Mann operowy

XVII Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje - "Czarodziejska góra" - reż. Andrzej Chyra - Aula Collegium Da Vinci

"Czarodziejska Góra" Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk uwodzi monumentalną wizją scenograficzną Mirosława Bałki oraz fascynującą, choć niełatwą, muzyką. Efektem spotkania czwórki artystów jest imponująca artystycznym rozmachem, na wskroś współczesna opera.

Sanatorium w Davos przywodzi na myśl demoniczną, przemysłową maszynę ze stali, w której bohaterowie, niczym precyzyjnie ułożone trybiki, śnią swój własny sen o miłości. Opowieść o nieuchronnym końcu starego świata ustępuje miejsca historii dojrzewania Hansa Castorpa (Szymon Komasa) w cieniu śmierci. I choć to jego lęki i fascynacje stanowią oś spektaklu, to jednak na scenie niepodzielnie królują kobiety.

Wspaniałe solistki Agata Zubel (Amerykanka), Jadwiga Rappe (Pani Stöhr) i przede wszystkim Barbara Kinga Majewska (Kławdia) kreują intrygujące, pełnokrwiste postaci. W drugiej części wielki spór Settembriniego i Naphty, nauczycieli Castorpa, zupełnie umyka uwadze widza. I mimo całej formalnej wirtuozerii dzieła trudno się wyzbyć wrażenia, że niezwykły świat powieści Manna ostatecznie kurczy się do rozmiarów miłosnego melodramatu.

Michał Centkowski
Newsweek Polska
25 listopada 2015

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Miłość do trzech pomar...
Zbigniew Głowacki