Kultowa sztuka w teatrze

Spektakl zamówiony u Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki dla Teatru im. Jana Kochanowskiego został we wtorek pierwszy raz pokazany aktorom. - Obecność tych twórców w Opolu to duże wydarzenie - przyznaje Katarzyna Dudek, rzeczniczka prasowa teatru.
Ich wspólne dzieło "Jak Polak, Polak, Polak i diabeł" mogliśmy oglądać na tegorocznych konfrontacjach teatralnych Klasyka Polska. Kilka osób wyszło, co jest normą, bo przedstawienia tej pary wywołują skrajne emocje. Od zachwytu, którego wyrazem są liczne nagrody publiczności na festiwalach teatralnych, po oburzenie. - Paweł Demirski to jeden z najbardziej inteligentnych i wnikliwych polskich dramaturgów. Interpretuje rzeczywistości, bo doskonale ją rozumie i ubiera w metaforę tak ważną w teatrze. Z Moniką Strzępką stworzyli teatr autorski i z pewnością należą obecnie do kultowych twórców - mówi Dudek. Przygotowując spektakl dla Opola, Demirski sięgnął po "Operę żebraczą" Johna Gaya i "Powieść za 3 grosze" Bertolta Brechta. Jej tytuł, na razie roboczy, brzmi "Opera gospodarcza" . - Rzecz dotyka sfer polityki, ekonomii, relacji społecznych, ukazuje, jak te sfery się przenikają, a w ich centrum stawia człowieka, który próbuje sobie poradzić z tym, co go otacza - dodaje rzeczniczka teatru. I zapewnia, że opowiadana historia nie jest do końca realistyczna, gdyż operuje absurdem i groteską. Wczoraj odbyła się pierwsza próba czytana. Obecność dramaturga na tej próbie zwiastuje jego asystę przy powstawaniu spektaklu aż do jego premiery planowanej na 4 października. - Dzięki jego udziałowi w próbach możliwa jest ingerencja w tekst. Część kwestii może wypaść, mogą pojawić się nowe partie. Wszystko zależy, jak ten spektakl będzie się układał na próbach reżyserce i aktorom - zapowiada rzeczniczka. W obsadzie pojawia się dwóch śpiewaków, bowiem w tekst dramatu będą włączone partie operowe. Muzykę komponuje Jan Suświłło. Monika Strzępka Reżyserka, studiowała na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie. Debiutowała "Polaroidami" Marka Ravenhilla na Scenie Polskiej Tešynskego divadla w Czeskim Cieszynie (2004). Kolejne jej przedstawienia to: "Z twarzą przy ścianie" Anny Bednarskiej w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2004), "Szeks show" wg Williama Shakespeare'a w teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2005), "Honor samuraja" Adama Rappa w Teatrze Jeleniogórskim im. Norwida (2006) oraz "Prezydentki" Wernera Schwaba na Scenie Otwartej Tešynskego divadla w Czeskim Cieszynie (2006). Od 2007 roku pracuje z Demirskim: wyreżyserowała spektakle: "Dziady. Ekshumacja" i "Śmierć podatnika" (Teatr Polski we Wrocławiu), "Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty" (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu). Paweł Demirski (1979), dramatopisarz i dramaturg. Studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Wrocławskim. Latem 2003 roku uczestniczył w programie International Residency, otrzymał stypendium w londyńskim Royal Court Theatre. W latach 2003-06 był kierownikiem literackim teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie od roku 2004 rozpoczął realizację projektu artystyczno-społecznego pod hasłem Szybki Teatr Miejski. Jest autorem dramatów: "Nieprzytomnie", "Skurwysyny", "wBOGAMGNIENIU", "From Poland with love", "Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna", adaptacji wspomnień Anny Łojewskiej "Pamiętnik z dekady bezdomności", "Dziady. Ekshumacja" i "Śmierć podatnika", "Diamenty to węgiel, który wziął się do roboty". Razem z Andrzejem Mańkowskim napisał "Padnij! (Żony polskich żołnierzy w Iraku)". Członek zespołu "Krytyki Politycznej".
Dorota Wodecka
Gazeta Wyborcza Opole
20 sierpnia 2008

Książka tygodnia

Tamara Łempicka. Sztuka i skandal
Wydawnictwo Marginesy
Laura Claridge

Trailer tygodnia