskie Piwnice

TEATR/ ŁOTWA
Liepājas Teātris
Wilhelm i Jacob Grimmowie
GRIMMOWIE
Reżyseria: Elmārs Seņkovs
Dramaturgia, asystent reżysera: Matīs Budovskis
Kostiumy i scenografia: Reinis Suhanovs
Muzyka: Edgars Mākens
Reżyseria świateł: Martins Feldmanis
Asystent scenografa: Līga Zepa
Obsada: Egons Dombrovskis, Inese Kučinska, Edgars Pujāts, Agnese Jēkabsone, Kintija Stūre, Viktors Ellers, Rolands Beķeris, Madara Viļčuka, Ilze Trukšāne, Kārlis Ērglis, Hugo Puriņš, Madara Kalna, Valts Skuja, Edgars Ozoliņš, Māris Zilmanis
Muzycy: Edgars Mākēns, Normunds Kalniņš, Krišjānis Leišavnieks, Dāvis Leišavnieks, Tomass Palubinskis, Maija Ušča
Premiera: 23.04.2022
W sierpniu 2021 roku widzowie 04. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE mieli okazję zobaczyć spektakl Szekspir w reżyserii Elmārsa Seņkovsa w wykonaniu zespołu Teatru z łotewskiej Lipawy. W tym roku reżyser i Teatr powracają do Rzeszowa z drugą częścią rozpisanej na trylogię ostrej i „pełnokrwistej" historii.
Słońce wybucha, pryskają iskry. Na scenie panuje cisza, grobowa cisza. Na pierwszym planie leży zmęczona i apatyczna postać – Narrator/ Śmierć. Dym po wybuchu opada i zaczynają poruszać się robaki. Jeden z nich wykluwa się i przybiera ludzką postać. Próbuje zrozumieć, co się stało, ale nie potrafi ubrać swych myśli w słowa. Jedyne, co udaje mu się z trudem wypowiedzieć, to: „Kiedy to się skończy?". Jedna po drugiej pojawiają się trzy dziewczyny szukające elfa bez ręki. Inna dziewczyna w tle obejmuje drzewo świerkowe i nazywa je matką, a ponad grobami przeskakuje nagi i zabawny Król. Narrator spogląda na to wszystko i mówi: „W tymi miejscu moglibyśmy skończyć". Jednak chcąc kontynuować, opowiada baśń o tym, jak niektórzy chłopcy i dziewczęta bawili się w rzeź...
Za sprawą opowieści postaci prowadzącej narrację na scenie wystąpią bohaterowie znani z klasycznych tekstów baśni braci Grimm (Kopciuszek, krasnoludki, Jaś i Małgosia, Królewna Śnieżka), umieszczone w postapokaliptycznym świecie, w którym wszystko dzieje się po tym, jak spełniło się złowrogie przeczucie, a niewyobrażalne ludzkie okropieństwa zostały doprowadzone do logicznego końca – to ranek lub stulecie po apokalipsie. Widzowie zostają postawieni przed pytaniami, jak żyć w świecie pełnym grozy? Jak pozostać dobrym, gdy jest się dotkliwie zranionym? Ciemność nocy przełamuje światło dnia, ale co przełamie ciemność stworzoną przez człowieka? Baśnie zwykle kończą się szczęśliwie, ale to szczęście musisz najpierw odnaleźć w sobie.
Grimmowie to także przedstawienie o wykorzystanej, prawie zniszczonej ziemi i nadziei, że śmierć wszystko uporządkuje, a z pustki stopniowo wyłoni się coś nowego.
Z recenzji:
„Grimmowie w reżyserii Elmārsa Seņkovsa w Teatrze w Lipawie to najsmutniejsza sztuka żartów i najzabawniejsza historia smutków (...). W przygnębiającym, męczącym impasie i zamęcie panującym na świecie, na Łotwie, w innych i we mnie samej, Grimmowie w reżyserii Elmārsa Seņkovsa dają pewną pociechę: oglądasz i rozumiesz, że to nie ty zwariowałeś, to zwariował świat, a ty po prostu w nim żyjesz (...)".
Edīte Tišheizere, Cała nadzieja w śmierci, Ir.lv
Czas trwania: 185' (1 przerwa)
Data i miejsce prezentacji: 23.08.2022/ godz. 19:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena

- 24.08.2022 (środa)/ CZECHY
TEATR/ CZECHY
Teatr Miejski w Brnie
Bernhard Setzwein
HRABAL I MĘŻCZYZNA W OKNIE
Reżyseria: Stanislav Moša
Asystent reżysera: Igor Ondříček
Dramaturgia: Miroslav Ondra
Przekład: Zuzana Čtveráčková
Kostiumy: Andrea Kučerová
Scenografia: Jaroslav Milfajt
Muzyka: Zdenek Merta
Reżyseria świateł: David Kachlíř
Przekład na język polski: Jakub Pacześniak
Obsada:
Jan Mazák, Radka Coufalová, Viktor Skála
Premiera: 06.11.2021
Czarna komedia współczesnego niemieckiego dramatopisarza, rozpisana na sześć scen i trzy postaci, rozgrywająca się w ciągu kilku godzin latem 1997 roku w miejscowości Kersk w Czechach Środkowych. Główny bohater – pan Dudek – z lornetką, notesem i ołówkiem w dłoni siedzi przy oknie i obserwuje sąsiedni dom, który należy do Bohumila Hrabala, jednego z najważniejszych czeskich pisarzy XX wieku. Na zlecenie tajnej policji Dudek obserwuje pisarza i sumiennie składa władzy szczegółowe raporty na jego temat. Wie wszystko o Hrabalu. Wszystko poza tym, że Hrabal nie żyje już od pół roku...
Pewnego dnia „mężczyznę w oknie" odwiedza Lenka i pyta o Hrabala, a pan Dudek jest przekonany, że zastąpiła ona osobę kontaktową z Urzędu Bezpieczeństwa Państwowego, która przestała mu odpowiadać. Lenka reprezentuje jednak biuro turystyczne i przyszła przeprowadzić wywiad z Dudkiem w związku z planowanym otwarciem Muzeum Bohumila Hrabala. Refleksje i opowieści Dudka prowadzą do tego, że Lenka proponuje mu zupełnie inne zatrudnienie... A wszystkie wydarzenia mijającego dnia powodują, że Dudka nocą odwiedza jeszcze jeden gość...
Autor sztuki, Bernhard Setzwein, urodził się w 1960 roku w Monachium, gdzie później studiował germanistykę i etnografię. W jego utworach znajduje odzwierciedlenie zainteresowanie twórcy-etnografa sąsiedzkimi stosunkami Bawarii i Czech. Sztuka Hrabal i mężczyzna w oknie, której prapremiera miała miejsce w 2015 roku w niemieckim Teatrze w Regensburgu, przedstawia nie tylko życie i pracę Hrabala, ale także atmosferę czasów powojennych aż do końca XX wieku. W swym utworze autor eksploruje jeden z interesujących go motywów, opozycję pary donosiciel – ofiara, którą postrzega także w szerszym znaczeniu: obserwatora i obserwowanego, nie tylko w kontekście totalitaryzmu.
Z recenzji:
„Już na wstępie trzeba powiedzieć, że spektakl (...) został przychylnie przyjęty przez publiczność, która spontanicznymi i szczerymi brawami wyraziła należne uznanie. Przedstawienie odbyło się w obecności autora, który podczas końcowych oklasków był wyraźnie wzruszony sukcesem produkcji. Bernhard Setzwein (...) bardzo dobrze orientuje się w tym, co dzieje się w naszym kraju i ma bliski kontakt z literaturą czeską. (...) Tekst jest interesujący nie tylko ze względu na treść, ale także na formę. Swoją koncepcją sztuki i specyfiką scenariusza autor wykazuje głębokie zrozumienie biografii autora Postrzyżyn. Setzweinowi udało się uchwycić poetyckiego ducha twórczości Hrabala, a w całą historię tchnął surrealistyczną i często groteskową atmosferę. Zuzana Čtveráčková, autorka znakomitego czeskiego przekładu, trafnie zauważyła, że zarówno scenariusz, jak i struktura formalna przypominają wiersz. Długie, rozbudowane monologi kapusia Dudka to także rodzaj litanii, pełnej niepewności, niezrozumienia, zagubienia i niepokoju związanego z nieoczekiwaną zmianą: zniknięciem obserwowanej osoby. Odbiera mu to pewność, jaką wcześniej czerpał z sumiennej, starannie wykonywanej służby. Wymagającą rolę głównego bohatera reżyser powierzył Janowi Mazákowi, który z zadania wywiązał się znakomicie, zagrał bez najmniejszego zawahania, wydobywając bogatą gamę przeżyć emocjonalnych. Na jego barkach spoczywa sukces całego przedstawienia (...)".
Jaroslav Štěpaník, www.divadelninoviny.cz/blog
Czas trwania: 80'
Data i miejsce prezentacji: 24.08.2022/ godz. 19:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena.

- 25.08.2022 (czwartek)/ ESTONIA/ RUMUNIA
MUZYKA/ ESTONIA
JOHAN RANDVERE CONCERT
koncert fortepianowy
Johan Randvere to charyzmatyczny i wszechstronny artysta, jedna z najjaśniejszych gwiazd młodego pokolenia estońskich pianistów. Absolwent Średniej Szkoły Muzycznej w Tallinie i Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Mediolanie, obecnie w trakcie doktoratu w Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru w klasie prof. Ivari Ilja.
Występując regularnie zarówno jako solista, jak i kameralista, Randvere pojawiał się w takich miejscach, jak nowojorska Carnegie Hall, czy Duża Sala Konserwatorium Moskiewskiego im. P. Czajkowskiego. Na swoim koncie ma koncerty w Estonii, Łotwie, Litwie, Finlandii, Holandii, Włoszech, Białorusi, Rosji i USA. Randvere występował pod batutą znanych dyrygentów (m.in. Kristiina Poska, Risto Joost, czy Toomas Vavilov), a jako ceniony kameralista jest zapraszany do współpracy z wieloma wybitnymi estońskimi muzykami.
Randvere jest laureatem licznych konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in.: I nagrody na „Klaviermusik" w Wilnie (2008), I nagrody i Grand Prix na Catania Music Competition we Włoszech (2012), I nagrody i Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Andrea Baldi" we Włoszech (2014), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym EPTA w Belgii oraz II nagrody na VIII Estońskim Narodowym Konkursie Pianistów (2014).
Johan Randvere prowadzi cieszący się dużą popularnością program radiowy o pianistach w Estonian Classical Radio oraz własny kanał na YouTube pn. Spotlight with Johan Randvere.
W ramach Festiwalu Johan Randvere zaprezentuje kompozycje takich estońskich twórców jak: Jaan Rääts, Erkki-Sven Tüür, Tõnu Kõrvits, Eduard Tubin, czy Arvo Pärt.
Czas trwania: 70'
Data i miejsce prezentacji: 25.08.2022/ godz. 17:00/ Filharmonia Podkarpacka/ Sala Kameralna

TEATR/ RUMUNIA
Teatr „Mihai Eminescu" w Botoșani
William Shakespeare
WESOŁE PŁACZKI
Reżyseria: Alexandru Vasilache
Scenografia: Mihai Pastramagiu
Choreografia i ilustracja muzyczna: Victoria Bucun
Przekład na język polski: Lucia Țurcanu
Obsada: Marius Rogojinschi, Cezar Amitroaei, Daniela Bucataru, Lidia Uja, Irina Mititelu, Gheorghe Frunza, Narcisa Vornicu, Crenola Muncaciu, Silvia Raileanu, Sorin Ciofu, Mirela Nistor, Bogdan Muncaciu, Gina Pătrașcu-Zamfirache, Ioan Crețescu, Cristina Gheorghe, Radu Dragos, Lorena Petronela Chiribuță, Razvan Amitroaei, Anastasia Șoptică, Volin Costin, Ioan Ciofu
Premiera:
Przedstawienie jest syntezą świata Szekspira i rumuńskich obyczajów, ludowej muzyki, rytualnych tańców wywodzących się z czasów geto-dackich i dackich (kiedy na terytorium obecnej Rumunii istniała starożytna prowincja rzymska).
Fabuła spektaklu osnuta jest wokół losów wdowca, ojca kilku chłopców, którzy zostali przeklęci, by nie znaleźć w życiu partnerek. Główny bohater, załamany losem synów, chce umrzeć z żalu. Ostatnim jego życzeniem jest być opłakiwanym przez kobietę, która kiedyś była jego wielką miłością. Dochia, bo o niej mowa, przychodzi spełnić tę prośbę wraz z grupą żałobniczek. Umierający ojciec przedstawia jej swoich synów – i to spotkanie powoduje nie tylko zmianę sytuacji ojca i chłopców, ale także woltę emocji – widzowie wraz z aktorami przechodzą od nastroju smutku i żałoby do nieskrępowanej radości, witalności, apologii życia i miłości.
„Wszystko zaczęło się od pomysłu rodem z jednej ze sztuk Szekspira, Wiele hałasu o nic. Podjąłem też próbę adaptacji innych tekstów z Szekspira do naszych legend, do naszego folkloru. Z drugiej strony, znając zespół Teatru „Mihai Eminescu", chciałem wysunąć na pierwszy plan zespół dziewcząt, które potrafią przejść od sytuacji dramatycznej, tragicznej, jaką jest żałoba, do sytuacji komicznej, pełnej życia – stąd radość w spektaklu. Tutaj Szekspir daje nam możliwość „zabawy" swoimi tekstami... Wszystko zbudowane jest na idei wieczności. Szekspirowskie strofy o miłości pokazują właśnie relacje wiecznej miłości między ludźmi. Scenariusz spektaklu jest kolażem najmocniejszych wersów o miłości, które ofiarował nam wielki dramaturg. Zbudowaliśmy przedstawienie z echami, które pochodzą od Daków, z ich sposobem bycia, z ich zawodami, z ich pieśniami. Wszystko, co odziedziczyliśmy po folklorze, pochodzi właśnie z wielkości tego ludu!".
Alexandru Vasilachi

Spektakl Wesołe płaczki zdobył cztery nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Golden Applause of Bukovina", Czerniowce 2017: najlepszy spektakl, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz i najlepsza choreografia.
Czas trwania: 150' (1 przerwa)
Data i miejsce prezentacji: 25.08.2022/ godz. 19:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena.

- 26.08.2022 (piątek)/ SŁOWENIA/ BUŁGARIA/ POLSKA

FILM/ SŁOWENIA
POKAZ SŁOWEŃSKICH FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH, spotkanie z autorami

Życie seksualne babci
Reżyseria: Urška Djukić, Émilie Pigeard
Scenariusz: Maria Bohr, Urska Djukic
Obsada: Doroteja Nadrah, Jure Henigman, Mara Vilar
Tłumaczenie na język polski:
Krótkometrażowy film animowano-dokumentalny oparty na anonimowych świadectwach zebranych przez pisarkę Milenę Miklavčič w książce pt. Ogenj, rit in kače niso za igrače (Ogień, tyłek i węże to nie zabawki) z 2013 roku. To szczere i opowiedziane bez skrępowania historie o intymnych relacjach między kobietami i mężczyznami od początku XX wieku, historie ojców, którzy nie znali imion swoich dzieci i historie kobiet, dla których sensem życia było rodzenie dzieci, bycie gospodyniami domowymi i służenie mężczyznom.
W filmie cztery stare kobiety dzielą się wspomnieniami z czasów, kiedy były młode i kiedy ich relacje z mężczyznami bywały bardzo różne. Ich głosy łączą się w jeden – głos babci Very, która opowiada swoją historię z okresu dojrzewania. Film jest podróżą do jej młodości, która obrazuje intymne życie słoweńskich kobiet w pierwszej połowie XX wieku.
Czas trwania: 13 min

Siostry
Scenariusz i reżyseria: Katarina Rešek
Tłumaczenie na język polski:
Krótkometrażowy film fabularny o trzech najlepszych przyjaciółkach, żyjących według własnych oryginalnych zasad, zaprzysiężonych dziewicach, które popadają w konflikt z lokalnymi chłopakami. Kiedy sprawy zaczynają przybierać naprawdę zły obrót, z opresji ratuje je transseksualna dziewczyna.
„W Siostrach słoweńskiej reżyserki Katariny Rešek (Kukli), zgodnie z tytułem, przyglądamy się trójce nastoletnich sióstr, które nie mają dobrych perspektyw, ale mają siebie. Spojrzenie reżyserki jest jawnie feministyczne: bohaterki żyją w męskim, pełnym przemocy i szowinizmu świecie, w którym muszą nawzajem o siebie zadbać, także fizycznie, wręcz walcząc. Niewątpliwie, świat przedstawiony filmu zawiera w sobie spore dziedzictwo bałkańskiej kultury, naznaczonej wpływami orientalnymi, gdzie dominacja mężczyzny nad kobietą przez lata była olbrzymia".
Jacek Nowakowski, www.alekino.com
OBSADA: Mina Milovanović, Sarah Al Saleh, Mia Skrbinac, Cyna Troha, Mihajlo Džambazovski
Czas trwania: 24 min

Steakhouse
Scenariusz: Gregor Zorc
Reżyseria: Spela Cadez
Obsada: Marusa Majer, Marko Mandic, Matej Lavrencic, Zarja Menart, Tina Smrekar, Lovrenc Skoda, Gregor Zorc
Stek marynuje się już od kilku dni. Patelnia jest rozgrzana. Francowi burczy w brzuchu. Ale współpracownicy Lizy zaskakują ją urodzinowym przyjęciem. Czy wróci do domu na czas?
Krótki film animowany porusza trudny temat rozwiązywania domowych konfliktów. Przemoc psychiczna jest czymś niewidzialnym, pozostaje ukryta, anonimowa i pojawia się na jawie tylko w swojej najstraszniejszej formie. Ukrywanie się jest jej największą siłą. Nie pozostawia siniaków, złamań, krwi, ale zdewastowane dusze, błądzące w labiryntach depresji, autodestrukcji, niskiej samooceny i walczące o resztki ludzkiej godności.
„Tym filmem chcę wtargnąć w prywatność pewnej pary. Chcę obserwować mechanizmy ich życia. Gdzie jest granica między normalnością a nienormalnością? Zastanawiam się, dlaczego ktoś pozwala sobie na bycie ofiarą i dlaczego druga osoba potrzebuje tego poświęcenia? Czy to możliwe, że kat i jego ofiara są w swoim związku szczęśliwi? Przede wszystkim chcę zanurzyć się w atmosferę zamkniętego mieszkania, niewypowiedzianych słów i ciągłego strachu".
Spela Cadez, www.europeanfilmawards.eu
Czas trwania: 10 min

Czas trwania pokazów: 70'
Data i miejsce prezentacji: 26.08.2022/ godz. 17:30/ Rzeszowskie Piwnice
Po prezentacji filmów zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena.

TEATR/ BUŁGARIA
Teatr Credo w Sofii
Mikołaj Gogol
PAMIĘTNIK WARIATA
Scenariusz i reżyseria: Nina Dimitrova
Scenografia i kostiumy: Nina Dimitrova, Vassil Vassilev-Zuek
Przekład na język polski: Bogumiła Benda
Występuje: Stelian Radev
Głos w spektaklu: Dimitr Nestorov
Premiera: 17.10.2015

Aksencjusz Popryszczyn to czterdziestodwuletni radca tytularny – urzędnik niskiego stopnia bez perspektyw na awans i karierę zawodową. W swoim pamiętniku pisze o ważniejszych wydarzeniach życia, o swoich obserwacjach urzędniczej biurokracji, o dworzanach i dostojnikach, o słabości do córki dyrektora departamentu, w którym pracuje oraz rodzącym się w nim przeświadczeniu, że jest hiszpańskim królem Ferdynandem VIII...
Opowiadanie Gogola to historia o tym, jak człowiek, który zatonął w marzeniach o miłości i swojej wielkości, dał się im opanować i podporządkować. Niespełnione uczucie i konflikt między osobistymi aspiracjami a bezdusznością biurokratycznego świata doprowadzają go do obłędu. Pamiętnik Popryszczyna jest krótkim studium psychologicznym szaleństwa, odsłania także – poza kondycją psychiczną wariata – mechanizmy funkcjonowania instytucji totalnych. Teatr Credo natomiast odczytuje i przedstawia Gogolowskie opowiadanie również jako opowieść o szaleństwie jako sposobie na ochronę i zachowanie ludzkiej godności w świecie, w którym rządzą pieniądze.
Z recenzji:
„Pamiętnik wariata – błyskotliwy monodram inspirowany Gogolem. Humor Gogola jest ostry i cięty. W sztuce Niny Dimitrovej ta ostrość jest złagodzona czułością i współczuciem dla zakochanego idealisty o złamanym sercu, którego próby zmiany niesprawiedliwości świata są ujmujące w swoim szaleństwie (...) Stelian Radev swoją barwną obecnością oszałamia publiczność przez dziewięćdziesiąt minut. Jego sekret tkwi w bardzo refleksyjnym stylu gry, który pozwala mu stać się jednością ze schizofreniczną postacią urzędnika Popryszczyna. Inspirująca gra młodego aktora sprawia, że kreowana przez niego wyjątkowa postać wydaje się klasyczna i nowoczesna zarazem".
„Sofia Life", Bułgaria 2015

Czas trwania: 105'
Data i miejsce prezentacji: 26.08.2022/ godz. 18:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Mała Scena im. Z. Kozienia
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Mała Scena im. Z. Kozienia.

MUZYKA/ POLSKA
GABA JANUSZ i MULTIFOLK QUARTET
koncert
Projekt zainicjowany przez wokalistkę, kompozytorkę i autorkę tekstów, nauczycielkę emisji głosu, laureatkę licznych konkursów i przeglądów muzycznych. Gaba Janusz zdobyła dyplom z wyróżnieniem na kierunku Wokalistyka Jazzowa w klasie Krystyny Stańko w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie później pracowała jako pedagog. Brała udział w największych polskich festiwalach jazzowych, miała okazję występować razem z wybitnymi muzykami polskiej sceny jazzowej (m.in. Maciej Sikała, Cezary Paciorek, Krystyna Stańko, Jerzy Małek, czy Piotr Lemańczyk).
W październiku 2016 roku wydała swoją debiutancką płytę pt. Chwile, które znasz, a w 2018 roku została zaproszona do nagrania płyty autorstwa Szymona Sutora Jazz Septet & String Orchestra – album zdobył Fryderyka 2020 w kategorii fonograficzny debiut roku.
Gaba Janusz w swoim repertuarze artystycznym ma także projekt pt. Folk Kolor, przedstawiający różne odcienie muzyki ludowej, który miał swoją premierę podczas 02. Międzynarodowego Festiwalu TRANS/MISJE Wschód Sztuki.
W ramach piątej edycji MFS TRANS/MISJE TRÓMORZE'22 artystka wraz z zespołem wystąpią z nowym projektem – na repertuar koncertu GABA JANUSZ i MULTIFOLK QUARTET złożą się utwory muzyki ludowej, a także jej autorskie kompozycje. Będzie to opowieść pełna kobiecych emocji, które towarzyszą życiowej wędrówce: tęsknota za ogromną miłością, rozpacz za straconym, chęć odnalezienia nowego sensu życia. To nostalgiczna, romantyczna i zarazem dramatyczna podróż, okraszona jednak dużą dawką dystansu i humoru.
W programie znajdą się folklor bałkański oraz rodzima tradycja ludowa, oparta na twórczości Kayah i Gorana Bregovića, tradycyjne pieśni ludowe Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze" (Dwa serduszka czy Cyraneczka) oraz autorskie kompozycje, które usłyszeć można na debiutanckiej płycie Gaby pt. Chwile, które znasz. Wszystkie te elementy stworzą nietuzinkową kompilację, w której zaproszeni do projektu muzycy będą mieli okazję zaprezentować swoją wrażliwość i zdolności improwizatorskie.
Wokal: Gaba Janusz
Akordeon: Dariusz Kot
Gitara: Tomasz Stężalski
Instrumenty perkusyjne: Łukasz Zięba
Czas trwania: 75'
Data i miejsce prezentacji: 26.08.2022/ godz. 21:0/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Scena Dziedziniec

- 27.08.2022 (sobota)/ LITWA/ POLSKA
SZTUKI WIZUALNE/ LITWA
ODCIENIE WOJNY
wernisaż wystawy malarstwa i fotografii Jurijusa Grigoroviciusa
Ekspozycja obejmuje 45 obrazów Jurijusa Grigoroviciusa powstałych w czasie wojny, która wybuchła 24 lutego 2022 roku w Ukrainie. Wystawę uzupełniają materiały wideo stworzone przez artystę oraz zdjęcia ze zniszczonej przez rosyjskich okupantów Ukrainy.

„Zdjęcia – to moja broń. Prawda, która pochodzi z głębi mnie. Kiedy wybuchła wojna, nie wiedziałem, gdzie skończę z moją rodziną i kto z nas przeżyje. Wszystko rozwijało się bardzo szybko... W ciągu kilku dni postanowiliśmy zostać i stawić opór. Potem zacząłem malować obrazy –jeden po drugim każdego dnia – i zamieszczać je na Facebooku. To była moja odpowiedź na śmierć. Obraz to Życie. Wierzymy w nasze Zwycięstwo. Dopóki potrafię przekazać w swojej pracy wszystko, co dzieje się wokół mnie, będę malować obrazy. Chwała Ukrainie!".
Jurijus Grigorovicius

Jurijus Grigorovicius urodził się w Kazachstanie, uczył się w szkole artystycznej w Izmailu w Ukrainie, a potem w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Machaczkale w Dagestanie, w latach 1984–1990 studiował w Państwowym Instytucie Kinematografii w Moskwie. Po studiach w 1991 roku przeniósł się do Wilna, gdzie uzyskał obywatelstwo litewskie, a obecnie mieszka i pracuje w Kijowie. Artysta ma na swoim koncie liczne wystawy indywidualne, brał udział także w wielu wystawach zbiorowych, zarówno w Litwie, jak i za granicą. Jego obrazy znajdują się w prywatnych kolekcjach w Kanadzie, Niemczech, USA, Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Finlandii, Holandii, Litwie, Ukrainie, Maroku, Białorusi, Polsce, Danii.
Jako malarz artysta nie ogranicza się do jednego gatunku – próbuje zarówno pejzażu, portretu oraz abstrakcji, chętnie eksperymentując w zakresie technik artystycznych. „Kiedy zacznę się ograniczać, myślę, że jako artysta umrę..." – mówi sam o sobie Grigorovicius. Według niego „malarstwo to transformacja mojego „ja", która jest przekazywana widzowi na płótnie. Malarstwo to mój język, który koduje moje doświadczenia i uczucia. To niezwykły i magiczny akt. Tworzę to, co we mnie tkwi, bez względu na to, czy jest ciemne czy jasne. Staram się doskonalić, wpatrując się w światło. Specjalny stan, który zmusza cię do tworzenia, jest jak przepełniona szklanka, przez krawędzie której wylewa się światło twojej duszy".
Data i miejsce prezentacji: 27.08.2022/ godz. 17:30/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Szajna Galeria

TEATR/ LITWA
Teatru Studio w Wilnie
Jaroslav Hašek
TU MÓWI SZWEJK
Adaptacja i reżyseria: Sławomir Gaudyn
Kierownik artystyczny: Lilija Kiejzik
Światło i muzyka: Artur Armacki
Występuje: Edward Kiejzik
Premiera: 11.11.2016

Twórcy spektaklu zapraszają widzów na wesoły monodram, będący teatralną adaptacją arcydzielnej powieści czeskiego pisarza Jaroslava Haška pt. Przygody dobrego wojaka Szwejka podczas wojny światowej. Powieść zdobyła ogromną popularność na całym świecie, przełożona została na prawie sześćdziesiąt języków, stając się tym samym najczęściej tłumaczoną powieścią czeskiej literatury.
Józef Szwejk z Królewskich Vinohradów w Pradze, sprzedawca psów i pucybut porucznika Lukaša – tytułowy bohater – prawdopodobnie najsłynniejszy żołnierz świata, to niepozorny człowiek, postawiony w obliczu tępej machiny biurokratyczno-wojskowej. Jego sposobem na przetrwanie w tym świecie jest szyderstwo i ironia, przybieranie maski „pożytecznego idioty" na przemian ze stosowaniem sprytnych forteli. Na pierwszy rzut oka głupkowaty Szwejk jest komiczny i zabawny, prostoduszny, rubaszny i gadatliwy, ale potrafi zachować zdrowy rozsądek, stoicki spokój i pogodę ducha.
Hašek w swojej powieści ukazywał absurdy ostatnich lat istnienia Austro-Węgier, ale także stworzył uniwersalne dzieło będące satyrą na wojsko i wojnę. W takim – antywojennym – odczytaniu litewski spektakl jest obecnie zaskakująco aktualny, gdyż pokazuje głupotę wojny oraz obnaża mechanizmy działań polityków, w efekcie których ludzi tracą życie i opuszczają swoją ojczystą ziemię.
Czas trwania: 60'
Data i miejsce prezentacji: 27.08.2022/ godz. 18:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Mała Scena im. Z. Kozienia
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Mała Scena im. Z. Kozienia.

MUZYKA/ LITWA
PIAZZOLLA and Co.
koncert kwartetu smyczkowego Infra String Quartet

Kwartet smyczkowy Infra tworzą laureaci międzynarodowych konkursów, artyści Orkiestry Symfonicznej Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu: Algirdas Šochas (skrzypce), Ugnė Jūra Gaučaitė (altówka), Tarmo Hiis (wiolonczela) oraz skrzypaczka, koncertmistrzyni Orkiestry Kameralnej Uniwersytetu Wileńskiego – Vakarė Daukšaitė.
Głównym kierunkiem muzycznym i ideą kwartetu jest symbioza muzyki klasycznej i współczesnej. W repertuarze Infry znajdują się nie tylko słynne arcydzieła, takie jak Bolero Ravela, kompozycje Mozarta, Piazzolli, ale także wiele innych dzieł muzyki klasycznej i współczesnej, m.in. aranżacje grupy Queen i Coldplay.
Specjalnie na Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE TRÓJMORZE w Rzeszowie kwartet przygotował debiutancki program zatytułowany Piazolla and Co.
Czas trwania: 70'
Data i miejsce prezentacji: 27.08.2022/ godz. 20:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Scena Dziedziniec

TEATR/ POLSKA
TOMASZ JACHIMEK STAND UP
Nieprzesadnie urodziwy, acz przesadnie wygadany.
Komik, stand'up'er, komentator, konferansjer, scenarzysta, dramaturg – liczba profesji poraża. Gdyby choć jedną z nich wykonywał przynajmniej średnio, byłoby mu w życiu dużo łatwiej.
Nadzieja wszystkich brzydkich i mało utalentowanych na to, że karierę w polskim show biznesie może robić absolutnie każdy. Publiczność przed jego występami powinna przypomnieć sobie cytat z Dantego: „Porzućcie wszelką nadzieję!".
Zaś program jego występu to zbiór obserwacji, anegdot i – he, he, he – złotych myśli, co składa się na jedyny w swoim rodzaju stand up Tomasza Jachimka.
Warto przyjść i zobaczyć, aby później z czystym sumieniem opowiadać znajomym, czy warto przyjść i zobaczyć.

Tomasz Jachimek – komik, standuper, konferansjer, tekściarz, scenarzysta, dramaturg. Ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy na estradzie, na scenie, w telewizji i radiu. Laureat wszystkich największych przeglądów kabaretowych w Polsce.
Autor programów kabaretowych, tekstów piosenek, monologów, sztuk teatralnych i radiowych. Od 2005 roku komentator niezwykle popularnego „Szkła Kontaktowego" w TVN 24.
Podczas występów na żywo niezwykle energetyczny i ekspresyjny – tak w mowie, jak i w gestykulacji. Z łatwością nawiązuje kontakt z publicznością, błyskawicznie reaguje na nieoczekiwane wydarzenia na widowni; z taktem, dowcipem i wyczuciem potrafi odnaleźć się w każdej scenicznej sytuacji.
Żywy dowód na to, że brak urody i dykcji nie wyklucza odniesienia sukcesu w branży rozrywkowej.
Urodził się i wychował w Gdyni; teraz od kilkudziesięciu lat jest podwarszawskim słoikiem występującym na terenie całego kraju, a czasami nawet poza granicami.
Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Wygadany, bezczelny, błyskotliwy i inteligentny.
Prywatnie mąż fantastycznej żony i tata równie fantastycznej dwójki dzieciaków. Uwaga! Mimo wielu propozycji, nie szlaja się z rodziną po telewizjach śniadaniowych, bankietach i kolorowych magazynach lifestylowych!!!
Zapalony sportowiec-amator: uwielbia tenis, triathlon, piłkę nożną i scrabble. Niestety, kocha sport bez wzajemności, więc rekordy mu nie grożą. Od kilku miesięcy pasjonat szachów, obecnie gra w szachy na poziomie „półidiota". W najmniej oczekiwanym momencie oddaje rywalowi za darmo hetmana i wieżę, a potem ma pretensje do całego świata, że przegrał partię.
Czas trwania: 60'
Data i miejsce prezentacji: 27.08.2022/ godz. 21:30/ Rzeszowskie Piwnice

- 28.08.2022 (niedziela)/ SŁOWACJA/ UKRAINA/ POLSKA
TEATR/ SŁOWACJA
Teatr Lalkowy w Koszycach
DZIELNY OŁOWIANY ŻOŁNIERZYK
Reżyseria: Peter Palik
Dramaturgia: Ivan Sogel
Scenografia, kostiumy, lalki: Naďa Salbotová
Muzyka: Daniel Špiner
Przekład na język polski: Katarzyna Dudzic
Obsada: Erika Orgován Molnárová, Jana Bartošová, Kristína Medvecká-Heretiková, Lukáš Takáč, Peter Creek Orgován
Premiera: 27.05.2022
Duński pisarz Hans Christian Andersen, nazywany „królem baśni", jest legendą wśród autorów literatury dla dzieci i młodzieży. Jego teksty są tak poetyckie i ponadczasowe, że trafiły do repertuarów teatrów na całym świecie. Dzielny ołowiany żołnierzyk, jedna z jego najbardziej znanych baśni, opowiada o tym, jak mały chłopiec otrzymał prezent w postaci zestawu dwudziestu pięciu ołowianych żołnierzyków. Wszystkie są takie same, z wyjątkiem jednego. Ma jedną nogę krótszą, ponieważ był ostatnim egzemplarzem, który został wyprodukowany, a fabryka zużyła prawie cały materiał na poprzednich żołnierzy. Dociera on do biurka chłopca, a tam widzi papierową baletnicę stojącą na jednej nodze – i zakochuje się w niej. Rozpoczyna się seria przygód, z którymi dzielny żołnierz musi sobie poradzić, walcząc o serce ukochanej.
Reżyser zainspirował się tekstem Andersena i w swojej autorskiej koncepcji ukazuje na deskach teatru piękno i siłę przesłania tej historii. Dzielny ołowiany żołnierzyk uczy, że mimo przeciwności losu i doświadczanych przygód, nie powinniśmy rezygnować z dążenia do celu. Tytułowy bohater spektaklu udowadnia, że żadna niepełnosprawność fizyczna nie może powstrzymywać człowieka przed wytrwałym podążaniem za swoimi marzeniami.
Spektakl Petera Palika uczy empatii widzów, którzy się z nim identyfikują, natomiast ci, którzy zmagają się z własnym upośledzeniem, znajdują w nim wsparcie. Dzielny ołowiany żołnierzyk staje się w ten sposób wielką inspiracją i udowadnia, że można poradzić sobie z nawet najtrudniejszymi przeszkodami w życiu.
SPEKTAKL FAMILIJNY
Czas trwania: 50'
Data i miejsce prezentacji: 28.08.2022/ godz. 15:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Mała Scena im. Z. Kozienia
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Mała Scena im. Z. Kozienia.

TEATR/ UKRAINA
Akademicki Regionalny Ukraiński Teatr Dramatyczny im. I. Ozarkewicza w Kołomyi
Taras Szewczenko
MATKA NAJEMNICA
Reżyseria, inscenizacja i muzyka: Serhij Kuzyk
Scenografia: Mykoła Dańko
Choreografia: Myrosława Worotniak
Przygotowanie wokalne: Mykoła Sokołyszyn
Przekład na język polski: Olga Maciupa
Obsada: Olha Jakubiw, Stepan Kinel, Wiaczesław Hłuszko, Halyna Uhorska-Henyk, Lubow Mocok, Zaharij Nowyckyj, Wołodymyr Heleckyj, Oksana Komarowa, Artur Filimonow
Premiera: 23.03.2014

Spektakl na podstawie historii przedstawionej w opowiadaniu Tarasa Szewczenki, gatunkowo klasyfikowany przez twórców jako dramat ludowy, a przez samego reżysera określany „hymnem do miłości matczynej". Główną bohaterkę Łukię spotyka okrutny los, traci ukochanego, jest zmuszona oddać swoje dziecko obcym ludziom, po czym zatrudnia się w ich domu, by móc być blisko swojego syna.
Matka najemnica to niezwykła historia dzielnej kobiety, która mimo okrutnych okoliczności życia nie tylko nie poddaje się, ale wręcz potrafi wykrzesać radość ze swojego niezwykłego macierzyństwa. To także opowieść o potężnej miłości matki do dziecka, która pokonuje wszystkie przeciwności losu, zmusza kobietę do zapomnienia o sobie, poświęcenia się dla dobra potomstwa.
Temat kobiety-matki, kobiecego przeznaczenia, temat miłości często pojawiają się we wszystkich rodzajach twórczości Tarasa Szewczenki. Premiera Matki najemnicy odbyła się w marcu 2014 roku w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Tarasa Szewczenki – narodowego poety Ukrainy, wieszcza i bohatera, symbolu ukraińskiej tożsamości, emblematu wolności, twórcy literackiego języka ukraińskiego.

Z recenzji:
„Dyrekcja teatru nie mogła przewidzieć powodzenia spektaklu, ani reakcji widzów na jego wystawienie. Najwyraźniej nieoczekiwanie dla reżysera, aktorów i samej publiczności w połowie spektaklu rozbrzmiały głośne brawa. Była to scena rozmowy Jakima z Martą, podczas której Jakim rozpaczliwie rzucił: „No, kiedy ci Moskali nas opuszczą?". Sala zareagowała błyskawicznie oklaskami, które trwały prawie minutę. Przedstawienie nie pozostawiło nikogo obojętnym, twórcom udało się pokazać siłę miłości matki do dziecka, która przezwycięża wszystko".
Olya Polyuk, „Kołomyjska Prawda"
Czas trwania: 100'
Data i miejsce prezentacji: 28.08.2022/ godz. 18:00/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Duża Scena
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami, które poprowadzi TOMEK DOMAGAŁA/ Duża Scena.

MUZYKA/ POLSKA-UKRAINA
WSTANIE ŚWIT
koncert według konceptu Małgorzaty Pruchnik-Chołki
Reżyseria: Małgorzata Pruchnik-Chołka
Kierownictwo muzyczne, aranżacje, instrumenty klawiszowe: Tomasz Jachym
Kostiumy: Weronika Krupa
Występują: Justyna Król, Dagny Mikoś, Małgorzata Pruchnik-Chołka, Natalia Boimuk, Oleksandra Lyuta-Boyko, Tetiana Kohut, Oksana Rzhepetska-Yavdoshyn, Myroslava Soluk, Albina Sotnikova, Michał Chołka, Mateusz Mikoś, Robert Żurek.
Ze specjalnym udziałem Jana Gawła oraz Magdaleny Widłak
Gitara: Rafał Panek
Gitara basowa/ kontrabas: Kuba Kozłowski
Perkusja: Darek Krzyszton
Specjalnie na finał Międzynarodowego Festiwalu Sztuk TRANS/MISJE – TRÓJMORZE powstał kolektyw twórczy artystów Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz Narodowego Akademickiego Ukraińskiego Teatru Dramatycznego im. M. Zańkowieckiej we Lwowie. Ideę i przesłanie wydarzenia można określić jednym słowem: solidarność. Tym koncertem pokazujemy, że jesteśmy razem z naszymi sąsiadami, którzy padli ofiarą rosyjskiej agresji zbrojnej. Festiwal TRANS/MISJE łączy ludzi i narody, a sztuka nie zna granic, barier, porozumiewa się uniwersalnym językiem emocji.
Opiekę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje Małgorzata Pruchnik-Chołka, aktorka Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, jeden z najbardziej rozpoznawalnych głosów rzeszowskiej sceny, która deklaruje: „To koncert jedności, okazja, by Polska i Ukraina przemówiła jednym głosem, jednym językiem – językiem Sceny. Najważniejsza w przekazie jest NADZIEJA, której nie mogą nam odebrać żadne wojny. Ona świeci nawet wtedy, gdy inne światła gasną".
W programie koncertu artyści Teatru im. Wandy Siemaszkowej zaprezentują utwory znane i mniej znane takich polskich twórców jak: Tuwim, Baczyński, Grechuta, Turnau, czy Niemen. Złożą się one w jedną opowieść /wypowiedź! – ramię w ramię z poruszającymi pieśniami ukraińskimi w wykonaniu aktorek Narodowego Teatru Dramatycznego im. Marii Zańkowieckiej we Lwowie.
Artyści RAZEM chcą powiedzieć, że WSTANIE ŚWIT!
Czas trwania: 90'
Data i miejsce prezentacji: 28.08.2022/ godz. 20:30/ Teatr im. Wandy Siemaszkowej/ Scena Dziedziniec

Marta Kloc
Materiał organizatora
13 sierpnia 2022

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...