Nagrody

14. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port oraz 12. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna

Nagroda Główna Festiwalu R@Port 2019 – „Zapiski Z Wygnania" Teatru Polonia Wygrały R@Port

Jury czternastego Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w składzie: Małgorzata Bogajewska, Małgorzata Jarmułowicz, Małgorzata Sikorska – Miszczuk przyznało Nagrodę Główną Festiwalu:

- za wielką, osobistą przemowę do świata w obronie ludzkiej godności,
- za teatr, który podejmuje walkę o kształt naszej rzeczywistości,
- za wzruszające, porażające „Zapiski z wygnania" Teatru Polonia w Warszawie.

Nagroda Główna jest nagrodą dla twórców przedstawienia (reżysera, scenografa, aktorów oraz innych realizatorów) i wynosi 50.000 zł.

Jury podjęło decyzję o przyznaniu pozaregulaminowej, symbolicznej Nagrody Specjalnej spektaklowi „Lwów nie oddamy" z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, którego twórcy rzucili wyzwanie stereotypom i uprzedzeniom narodowym. Stworzyli widowisko błyskotliwe, nowoczesne i dowcipne, będące efektem rzetelnej reportersko – dokumentacyjnej pracy i niezwykłego zaangażowania całego zespołu.

Nagroda Publiczności 14. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port głosami widzów przyznana została przedstawieniu „Zapiski z wygnania" Teatru Polonia w Warszawie.

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna
„Siostry" Rafała Wojasińskiego - Najlepszą Sztuką GND 2019!
Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w składzie: Ewa Guderian-Czaplińska, Justyna Jaworska, Jacek Kopciński, Grzegorz Niziołek, Jerzy Stuhr (przewodniczący Kapituły), nagrodę główną 12 edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, w wysokości 50 tysięcy złotych postanowiła przyznać Rafałowi Wojasińskiemu za sztukę „Siostry".

Uzasadnienie
Rafał Wojasiński przygląda się ludziom, którzy raczej rzadko stają się bohaterami współczesnego dramatu. Pozbawieni perspektyw i szans na społeczny awans, nieprzystosowani, bezradni, walczą o swoją godność tak, jak na to pozwala im trudna sytuacja materialna, dziedziczona mentalność, niedoskonały język.
Roman, bohater „Sióstr", jest starzejącym się inwalidą, ciężarem dla opiekującej się nim córki i wrogiem dla byłej żony. Zepchnięty na dno, nie poddaje się, ale wytacza absurdalny proces światu, który stale „obraża jego uczucia". Jednocześnie podtrzymuje, a nawet pielęgnuje bliskość z córką, tak jak on wykluczoną, lecz nie pozbawioną wewnętrznej wolności.
Wojasiński przenosi nas na polską wieś, ale nie obserwuje jej okiem socjologa. Świat „Sióstr" jest zarazem realny i fantazmatyczny, bardziej niż mechanizmy życia zbiorowego, autora interesuje rodziny afekt, w którym tkwią bohaterowie dramatu.
„Siostry" Rafała Wojasińskiego są częścią większej konstelacji dramatycznej, którą już dawno odkrył dla siebie teatr radiowy. Świetne czytanie sztuki przygotowane przez Alinę Moś-Kerger ujawniło, jak wielki potencjał sceniczny tkwi w tej dramaturgii.

Alternatywna Nagroda Dramaturgiczna
„Nasza pani" Agnieszki Charkot z Alternatywną Nagrodą Dramaturgiczną!

Jury Alternatywnej Nagrody Dramaturgicznej 2019 w składzie: Mateusz Dymnicki, Marta Fijałkowska, Dorota Patzer, Małgorzata Pietrzak, Marysia Pyrek postanowiło nagrodzić tekst „Nasza pani" za:
- niekonwencjonalne, a zarazem przystępne i dowcipne ukazanie problemu,
- duży potencjał w zakresie inscenizacji dramatu,
- oryginalny sposób prowadzenia głównego bohatera,
- wnikliwe zgłębienie tematu nieznanej wcześniej historii regionu.
„Poruszane w dramacie problemy są nadal żywe i aktualne. Nagrodę otrzymuje – pif paf! – „Nasza pani" Agnieszki Charkot".

VI Ogólnopolski Konkurs im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje młodych krytyków teatralnych

Podczas Festiwalu R@Port rozstrzygnięty został również VI Ogólnopolski Konkurs im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje młodych krytyków teatralnych.

Kapituła VI edycji konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyków w składzie: Bożena Frankowska, Sławomira Łozińska, Remigiusz Grzela, Maciej Prus i Tomasz Miłkowski – przewodniczący Kapituły proponuje uhonorować nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni Dominika Gaca, którego recenzje uzyskały u wszystkich członków Kapituły najwyższe oceny, a nagrodą Marszałka Województwa Pomorskiego Michała Centkowskiego – za świetną formę w krótszych recenzjach, umiejętności analityczne i szeroką perspektywę teatralną.

Marzena Szymik-Mackiewicz
Materiał organizatora
27 maja 2019

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia