Nagrody rozdane

Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury

Za nami 10. edycja gali prestiżowych nagród im. Jana Kiepury. Filharmonia w Warszawie była świadkiem wielkiego muzycznego wydarzenia, które na stałe wpisało się do kalendarza najważniejszych uroczystości kulturalnych.

W tym roku Kapituła Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury pod przewodnictwem dr Alicji Węgorzewskiej- Whiskerd w składzie: Jacek Boniecki, prof., Ryszard Karczykowski, prof. Izabela Kłosińska, Tatiana Kwiatkowska, Rafał Olbiński, prof. Zofia Rudnicka wybrała 1aureatów w aż 15 kategoriach.

Jubileuszowa ceremonia rozdania nagród rozpoczęła się od widowiskowego pokazu kostiumów teatralnych przygotowanego przez tegorocznego laureata za najlepszy kostium sceniczny - Wyższą Szkołę Artystyczną w Warszawie. Wszystkie kreacje prezentowane na deskach filharmonii swoją premierę miały podczas SemperOpernball w Dreźnie na dorocznym balu dobroczynnym. Uznany polski grafik Wiesław Rosocha, autor plakatów do m. in. Czarodziejskiego fletu W. A . Mozarta czy Potępienia Fausta H. Berliozy, został nagrodzony za najlepszy plakat muzyczny.

Podczas Koncertu Muzyki Oscarowej zagrała Orkiesra Filharmonii Gorzowskiej/Mazowiecki Teatr Muzyczny

W kategorii "Najlepsza wokalistka musicalowa" zwyciężyła związana z teatrem Muzycznym w Poznaniu Anna Lasota. Krzysztof Dzwoniarski to kolejne odkrycie polskiej sceny musicalowej. Rola Tyrona Jacksona w musicalu Fame zapewniła mu statuetkę w kategorii "Najlepszy wokalista musicalowy". Statuetka dla najlepszego scenografa powędrowała do Hanny Wójcikowskiej-Szymczak, autorki aranżacji do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, przedstawień muzycznych i baletowych m. in Ariadny na Naxos, Czarodziejskiego fletu czy Makbeta.

Po raz drugi nagrodą dla najlepszego tancerza uhonorowano Maksima Woitiula. Uznanie gremium i względy publiczności zaskarbił sobie rolą Petruchia w premierze polskiej Poskromienia złośnicy Johna Cranko. Najlepszą tancerką okrzyknięto sceniczną partnerkę Woitiula - Mai Kageyama, za spektakularną rolę Katarzyny w tym samym przedstawieniu baletowym.

Tytuł najlepszej debiutującej śpiewaczki przyznano Martynie Cymerman za wspaniałą kreację Neddy w "Pajacach" R. Leoncavallo. Laureatem nagrody dla najlepszego debiutującego śpiewaka został zwycięzca II edycji Bitwy tenorów Na Róże w 2015 roku - Emil Ławecki. Choreografia do baletu "Alicja w krainie czarów" przyniosła wyróżnienie Jackowi Tyskiemu.

Zwycięzcą w kategorii "Najlepszy dyrygent" ogłoszono kierownika muzycznego spektaklu Casanova w Warszawie – Jakuba Chrenowicza. Nagrodę dla najlepszego reżysera wręczono Maciejowi Prusowi za spektakl "Potępienie Fausta", którego widowiskowość możemy podziwiać na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. Prestiżową statuetkę dla najlepszej śpiewaczki jury zdecydowało się przyznać Joannie Moskowicz. Paweł Skałuba swoją rolą Stefana w "Strasznym Dworze" Moniuszki urzekł publiczność Opery Bałtyckiej i zwyciężył w kategorii „Najlepszy śpiewak".

Prawdziwym triumfatorem tegorocznej edycji gali był jednak musical "Cyrano" Teatru Muzycznego w Łodzi. Spektakl w reżyserii Jakuba Szydłowskiego okazał się najlepszym widowiskiem teatralnym sezonu 2015/2016. 16 laureatem, którego uhonorowano nagrodą specjalną za całokształt pracy artystycznej został prof. Ryszard Karczykowski. Jest to szczególne wyróżnienie, ponieważ zwycięzcę w tej kategorii mogli wybrać Internauci, poprzez głosowanie na stronie internetowej Mteatru. Ceremonię wręczenia statuetek uświetniły występy laureatów X edycji Teatralnych Nagród Muzycznych przy akompaniamencie znakomitej Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Moniki Wolińskiej.

Wspaniałym zwieńczeniem tego muzycznego święta stał się Koncert Muzyki Oskarowej, w czasie którego mogliśmy podziwiać utwory autorstwa polskich kompozytorów muzyki filmowej Jana A. P. Kaczmarka i Bronisława Kapera. Ponownie, Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą fenomenalnej Moniki Wolińskiej zabrała nas na niezwykłe, pełne nowatorskich dźwięków spotkanie z dwoma laureatami oskarowych statuetek. Usłyszenie takich jazzowych standardów jak: On Green Dolphin Street , Invitation czy muzyki z filmu Lili było nie lada gratką dla miłośników twórczości Bronisława Kapera. Z kolei z repertuaru Jana A. P. Kaczmarka, można było rozpoznać kompozycję nie tylko z filmu Marzyciel, ale również Niewierna, Bracia Karamazow oraz Dzieci Ireny Sendlerowej.

Iwona Burzyńska
Kulturaonline
22 czerwca 2016

Książka tygodnia

Bauhaus - nauczanie/nowy człowiek
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
red. Małgorzata Leyko

Trailer tygodnia