Mamu-Ty z pierwszą nagrodą

11. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ożywionej Formy w Rzeszowie

Czy pies ma szansę zostać bratem mamuta? W świecie oferującym „innym" prócz ciepła i bułek także strach? Czy z lękiem przed „innymi" można sobie poradzić? Baśń „Mamu-Ty" Katarzyny Matwiejczuk w reżyserii Agi Błaszczak z Olsztyńskiego Teatru Lalek o dziecięcej ciekawości świata z której rodzi się bliskość z „innymi" zdobyła nagrodę w nurcie głównym.

W nurcie off nagrodzono spektakl „Bezimienny/Nieznany" Grupy Gra/Nice z Łodzi, według pomysłu i w reżyserii Łukasza Batki, którego przekaz o potrzebie empatii łatwo trafia do dziecięcej wyobraźni i wrażliwości. Mówiąc o przyczynach i okolicznościach, w których ktoś decyduje się na opuszczenie swojego domu. Co pcha ludzi, że wyruszają tam gdzie nie mają przyjaciół, wszystko nieznane, przyszłość niepewna? „Bezimienny/Nieznany", podobnie jak „Mamu-Ty", porusza ważny problem osamotnienia i obcości kogoś skazanego na nową rzeczywistość wymuszoną i będącą często ucieczką przed zagładą. Mali i dorośli widzowie dostają przed spektaklem bilety podróżne i sami mają zdecydować o przebiegu historii, która jest im opowiadana. Wchodząc na pokład statku (to centralny element scenografii) towarzyszą postaciom w wyprawie do miejsca, które ma być ich nowym domem. Czy razem poczują tam bezpieczny ląd, otrzymają pomoc? Jak skonfrontują się z obcą kulturą i językiem?

Za aktorstwo nagrodzono Annę Przygodę i Tomasza Kowola grających w spektaklu „Czy umiesz gwizdać, Joanno?", z Teatru Guliwer w Warszawie oraz Teresę Kowalik i Katarzynę Pałkę za role w przedstawieniu „Rutka", z Teatru Lalek Arlekin w Łodzi. Pozaregulaminowo wyróżniono spektakl „Ludzie/psy" Analog Collective w Warszawie.

Maskaradę organizowaną dorocznie i po raz jedenasty przez Teatr Maska w Rzeszowie w tym roku oceniali Anna Ciszowska - teatrolożka, reżyserka widowisk dla dzieci i młodzieży, pomysłodawczyni projektu Dotknij Teatru oraz dyrektorka Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi, Bożena Sawicka - teatrolożka, wykładowczyni Uniwersytetu Łódzkiego, pracowniczka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zajmującą się sprawami teatru, muzyki i tańca i Tomasz Kaczorowski - reżyser i dramatopisarz.

Jury nastolatków, Kasia Kiebała, Oliwia Surowiec i Bartek Mikołajczyk nagrodziło spektakl „Bezimienny/Nieznany" z Grupy Gra/Nice dostrzegając w nim kwintesencję przesłania Maskarady 2021: Prawa dziecka - prawa człowieka - prawa zwierząt. „Dziękujemy twórcom za poruszenie tak ważnego tematu jakim jest utrata poczucia bezpieczeństwa. Spektakl wzbudził w nas wiele emocji, wzruszył i przejął. Jesteśmy z serca wdzięczni..." - napisali młodzi jurorzy.

„Na tarczy" odjechały z Rzeszowa "Wilk i trzy świnki oraz leśniczy, co strzeże dziczy" z Teatru Andersena w Lublinie, „Wielkie gorące szybkie puff" ze Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, „Chłopcy z Placu Broni" z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, „Tutu" z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej, „Kosmici" z Teatru Miniatura w Gdańsku i „Malala. Dziewczyna z kulą w głowie" z Teatru Odnalezionego w Jeleniej Górze.

Maskarada trwała w upalne dni 16-20 czerwca budząc równie gorące dyskusje i polemiki. Uwrażliwienie młodej widowni na świat jako wspólnotę bezpieczną i tolerancyjną było zasadniczym przesłaniem edycji festiwalu w tym roku. Aktualne ponadczasowo, ale szczególnie obecnie.

Temu służyły spektakle dobierane pod tym kątem.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
22 czerwca 2021

Książka tygodnia

Sztuka aktorska Aleksandry Śląskiej
Uniwersytet Gdański
Marta Cebera

Trailer tygodnia