Kto obraża Pana Boga?

Piątek Teatralny

Po premierze #CHYBANIEJA Passiniego w Teatrze Maska w Rzeszowie publiczność klaskała wyczuwalnie żarliwie. Nagradzając spektakl czytelny, piękny, mądry, wrażliwie stonowany, dynamiczny i wciągający.

Passini niczego i nikogo nie obraził, jak chcącym nagonki na #CHYBANIEJA byłoby na rękę. #CHYBANIEJA to przede wszystkim wrażliwie przekazana bolesna refleksja o stanie młodej polskiej duszy. Okaleczonej złem, które zawsze dotyka najboleśniej istot niedojrzałych i niedorosłych. To także dramat zawiedzionego zaufania.

Tu środowisko kościelne słusznie ma prawo czuć się poruszone. Bo to zawiedzione zaufanie dotyczy duchownych do których wielu z nas nadal ma zaufanie szczególne. Przedstawienie Passiniego przede wszystkim jest artystyczne, z magiczną scenografią i muzyką. Nie ma w nim taniej publicystyki panoszącej się na każdej scenie. Passini mówi językiem artysty o różnych współcześnie aspektach człowieczeństwa. A to, że posługuje się motywem Judasza, jako odniesieniem do zaprzaństwa i zakłamania, co wybrzmiewa szczególnie boleśnie w aspekcie przestępstw seksualnych wobec młodocianych przez sługi Kościoła i nietolerancji względem religijnie i rasowo odmiennych, to tak już jest, z racji faktów.

Nie można w dobie coraz dostępniejszej i stale poszerzającej swoje możliwości sieci zatrzeć śladów zła. Oglądając #CHYBANIEJA wierzący nie stracą wiary w Boga, którym zasłaniają się kpiący z Niego jawnogrzesznicy. #CHYBANIEJA wraca na scenę Teatru Maska w Rzeszowie we wrześniu.

Jeśli rozum zwycięży, a obłuda schowa się do kąta.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny
14 czerwca 2019

Książka tygodnia

Osobliwy dom pani Peregrine. Tom 4. Mapa dni
Wydawnictwo Media Rodzina
Ransom Riggs

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski