Na koniec Monosytuacji

"Moskwa- Pietuszki" - 1. Monosytuacje

W najbliższy weekend w Instytucie Grotowskiego cykl małych form teatralnych "Monosytuacje" zakończy się prezentacja legendarnej "Moskwy-Pietuszki" w wykonaniu Jacka Zawadzkiego.

Spektakl "Moskwa-Pietuszki" w reżyserii Zygmunta Duczyńskiego to legendarny monodram Teatru Kana, którego premiera odbyła się w 1989 roku. Jest to teatralna wizja poematu Wieniedikta Jerofiejewa pod tym samym tytułem uznawanego za jedno z najważniejszych dzieł literatury rosyjskiej przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Jacek Zawadzki wciela się w postać Wieniczki - przegranego alkoholika, który utraciwszy pracę w Moskwie wraca do swoich rodzinnych Pietuszek. Monodram rozgrywa się w ascetycznej scenerii wagonu pociągu. Spektakl jest nie tylko portretem skłóconego z życiem nieudacznika, stanowi przede wszystkim alegorię życia jako podroży przez czyściec do raju. Jacek Zawadzki przejmująco oddaje atmosferę poematu Jerofiejewa, zmuszając publiczność do głębokich i często niełatwych refleksji na temat stanu ludzkiej duszy.

"Moskwa-Pietuszki" prezentowana była na wszystkich najważniejszych festiwalach w Polsce, a także wielokrotnie w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii, Rosji i Niemczech, wszędzie budząc uznanie publiczności i zdobywając entuzjastyczne recenzje krytyki. Szczególnie refleksyjny wymiar będzie miała pierwsza prezentacja monodramu we Wrocławiu w piątek 15 marca, gdyż w ten dzień przypada 7. rocznica śmierci Zygmunta Duczyńskiego. Spektaklowi towarzyszyć będzie spotkanie z udziałem Dariusza Mikuły z Teatru Kana, Jacka Zawadzkiego i dyrektora Instytutu Grotowskiego Jarosława Freta.

Poza "Monosytuacjami" w najbliższy weekend w Instytucie Grotowskiego odbędzie się wykład w ramach kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań "Wielka? Reforma? Teatru?". W piątek (15 marca) o godz. 18.00 prof. Małgorzata Leyko przybliży postać i twórczość Maxa Reinhardta. Wykład dotyczyć będzie przestrzeni scenicznej, zasad reżyserii oraz pracy w teatrze i zarządzania przedsiębiorstwem teatralnym. Max Reinhardt uważany jest za jednego z najbardziej kontrowersyjnych twórców teatralnych XX wieku. W swojej pracy eksperymentował z przestrzenią sceniczną, prezentując spektakle zarówno na scenie kameralnej, w przestrzeni miejskiej, jak i na cyrkowej arenie. Ta różnorodność sprawiła, że teatr Reinhardta postrzegany jest jako najbardziej kompleksowy przykład spełnienia postulatów Wielkiej Reformy Teatru.

Wykład prof. Małgorzaty Leyko "Max Reinhardt: praktykowanie reformy" odbędzie się w Sali Kinowej Instytutu Grotowskiego (Rynek-Ratusz 27) w piątek (15 marca) o godzinie 18.00. Prezentacje spektaklu "Moskwa-Pietuszki" odbędą się w piątek i sobotę (15 i 16 marca) o godzinie 19.00 w Sali Teatru Laboratorium (Rynek-Ratusz 27). Bilety w cenie 10 zł są do nabycia za pośrednictwem sieci Biletin oraz w miarę dostępności godzinę przed spektaklem. Miejsca można rezerwować mailowo (sekretariat@grotowski-institute.art.pl). Po piątkowym pokazie o godzinie 20.30 odbędzie spotkanie poświęcone osobie Zygmunta Duczyńskiego z udziałem Dariusza Mikuły, Jacka Zawadzkiego i Jarosława Freta. Wstęp wolny. Więcej informacji na www.grotowski-institute.art.pl.

(-)
Materiał Teatru
13 marca 2013

Książka tygodnia

Kantor Nie/Obecność
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Katarzyna Fazan

Trailer tygodnia

Nastazja wychodzi za mąż
Krzysztof Babicki
Kameralny spektakl o namiętnościach n...