Książę niezłomny
publikacja Instytutu im. Jerzego GrotowskiegoNajnowsza publikacja Instytutu im. Jerzego Grotowskiego już w sprzedaży. "Książę Niezłomny. Studium i rekonstrukcja spektaklu Jerzego Grotowskiego i Teatru Laboratorium" w przekładzie Juliusza Tyszki
Publikacja składa się z sześciu głównych rozdziałów: Technika i styl kreacji, Metodyczne ćwiczenia jako trening, Proces tworzenia „Księcia Niezłomnego”, Struktura partytury, Rekonstrukcja scenariusza i opis spektaklu oraz Aspekty dzieła. Najważniejsza część – Rekonstrukcja scenariusza i opis spektaklu zawiera szkice autora, wykonane podczas prób do spektaklu, w których miał okazję uczestniczyć w latach 1966 i 1967 jako stażysta Te atru Laboratorium. Autor na życzenie Jerzego Grotowskiego odtworzył pięćdziesiąt sekwencji spektaklu, szczegółowo opisując partyturę działań aktorskich. Opisowi towarzyszą schematy przedstawiające m.in. kontakty, akcje i reakcje aktorów, cechy oraz ich sposoby zachowania podczas przedstawienia, a także wnikliwa analiza dzieła Grotowskiego, które po występach w paryskim Odeonie przyniosło mu światowy rozgłos.
Gdy przyjechałem do wrocławskiego Teatru Laboratorium w styczniu 1966 roku, Książę Niezłomny był dopiero co ukończony. Spektakl wyraźnie ewoluował, aż do swej ostatecznej formy. Przez długi czas jego wewnętrzna budowa i technika pozostawały mi obce. Po roku praktycznego stażu i obserwacji Grotowski poprosił mnie o odtworzenie scenariusza.
Już przy pierwszych próbach opisu pojawił się następujący problem: jak przełożyć i zapisać (bez filmu, fotografii ani taśmy magnetofonowej) to, co w tym spektaklu jest nieprzekładalne & ndash; muzyczność głosów i ciał grupy, ich przestrzeń znaczącą, ich rytmy, symultaniczność obrazów i „spalanie się” Księcia? […]
To dziwne, ale „cicha droga” rysowania i fakt, że potrzebne mi było do jej pokonania stworzenie wykresów gry, a nie dosłowność tekstu, były moim ocaleniem. Musiałem bowiem najpierw mieć widoczny ślad narracyjnego ciągu przedstawienia. Logika kreski, plastyczna siła szlaku linii, poszukiwanie spójności w koncercie znaków otworzyły mi drogę do tajemnic głosu i gry. Potem rozszerzałem moją refleksję nad więzią łączącą proces twórczy i kształcenie aktora.
(fragment książki)
Serge Ouaknine – reżyser teatralny, artysta plastyk, autor i wykładowca uniwersytecki. S tudiował w paryskiej École nationale supérieure des Arts Décoratifs oraz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1966 roku został stażystą w Teatrze Laboratorium we Wrocławiu. Obrana droga artystyczno-intelektualna pozwoliła mu na łączenie działań z dziedziny reżyserii, malarstwa, badań międzykulturowych oraz poszukiwań z pogranicza sztuk plastycznych i teatru. Wyreżyserował czterdzieści spektakli oraz operę. Jest autorem licznych scenariuszy teatralnych i filmowych, zbioru wierszy, tomu opowiadań oraz około dwustu pięćdziesięciu publikacji. Prowadził warsztaty artystyczne i teatralne w Argentynie, Brazylii, Francji, Izraelu, Kanadzie, Kolumbii, Maroku, Meksyku, USA i we Włoszech. Ekspert w dziedzinie wielojęzycznych wydarzeń teatralnych opartych na koncepcji „teatru nomadycznego”. W 2009 roku został uhonorowany odznaczeniem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” za osiągnięcia artystyczne i akademickie, które przyczyniły się d o poszerzenia wiedzy o polskiej kulturze i procesie twórczym Jerzego Grotowskiego.
Dokładna lista wydawnictw Instytutu Grotowskiego oraz księgarnia internetowa dostępne są na stronie www.grotowski-institute.art.pl
Zamówienia przyjmuje Rafał Węglarz:
http://www.grotcenter.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1149&Itemid=219
rafal@grotowski-institute.art.