Maski Hamleta i Ofelii - w jaki sposób powstały maski?

Warsztaty - Dom Rzemiosł Teatralnych

Warsztaty "Jak działa teatr" to cykl bezpośrednich spotkań z materią teatru, odbywających się w Domu Rzemiosł Teatralnych. Praktyczne warsztaty z mistrzami teatralnego rzemiosła przeniosą uczestników w kulisy realnej pracy nad inscenizacją teatralną, od koncepcji do wykonania.

- Najpierw robi się odlew twarzy. Jeśli nie jest to w danym momencie możliwe, wystarczy zdjęcie. Na jego podstawie można wyrzeźbić formę z gliny. Właśnie tak, wykonałem maski Ofelii i Hamleta, a konkretnie Agnieszki Judyckiej i Marcina Kalisza, którzy się w te postacie wcielą. - mówi Łukasz Pipczyński. 

- Kiedy mamy już gotową formę z gliny, możemy zrobić dowolną ilość masek. Podczas targów książki użyłem do tego materiału worbla, który jest niezwykle plastyczny, lekki, a przede wszystkim można go bardzo szybko uformować. Dużą frajdę z tego spotkania miały przede wszystkim dzieci, które chciały te maski zakładać i miały mnóstwo pytań o to jak się je robi i po co. Przez nich maska jest odbierana dosłownie, jako coś materialnego co się nakłada na twarz. My, dorośli rozumiemy ją już bardziej metaforycznie i zastanawiamy się w jakim celu ktoś tę maskę nakłada.

Właśnie w taki metaforyczny, a nie dosłowny sposób, maski ubiorą Hamlet i Ofelia w których wcielą się Marcin Kalisz i Agnieszka Judycka. "Hamlet" w Teatrze Słowackiego, powstaje według "Studium o Hamlecie" Stanisława Wyspiańskiego". Poeta pisał je gorączkowo przez kilka tygodni, przelewając na papier m.in. swoją fascynację teatrem, miłość do dramatu Szekspira i chęć rozbudzenia sumień i wyobraźni Polaków.

- "Hamlet" prowokuje do bardzo osobistej wypowiedzi. - mówi Bartosz Szydłowski w materiałach promujących spektakl. - Wyspiański próbował rozczytać siebie poprzez Hamleta i w oparciu o te próby powstało studium, które dla mnie i dla Piotra Augustyniaka, który jest współautorem scenariusza, stał się inspiracją do poruszania się w szekspirowskim labiryncie. Kim jest dzisiaj Hamlet? Jaką ma wrażliwość? Wobec jakiego świata się buntuje? Przed jakim światem ucieka i dlaczego ten świat za wszelką cenę chce go dopaść? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań. - podkreśla reżyser, dpdając że Hamlet wg. Wyspiańskiego broni swojej przestrzeni intymności i wrażliwości. - Świat Elsynoru narzuca pewne reguły gry, reguły zachowania, sposób komunikacji, a Hamlet mówi "nie". Chce zachować swoją wrażliwość, odrębność i Wittenbergę.

Autorką scenografii i kostiumów do "Hamleta" jest Małgorzata Szydłowska. Znaczna część elementów scenografii powstaje w pracowni scenotechnicznej na ul. Półłanki, w której pracują m.in. Łukasz Bułas i Łukasz Pipczyński.

- Na ten moment mogę powiedzieć, że na scenie pojawi się olbrzymia 7-metrowa ręka, która już została przez nas wykonana. - mówi modelator.

Równolegle w pracowni krawieckiej, która mieści się w Domu Rzemiosł Teatralnych na ul. Radziwiłłowskiej, powstają kostiumy do "Hamleta". Wkrótce opowiemy o szczegółach, a już dzisiaj zdradzimy, że tekst na ten temat będzie nosił tytuł "Guzik wieńczy dzieło".

Zdjęcia: Klaudyna Schubert

(-)
Materiał Teatru Słowackiego
29 października 2019

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Malta Festival Poznań ...
Michał Merczyński
Dziś ogłaszamy kolejne wydarzenia, kt...