Na jubileusz

„Dzisiaj. Wszystko" - chor. Leszek Bzdyl - Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże

W czwartek, 21 września o godzinie 19.00 na Scenie Malarnia odbędzie się premiera spektaklu Teatru Dada von Bzdülöw „Dzisiaj. Wszystko". Przedstawienie powstało w koprodukcji z Teatrem Wybrzeże.

„Dzisiaj. Wszystko" – premiera!

W czwartek, 21 września o godzinie 19.00 na Scenie Malarnia odbędzie się premiera spektaklu Teatru Dada von Bzdülöw „Dzisiaj. Wszystko". Przedstawienie powstało w koprodukcji z Teatrem Wybrzeże.

Spektakl „Dzisiaj. Wszystko" związany jest bezpośrednio z przypadającym na jesień 2017 roku jubileuszem 25-lecia Teatru Dada von Bzdülöw. „Dzisiaj. Wszystko", w założeniu twórców, będzie przedstawieniem podsumowującym wieloletnie doświadczenie zespołu, jak również otwierającym nową perspektywę wykonawczą i tematyczną. „Dzisiaj. Wszystko", w odróżnieniu od ostatnich realizacji Teatru Dada, koncentrować się będzie na choreograficznych i tanecznych rozwiązaniach.

Choreografię „Dzisiaj. Wszystko" wykreuje Jakub Truszkowski, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz P.A.R.T.S. Anny Teresy De Keersmaeker. Choreografia Jakuba Truszkowskiego, od 2000 roku związanego z zespołem Rosas - jako tancerz oraz rehearsal director, będzie, co istotne, jego artystycznym powrotem do kraju i debiutem choreograficznym w Polsce. Zaproszenie Jakuba Truszkowskiego do stworzenia choreografii „Dzisiaj. Wszystko" jest wynikiem istotnego elementu biografii Teatru Dada, czyli pośrednim wpływem sceny belgijskiej, pod który Teatr Dada pozostaje od początku swojego istnienia. Zarówno Katarzyna Chmielewska, współzałożycielka zespołu, jak i współpracujący w ciągu minionych lat z Dada: Roberto Olivan, Radek Hewelt, Magdalena Reiter, Dawid Lorenc (wszyscy związani z P.A.R.T.S. oraz innymi mistrzowskimi scenami teatralno-tanecznymi w Belgii), w istotny sposób ukierunkowywali poszukiwania artystyczne Dada von Bzdülöw i w istotny sposób wpływali na kształt realizacji scenicznych teatru. Zatem współpraca Teatru Dada z Jakubem Truszkowskim jest z jednej strony kontynuacją wcześniejszych inspiracji, jak też i próbą ponownego przetworzenia (zremiksowania) dorobku sceny belgijskiej w tyglu dadaistycznego zamysłu. Choreografia Jakuba Truszkowskiego „Dzisiaj. Wszystko", realizowana wspólnie z założycielami Teatr Dada, Katarzyną Chmielewską (asystent choreografa) i Leszkiem Bzdylem (koncept przedstawienia) będzie 50 premierą w historii gdańskiego zespołu. W przedstawieniu, obok wspomnianych powyżej wystąpią: Anna Steller, związana z Teatrem Dada od 1992 roku oraz Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek - oboje związani z Dada od 2014 roku (ENCLAVE 4/7, INTRO).

O spektaklu

Refleksja bazowa:
Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś - nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś - nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, Dzisiaj, i Dzisiaj musi wydarzyć się Wszystko.

Refleksja o braku refleksji:
Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia - od 1992 roku, czyli od 25 lat - było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny „Dzisiaj. Wszystko".

Nadbudowa:
Dada niczego nie czuje,
jest niczym, niczym, niczym.
Jest jak wasze nadzieje, niczym.
Jak wasz raj, niczym.
Jak wasi artyści, niczym.
Jak wasza religia, niczym.

Francis Picabia

Zawartość:
„Dzisiaj. Wszystko"! będzie podróżą po konstelacjach spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.

Ironia:
Dla wszystkich żyjących jest jeszcze nadzieja;
gdyż nawet żywy pies jest lepszy niż zdechły lew.

Eklezjastes

(-)
Materiał Teatru
11 września 2017
Portrety
Leszek Bzdyl

Książka tygodnia

Trailer tygodnia

"Edyta Stein" - Synago...
Roberto Skolmowski