Kulturalny weekend w Krakowie

9-11 kwietnia 2021

Niestety nie wracamy jeszcze do spektakli i spotkań na żywo. Szkoda, bardzo szkoda. Na szczęście innowacje XXI wieku pozwalają nam spotkać się on line, dobre i to. Wszak jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma! Zatem zapraszamy!

Piątek, 9 kwietnia – godz. 16:00 „Stara kobieta wysiaduje", reż. Marcin Liber, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Serdecznie zapraszamy na spektakl "Stara kobieta wysiaduje" w reżyserii Marcina Libera oraz spotkanie towarzyszące tej projekcji z udziałem Marcina Libera i Sebastiana Majewskiego. Rozmowę poprowadzi Agata Dąbek.
Projekcja spektaklu zostanie udostępniona 9 kwietnia o godz. 16.00 i będzie dostępna do 10 kwietnia do godz. 24.00.
Cena dostępu: 20 zł
Nagranie spotkania z artystami będzie udostępnione nieodpłatnie 8 kwietnia o godz. 17 i będzie dostępne do 10 kwietnia do godz. 23.59.
Oba nagrania można obejrzeć na: http://vod.stary.pl/
Sztuka "Stara kobieta wysiaduje" (1968) Tadeusza Różewicza, stanowiąca summę zainteresowań poety starością, to pochwała kobiecego doświadczenia. Twórcy patrzą na tekst Różewicza z perspektywy współczesnego człowieka – ważne stają się tematy związane z zagrożeniem katastrofą ekologiczną, która unicestwi ludzkość stając się spełnioną III Wojną Światową. Na tym tle rysuje się główny wątek – dramat kobiety i jej troska o wypełnienie zadania opartego na rodzeniu i wychowywaniu. Autor buduje figurę kobiety, która będąc matką nadaje światu sens.
Z chaosu wyodrębnia się nieruchoma Stara Kobieta, która wie, że jej dni są policzone i stara się łapczywie złapać ostatnie chwile. Histerycznie chce wpaść w szał kreacji i tworzenia (narodzin), który pozostaje już tylko pokrzykiwaniem. Grająca ją Anna Dymna pięknie oddaje tragizm odchodzących, opadłych z sił starszych ludzi, którzy nie są już w stanie zdobyć się na jakikolwiek gest. Jej sprzeciw pozostaje werbalny, ale rozpaczliwy, na wskroś przejmujący – zauważał Łukasz Rudziński na www.trojmiasto.pl.
Przemoc, wojna, chaos, degeneracja, a nawet śnieg z plastikowego pyłu to wyłącznie tło. Stara Kobieta nie przesiaduje już w obronie dawnych ideałów, odwiecznych prawd i humanistycznych wartości. Przygląda się. Galerii scenicznych osobliwości z rzadka – głównie nam. Liber odczytuje ten nieco przywiędły w swym katastroficznym uroku tekst przez późną twórczość Różewicza, zestawiając dramat z poematem „Matka odchodzi", obserwując rozpad osobistego świata, wyczerpywanie się naszej własnej mikropowieści.
Michał Centkowski, dwutygodnik.com
/materiały własne Starego Teatru w Krakowie/

Sobota, 10 kwietnia – godz. 19:00 „Balladyna", reż. Paweł ŚwiątekTeatr im. J. Słowackiego w Krakowie
10 kwietnia gramy „Balladynę" w reżyserii Pawła Świątka ... w streamingu, ale gramy! Czy walka o słuszne idee jest warta morderstwa?
Balladyna Juliusza Słowackiego to opowieść o przejęciu władzy w obliczu końca świata. Świata w którym jest zbyt późno na zaprowadzenie nowego porządku. To także opowieść o bliskości świata natury, który współcześnie upomina się o swoje pierwotne prawa mocniej niż kiedykolwiek wcześniej. To wreszcie opowieść o świecie kobiet, który doszedł do głosu w epoce, w której na wszystko jest już zbyt późno.
Wypowiedź reżysera:
Czytając Balladynę Słowackiego razem z zespołem aktorskim, zadajemy pytanie dlaczego do władzy dochodzą osoby niewłaściwe? Co takiego noszą w sobie ludzie żądni władzy, że osiągają ją bez względu na obiektywne kryteria, według których moglibyśmy ocenić ich merytoryczne przygotowanie do sprawowania rządów? Opowieść o Balladynie, która– niczym szekspirowska Lady Makbet – zdobywa koronę kierując się własnym interesem, racjonalizuje wybory i chowa się pod maską pozorów niewinności, wydaje się napisana zupełnie współcześnie.
Obok świata polityki zaś na gruzach upadłej cywilizacji kiełkuje kapryśna, idylliczna rzeczywistość Goplany, która niesiona językiem niczym media kreuje wydarzenia śmiertelnych zgodnie ze swoim kaprysem poza racjonalną logiką zdarzeń. Obok siebie funkcjonują światy chaosu i porządku – wpływając na siebie i podważając nawzajem. Państwo demokracji idealnej powinno zostać zbudowane na pełnej transparentności elit.
W świecie, w którym tak trudno jest odróżnić iluzję od realizmu, demokracja zdaje się fantazją równie realną, co czary słowiańskiej wiedźmy.
/materiały własne Teatru w Krakowie/


Niedziela, 11 kwietnia-godz. 12:00 „Krakowski Salon Poezji", Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
11 kwietnia zaprezentujemy Państwu Krakowski Salon Poezji pt. "Sztaudyngerem". Wiersze tego znakomitego poety i satyryka, całe życie związanego z Krakowem, zinterpretują Beata Malczewska i Bogdan Słomiński przy akompaniamencie Dawida Sulej Rudnickiego.
W związku z sytuacją sanitarno-epidemiologiczną Krakowski Salon Poezji będzie odbywał się wyłącznie za pośrednictwem kanału vod.stary.pl.
/materiały własne Starego Teatru w Krakowie /

Poza przedstawieniami zachęcamy do spacerów po muzeum . Umożliwia to na przykładNarodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
Spacer po Muzeum Starego Teatru, 03.03.2021 — 02.05.2021
Muzeum Interaktywne Centrum Edukacji Teatralnej/MICET wNarodowym Starym Teatrze otworzono w 2016 roku.Intermedialna wystawa prezentuje prace ponad 200artystów. 240 lat zespołowego myślenia, różnorodnośćstylów i procesów powstawania spektakli, wątki zprzeszłości przerzucone na technologię i wirtualnąrzeczywistość – aplikacje MICET inspirują zwiedzających donieustannych poszukiwań. Nowe Muzeum zwiedzamy z
kuratorką Anną Litak.Spacer zrealizowaliśmy wspólnie z Krakowskim Biurem
Festiwalowym i Magicznym Krakowem - miejską platformąinternetową.
Zapraszamy: https://www.vod.stary.pl/wydarzenie/21/publiczne
/materiały własne Starego Teatru w Krakowie/

Jak zawsze polecamy również weekendową lekturę, tym razem:
Jezus Niechrystus, autorstwa Piotra Augustyniaka, Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria

„Jezus Niechrystus" to książka łamiąca gatunkowe konwencje i światopoglądowe stereotypy. Autor odwołując się do osobistych doświadczeń wiary i jej porzucenia, a także do swojej filozoficznej erudycji proponuje bardzo odważne, współczesne odczytanie słów historycznego Jezusa. W oparciu o nie Augustyniak formułuje oryginalną filozofię życia, która odrzuca instytucjonalny Kościół i podważa fundamenty chrześcijańskiej wiary. Jednocześnie ukazując przesłanie Jezusa jako inspirację do twórczego odnalezienia się w nowoczesnym świecie i wyzwolenia od jego mielizn.
„Do tej pory o Jezusie nikt tak w Polsce nie pisał. Piotr Augustyniak napisał książkę o utracie wiary w zmartwychwstanie Jezusa, paradoksalnie wydobywając w ten sposób najgłębszy wymiar jego ziemskiego nauczania. Ta książka nie ucieszy jednak ani ateistycznych działaczy, ani antyklerykałów. Będzie też poważnym problemem dla teologów przyzwyczajonych do traktowania religii jako własnego poletka, na które innym wstęp surowo wzbroniony. Ucieszy jednak wszystkich szukających sposobu nazwania najgłębszych niepokojów wewnętrznych, dla których nie znajdują ukojenia w tradycyjnych formach religijności czy nazbyt oczywistych sposobach ich odrzucania. Myślę, że trafi głównie do ludzi młodych. Ale przecież nie tylko. Wielu z nas, którzy od dziesiątków lat przyglądają się zmiennym funkcjom religii, odnajdzie w przemyśleniach Augustyniaka własne myśli, choć zabrakło nam odwagi, by nazwać je z taką jasnością."
– prof. Stanisław Obirek
/materiały własne WydawnictwaSłowo / obraz terytoria/

Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny Kraków
10 kwietnia 2021

Książka tygodnia

Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Uniwersytet Gdański
Marta Cebera

Trailer tygodnia