Mroczny moralitet Davida Mameta

"Edmond" - reżyseria: Krzysztof Stelmaszyk - Teatr Montownia w Warszawie

Teatr Montownia kolejny raz pracuje z aktorem Krzysztofem Stelmaszykiem. Po sukcesie wyreżyserowanych przez niego w zeszłym sezonie "Kamieni w kieszeniach“ postanowili na scenie Collegium Nobilium przygotować sztukę Davida Mameta "Edmond“.

To współczesny moralitet portretujący człowieka, który chce zerwać ze swoim dotychczasowym życiem. Rozpoczyna wędrówkę po mrocznych zakamarkach miasta, spotyka dziwaków, meneli, luksusowe prostytutki. Próbuje wbrew wszystkim pozostać sobą.

Miasto, przez jakie wędruje Edmond, jest przestrzenią inspirującą i destrukcyjną jednocześnie, kusi możliwościami szybkiej kariery czy spektakularnego sukcesu, a jednocześnie pokazuje swą ciemną stronę, niszcząc tych, którzy nie potrafią się dostosować do panujących w nim reguł. – Imię tytułowego bohatera jest wzięte z rozprawy Edmunda Berga, filozofa angielskiego XVIII wieku. Powiedział on, że wolność bez kagańca prowadzi do samodestrukcji – tłumaczy swoje zainteresowanie tym tekstem Krzysztof Stelmaszyk. – To, co Mamet napisał w swojej sztuce jakieś 20 lat temu, dzisiaj pojawia się u nas.

Obserwujemy więc drogę człowieka, który formatowany przez społeczeństwo chce się wyrwać z tych więzów, rozpoznać swoje potrzeby, stać się wolnym. Ale ta droga prowadzi go do upadku. Wolność bez mądrości prowadzi do zniszczenia. David Mamet to dla mnie dramaturg z górnej półki. Ma tę cechę, że pracując nad jego tekstem, odczytuje się go coraz głębiej i należy zrozumieć ostatnią postawioną przez niego kropkę, bo wszystko jest ważne dla jego myśli.

– To rzeczywiście bardzo współczesny moralitet – opowiada o pracy nad „Edmondem“ Rafał Rutkowski. – W pierwszym czytaniu przypominał nam trochę „Peer Gynta“. Dla nas przede wszystkim to opowieść o tym, że żyjąc w społeczeństwie, trzeba być z nim związanym. Nie można być kimś nastawionym na realizowanie tylko swoich potrzeb, bo to doprowadza do samozniszczenia. Nie można być człowiekiem zamkniętym na polemikę i dyskusję ze światem. Jest to więc trochę sztuka o tym, jak żyć w obliczu wolności i jak w świecie bez reguł zachować siebie.

Edmond, dramat Davida Mameta, reż. Krzysztof Stelmaszyk, wyk. Maciej Wierzbicki, Agata Wątróbska, Collegium Nobilium, Teatr Montownia, Warszawa, ul. Miodowa 22/24, bilety: 25 – 40 zł, rezerwacje: biuro@teatrmontownia.pl, tel. 022 831 02 16 w. 137, premiera: poniedziałek (30.03.), spektakle: wtorek – czwartek (31.03. – 02.04.), godz. 19.00.

(-)
Rzeczpospolita
27 marca 2009

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia