Na Pradze "Mówi Warszawa"

czytanie performatywne książki na zakończenie festiwalu "Niewinni Czarodzieje"

7 listopada w Teatrze Powszechnym na Pradze w ramach zamknięcia tegorocznej edycji Festiwalu "Niewinni Czarodzieje" odbyło się czytanie performatywne wydanej specjalnie na tę okazję książki "Mówi Warszawa"

Przygotowana pod redakcją Marka Kochana wielogłosowa książka o Syrenim Grodzie XXI wieku składa się z dwudziestu jeden mikropowieści, których celem jest „uchwycenie istoty warszawskości”. Premiera książki prowadzona przez Macieja Orłosia miała miejsce kilka dni wcześniej, 3 listopada w Muzeum Powstania Warszawskiego. Sylwia Chutnik, Jacek Dehnel, Antoni Libera, Kaja Malanowska, Marek Nowakowski, Tomasz Piątek, Monika Powalisz, Krzysztof Varga i wielu innych namalowało słowami wspólny portret dzisiejszej stolicy. Portret wielowymiarowy, ukazujący życie mieszkańców i przyjezdnych z wielu perspektyw.

W poniedziałkowy wieczór Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera stworzył możliwość zapoznania się mieszkańców Warszawy z namiastką tej zróżnicowanej opowieści. Opowieści na pięć głosów i cztery nowele, wybrane spośród całej antologii. Za reżyserię odpowiada Ireneusz Janiszewski.

Po krótkim wprowadzeniu dyrektora teatru, Roberta Glińskiego oraz autora projektu, Marka Kochana, na przyciemnioną Scenę 200 weszło pięcioro aktorów, którzy spoczęli na ustawionych w szeregu krzesłach. Konwencja przyjęta przez Janiszewskiego zakładała wprowadzenie do każdej noweli w postaci krótkiego filmu, projektowanego na ścianie za plecami aktorów.

Pierwszy film zapowiadał opowiadanie Krzysztofa Vargi „Zły powraca”. Lektorem był sam Tyrmandowski Zły, Henryk Nowak, czyli aktor Grzegorz Falkowski, który wcielił się w tytułową postać w przedstawieniu wystawianym przez ten teatr. Falkowski doskonale operował głosem i zdaje się, że jego wystąpienie przez to łatwe do odczytania nawiązanie (a także przez podkreślającą owo odwołanie charakteryzację na niegrzecznego chłopca) przyćmił swą opowieścią pozostałe wystąpienia.

Po Falkowskim przyszła kolej na duet Pauliny Chruściel i Michała Napiątka w noweli Moniki Powalisz pt. „Przekątna”. Mimo, że aktorzy mieli pewne ułatwienie przez fakt prowadzenia narracji wspólnie (dialog, kontakt wzrokowy, mówienie jednoczesne), najsłabiej wypadli na tle pozostałych kolegów.

Kolejne dwie powieści to Juliusza Strachoty „Prościej byłoby już trudniej” swobodnie odegrana przez Krzysztofa Plewako-Szczerbińskiego (który jako jedyny próbował mówić z pamięci tekst, za co duży plus) oraz Tomasza Piątka „Powstanie II" czytana przez młodego aktora Piotra Ligienzę, także swobodnego i potrafiącego wydobyć humorystyczne atuty tekstu.

Wydarzenie ciekawe i godne powtórzenia eksponujące różnicę wieku, poglądów, stylów autorów oraz ponad wszystko wielobarwność, koloryt stołeczny, miejski patriotyzm.

Czytanie performatywne „Mówi Warszawa”, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, reżyseria: Ireneusz Janiszewski

Sylwia Hornowska
Dziennik Teatralny Warszawa
16 listopada 2011

Książka tygodnia

Bauhaus - nauczanie/nowy człowiek
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
red. Małgorzata Leyko

Trailer tygodnia