Nagrodę Krytyków Teatralnych

"Nasza klasa" - reż. Gábor Máté - Teatr Katon Węgry

W niedzielę, 16 września, w budapeszteńskim Teatrze Narodowym wręczono Nagrodę Krytyków Teatralnych za najlepsze osiągnięcia poprzedniego sezonu teatralnego. W czasie uroczystej gali rozdano nagrody w 15 kategoriach, w konkursie brało udział 48 nominowanych. Nagrodę w kategorii "Najlepszy Spektakl" otrzymało przedstawienie budapesztańskiego Teatru Katona "Nasza klasa" Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Gábora Máté

Premiera "Naszej klasy" w Katonie odbyła się w październiku 2011 roku. W spektaklu występują: Hanna Pálos, Réka Pelsőczy, Erika Bodnár, Viktor Dénes, Péter Takátsy, Zoltán Rajkai, János Bán, László Szacsvay, Dénes Ujlaki, Péter Haumann. Autorem scenografii jest Balázs Cziegler, muzyki László Sáry. Dramat na język węgierski przetłumaczyła Patrycja Paszt.

Fragmenty recenzji spektaklu

Produkcja Gábora Máté i jego trupy emanująca fantastycznym klimatem przeraża, zachwyca i zmusza do myślenia. A kiedy my sami będziemy w stanie skonfrontować się z wydarzeniami z lat czterdziestych wiodącymi do ludobójstwa? Najwyższy czas napisać naszą własną "Naszą klasę". /portal FeHér ElepHánt/

Nie można powiedzieć, że Gábor Máté wyreżyserował spektakl koncentrujący się na tekście, gdyż inscenizacja pełna jest precyzyjnych i finezyjnych elementów gry stwarzających atmosferę szkolnej klasy. Gra aktorów nigdy nie dominuje, nie odciąga uwagi od tekstu, raczej czyni go bardziej zrozumiałym, towarzyszy mu i wzmacnia doznania. Inscenizacja, przez cały spektakl, pomysłowo wykorzystuje elementy szkolnej klasy (ławki, tablicę, kredę, cyrkle, linijki, czapki itp.), które służą jako rekwizyty w ukazywaniu przeplatających się i rozdzielających dróg życia. /miesięcznik teatralny Ellenfény/

W precyzyjnej, oszczędnej w środkach, lecz zmuszającej do głębokich refleksji reżyserii Gábora Máté ta polska historia nieprzypadkowo pozostaje jednak naszą własną. Nie tylko dzięki równoległości wspólnej historii. Nie to jest najważniejsze, co rozpoznamy w przeszłości, ważniejsze jest to, co ujrzymy w teraźniejszości. Podsycanie politycznych namiętności i wręcz automatyczna ich eskalacja, zdziczenie, wściekłą nienawiść, podżeganie i nagonka w imię różnych ideologii. /dziennik Nepszabadsag/

Linki do przetłumaczonych recenzji spektaklu

http://www.labodram.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1319:recenzje-qnaszej-klasyq-w-katonie&catid=81:aktualnosci&Itemid=335

http://www.labodram.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1331:kolejne-recenzje-qnaszej-klasyq-w-katonie&catid=81:aktualnosci&Itemid=335

Katona József Színhaz jest najbardziej znanym na świecie węgierskim teatrem. Jako niezależny zespół teatralny Katona powstał w 1982 roku, wydzielając się z Teatru Narodowego w Budapeszcie pod dyrekcją Gábora Székely i artystycznym przewodnictwem Gábora Zsámbéki\'ego. Od 1989 roku głównym reżyserem teatru jest Gábor Máté. Zespół występowali w miastach całego świata. Spektakle i artyści Katony wielokrotnie zdobywali ważne międzynarodowe nagrody. W repertuarze Katony jest zarówno klasyka, jak i sztuki współczesne. W latach osiemdziesiątych najbardziej znaczący reprezentanci nowej generacji dramaturgów rozpoczynali karierę sceniczną u Katony. "Szalbierz" i "Kurzy łepek" Gyorgy Spiró oraz "Alleluja" Michály Kornis są dziś uznawane za klasyczne sztuki współczesnego teatru węgierskiego. Również dziś najciekawsi autorzy młodego pokolenia powierzają Katonie wystawienie swoich sztuk.

(-)
Materiał Organizatorów
18 września 2012

Książka tygodnia

Wszystkie nasze lalki
Muzeum Archeologiczne i Etnograficzne w Łodzi
Honorata Sych

Trailer tygodnia