Lalki, muzyka, taniec

"Król Marionetek" - reż. Izadora Weiss - Teatr Lalka w Warszawie

Król marionetek", nowa premiera w warszawskim Teatrze Lalka, ma charakter nietypowy z uwagi na kształt artystyczny spektaklu.

Dotychczas kolejne repertuarowe przedstawienia na tej scenie oparte były z reguły na znanych klasycznych i współczesnych dziełach literackich dla dzieci - utworach H.Ch. Andersena ("Krzesiwo"), Janusza Korczaka ("Król Maciuś I"), Kornela Makuszyńskiego ("Krawiec Niteczka"), Selmy Lagerlof ("Cudowna podróż"), Jana Brzechwy ("Jaś i Małgosia"). Repertuar Lalki można więc traktować jako sceniczną podróż po klasyce literatury polskiej i europejskiej, co ma walor edukacyjny. W przypadku "Króla marionetek" jest inaczej. Spektakl jest autorską kreacją tancerki i choreografa Isadory Weiss, która z pomocą wybitnego scenografa i lalkarza Jana Polewki wykreowała sceniczną impresję na temat egzystencjalnej zadumy nad ludzkim losem.

Piękna młoda skrzypaczka gra na scenie utwory Bacha, Wieniawskiego i Bacewicz. Małe lalki wykonane na podobieństwo malarstwa Tadeusza Makowskiego, prowadzone przez doświadczonych aktorów, poruszają się w rytm muzyki. Równocześnie para tancerzy wykonuje impresje baletowe, a pod koniec artyści śpiewają piosenki do poezji Bolesława Leśmiana. W przedstawieniu nie ma żadnej akcji. Jego pomysł opiera się bowiem na zderzeniu emocji i wrażeń wizualnych, tanecznych i muzycznych, mających charakter artystycznie interdyscyplinarny. Pytanie tylko, czy taki kształt spektaklu nie okaże się dla dziecięcej widowni zbyt trudny w odbiorze, nie bardzo zrozumiały i w rezultacie w końcowych partiach nudny?

Mirosław Winiarczyk
Idziemy
3 kwietnia 2018
Portrety
Izadora Weiss

Książka tygodnia

Słownik miejsc wyobrażonych
Państwowy Instytut Wydawniczy
Alberto Manguel, Gianni Guadalupi

Trailer tygodnia