Lista zwycięzców

24. Polskie Nagrody Filmowe Orły 2022.

Zakończyła się 24. ceremonia wręczenia Polskich Nagród Filmowych Orły. Największym zwycięzcą jest dramat "Aida" w reżyserii Jasmili Žbanić, która otrzymała też nagrody za reżyserię oraz scenariusz. Jarosław Kamiński, montażysta tego tytułu, również został doceniony. Orła za osiągnięcia życia otrzymał Jerzy Skolimowski.

Polskie Nagrody Filmowe Orły 2022 wręczone. Nagrodę Polskiej Akademii Filmowej w najważniejszej kategorii, czyli najlepszy film, otrzymała "Aida" w reżyserii Jasmili Žbanić. Sama filmowczyni uhonorowana została statuetkami za reżyserię oraz scenariusz. Jarosław Kamiński - montażysta "Aidy" - doceniony został w kategorii Najlepszy Montaż.

Orły 2022. "Aida" - o czym jest film?
"Aida" (w roli tytułowej Jasna Djuricic) jest filmem stworzonym przez twórców z dziewięciu krajów. Powstał między innymi przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a jego producentką była Ewa Puszczyńska.

W "Aidzie" bośniacka reżyserka i scenarzystka Jasmila Žbanić po raz kolejny w swojej karierze odwołała się do tragicznych kart historii Bośni, a mianowicie do masakry w Srebrenicy, dokonanej przez wojska serbskie na bośniackich muzułmanach. W masowych egzekucjach zginęło około ośmiu tysięcy chłopców i mężczyzn.

"Aida" to opowieść o bośniackiej nauczycielce, która pracuje dla Organizacji Narodów Zjednoczonych jako tłumaczka. Gdy na początku lipca 1995 roku serbskie wojska pod dowództwem Ratko Mladića wchodzą do Srebrenicy, Aida zostaje łącznikiem pomiędzy batalionem holenderskim a władzami enklawy. Gdy jednak niebezpieczeństwo z każdą chwilą rośnie, kobieta chce zrobić wszystko, żeby uchronić męża i dwóch synów przed brutalnością Serbów. Pomóc może fakt, że ma przepustkę do bazy wojskowej.

Nie jest to typowy film wojenny czy historyczny. Žbanić umiejętnie wykorzystała własne traumy, by pokazać ludzki wymiar konfliktu w Bośni. To film o ludziach, a nie o konflikcie. Postać tłumaczki ma również metaforyczne znaczenie: to ona staje się przewodniczką widza po wydarzeniach i emocjach. Film był nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy w 2021 roku.

Orły 2022. Nagrodzone aktorki, nagrodzeni aktorzy
Nagrodę w kategorii Najlepsza Główna Rola Żeńska otrzymała Agata Buzek, gwiazda filmu "Moje wspaniałe życie" Łukasza Grzegorzka. Statuetka powędrowała w ręce gospodarza wieczoru Macieja Stuhra, który doceniony został za główną rolę w "Powrocie do tamtych dni". Za role drugoplanowe nagrodzeni zostali Ewa Wiśniewska ("Zupa nic", reż. Kinga Dębska) oraz Jacek Braciak ("Żeby nie było śladów", reż. Jan P. Matuszyński).

Jerzy Skolimowski, który z końcem maja zdobył Nagrodę Jury Festiwalu Filmowego w Cannes za swój najnowszy film "Io", otrzymał Orła za osiągnięcia życia. Statuetkę wręczyła mu reżyserka Małgorzata Szumowska.

Członkowie Polskiej Akademii Filmowej docenili również najnowsze dzieło Pawła Łozińskiego "Film balkonowy", który odebrał Orła w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny. Za zdjęcia nagrodzony został Piotr Sobociński jr, twórca zdjęć do "Wesela" Wojciecha Smarzowskiego. Sam reżyser odebrał Orła - Nagrodę Publiczności. Za dźwięk uhonorowano Artura Kuczkowskiego oraz Tomasza Sikorę za film "Sonata".

Orły 2022. Nagrody Polskiej Akademii Filmowej
Polskie Nagrody Filmowe Orły wręczone zostały po raz 24. Przyznaje je Polska Akademia Filmowa. Gala odbyła się w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie.

Jak poinformowała Polska Akademia Filmowa, w tym roku nominowanych wyłoniono w Konkursie Głównym spośród 71 zgłoszonych filmów. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny kandydatów do statuetki wybrano spośród 67 tytułów. 19 produkcji zostało zgłoszonych do kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny.

Orły 2022. Pełna lista nominowanych i zwycięzców

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

"Anette" reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
"Berlin Alexanderplatz" reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
"Na rauszu" ("Druk") reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia) - ZWYCIĘZCA
"Ojciec" ("The Father") reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
"Titane" reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski "Furioza"
Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski "Mosquito State"
Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora "Sonata" - ZWYCIĘZCY
Michał Robaczewski "Sweat"
Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb "Śmierć Zygielbojma"
Radek Ochnio "Wesele"
Leszek Freund "Zupa nic"
Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Dariusz Krysiak "Cudak"
Alina Janerka "Furioza"
Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana "Magnezja" - ZWYCIĘZCY
Mirosława Wojtczak "Mistrz"
Pola Guźlińska "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska "Ciotka Hitlera"
Paweł Grabarczyk i Wanda Kowalska "Cudak"
Dorota Roqueplo "Magnezja" - ZWYCIĘŻCZYNI
Marta Ostrowicz "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Elżbieta Radke "Śmierć Zygielbojma"
Małgorzata Zacharska "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZY MONTAŻ

Jarosław Kamiński "Aida" - ZWYCIĘZCA
Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik "Film balkonowy"
Agnieszka Glińska "Lamb"
Iza Pająk i Laura Pawela "Ucieczka na srebrny glob"
Krzysztof Komander "Wesele"

ODKRYCIE ROKU

Iwona Siekierzyńska, reżyseria, "Amatorzy"
Mateusz Rakowicz, reżyseria, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, "Polański, Horowitz. Hometown"
Jakub Michalczuk, reżyseria, "Teściowie"
Łukasz Gutt, reżyseria, "Wszystkie nasze strachy" - ZWYCIĘZCA

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

"Behawiorysta" reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
"Klangor" reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
"Kruk. Czorny Woron nie śpi" reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
"Rojst '97" reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix - ZWYCIĘZCA
"Sexify" reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

"1970" reżyseria Tomasz Wolski
"Film balkonowy", reżyseria Paweł Łoziński - ZWYCIĘZCA
"Polański, Horowitz. Hometown" reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
"Sędziowie pod presją" reżyseria Kacper Lisowski
"Ucieczka na srebrny glob" reżyseria Kuba Mikurda

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

Anna Dymna "Amatorzy"
Agata Kulesza "Wesele"
Jowita Budnik "Wszystkie nasze strachy"
Ewa Wiśniewska "Zupa nic" - ZWYCIĘŻCZYNI
Aleksandra Konieczna "Żeby nie było śladów"
Agnieszka Grochowska "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

Borys Szyc "Bo we mnie jest seks"
Adam Woronowicz "Moje wspaniałe życie"
Łukasz Simlat "Sonata"
Andrzej Chyra "Wszystkie nasze strachy"
Jacek Braciak "Żeby nie było śladów" - ZWYCIĘZCA

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

Jasna Đuričić "Aida"
Maria Dębska "Bo we mnie jest seks"
Agata Buzek "Moje wspaniałe życie" - ZWYCIĘŻCZYNI
Magdalena Koleśnik "Sweat"
Sandra Korzeniak "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

Piotr Głowacki "Mistrz"
Jacek Braciak "Moje wspaniałe życie"
Maciej Stuhr "Powrót do tamtych dni" - ZWYCIĘZCA
Robert Więckiewicz "Wesele"
Tomasz Ziętek "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA MUZYKA

Maciej Zieliński "Gierek"
Szymon Wysocki "Każdy ma swoje lato"
Jan A. P. Kaczmarek "Magnezja"
Cezary Skubiszewski "Mosquito State"
Marcin Masecki "Powrót do tamtych dni" - ZWYCIĘZCA
Jan A. P. Kaczmarek "Śmierć Zygielbojma"
Mikołaj Trzaska "Wesele"

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

Wojciech Żogała "Bo we mnie jest seks" - ZWYCIĘZCA
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak"
Marek Warszewski "Magnezja"
Ewa Skoczkowska "Mistrz"
Marek Warszewski "Wesele"
Paweł Jarzębski "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Klaudiusz Dwulit "Furioza"
Witold Płóciennik "Mistrz"
Michał Englert "Teściowie"
Piotr Sobociński jr "Wesele" - ZWYCIĘZCA
Łukasz Gutt "Wszystkie nasze strachy"
Kacper Fertacz "Żeby nie było śladów"
Arthur Reinhart "Żużel"

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

Jasmila Žbanić "Aida" - ZWYCIĘŻCZYNI
Łukasz Grzegorzek "Moje wspaniałe życie"
Wojtek Smarzowski "Wesele"
Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska "Wszystkie nasze strachy"
Kaja Krawczyk-Wnuk "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Jasmila Žbanić "Aida" - ZWYCIĘŻCZYNI
Paweł Łoziński "Film balkonowy"
Magnus von Horn "Sweat"
Wojtek Smarzowski "Wesele"
Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt "Wszystkie nasze strachy"
Jan P. Matuszyński "Żeby nie było śladów"

NAJLEPSZY FILM

"Aida" reż. Jasmila Žbanić- ZWYCIĘZCA
"Moje wspaniałe życie" reż. Łukasz Grzegorzek
"Wszystkie nasze strachy" reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt
"Wesele" reż. Wojtek Smarzowski
"Żeby nie było śladów" reż. Jan P. Matuszyński

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA - Jerzy Skolimowski

tmw
tvn24.pl
8 czerwca 2022
Wątki
FILM

Książka tygodnia

Czas zdrajców
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Marek Krajewski

Trailer tygodnia