Lesbijska rota

"O mężnym Pietrku i sierotce Marysi. Bajka dla dorosłych" - reż. Wiktor Rubin - Teatr Polski w Poznaniu

Na fali świętowania 100-lecia niepodległości duet Janiczak/ Rubin wziął pod lupę autorkę "Roty" i bajek dla dzieci Marię Konopnicką.

Na tle wielkich szaf z łóżkami w środku i pod wiszącą nad sceną pluszową orło-kaczką w koronie odbywa się swoisty sąd nad Marią (Agnieszka Kwietniewska, w XIX-wiecznej sukni i modnych adidasach). Postacią zasłużoną dla dzieci i rozgrabionej ojczyzny, ale już nie dla ruchu LGBT - przez dwie ostatnie dekady życia była związana z Marią Dulębianką (Monika Roszko), którą nazywała Pietrkiem, ale po tej miłości nie pozostał ślad w żadnym wierszu czy nowelce.

Spektakl najlepszy jest nie w tych, mocnych w zamierzeniu momentach, w których wygłasza manifesty czy apele do polskich lesbijek o odważne ujawnianie się, ale w tych chwilach, kiedy zderza racje bez wartościowania, jak pragnienie Marii bycia uznaną, poetką ludu, a nie poetką mniejszości seksualnej, pokazuje paradoksy wolności i niewoli.

Lustrem dla pary Konopnicka i Dulębianką są wyzwolone zachodnioeuropejskie lesbijki z tych samych czasów - pisarka, autorka "Studni samotności" Marguerite John Radclyffe-Hall i jej partnerka, śpiewaczka operowa, Mabel Batten, a ramą - córki Konopnickiej, konserwatywna i wyzwolona. Jest też nagrana wyprawa aktorek do Lwowa na grób Konopnickiej. Zgodnie z jej wolą pochowane zostały z Dulębianką w jednym grobowcu. Ale potem przyszła wolna Polska i pozbawiła piewczynię wolności jej własnej wolności wyboru, Dulębianka została eksmitowana.

Aneta Kyzioł
Polityka
13 listopada 2018
Portrety
Wiktor Rubin

Książka tygodnia

Trailer tygodnia

Film balkonowy
Paweł Łoziński
Czy każdy może być bohaterem filmu? C...