Nessun Dorma przed Szpitalem Bielańskim w Warszawie

„Muzyka dla Medyka" - występ zorganizowany przez Stołeczną Estradę

Tenor Leszek Świdziński, związany między innymi z Polską Operą Królewską, zaśpiewał arię Kalafa „Nessun Dorma" z opery „Turandot" Giacomo Pucciniego. W ten sposób symbolicznie wyrażono uznanie dla pracowników wszystkich placówek medycznych, gdzie trwa walka o nasze życie i zdrowie. Tenorowi Leszkowi Świdzińskiemu towarzyszyli członkowie chóru ,,Medicantus" Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie pod kierownictwem Beaty Herman.

Z rozkazu Cesarza nikt nie śpi tej nocy w Pekinie. Wszyscy starają się odgadnąć imię tajemniczego Księcia, który jako pierwszy odpowiedział poprawnie na trzy zagadki, starając się o rękę dumnej Turandot. "Co rodzi się każdej nocy i ginie o świcie? – Nadzieja, co zawsze kłamie", "Co migocze i jest ciepłe jak płomień, nie będąc płomieniem? – Krew", "Co jest niczym lód, a parzy? – Turandot!"

Książę daje teraz szansę księżniczce: jeśli do rana odgadnie jego imię – wtedy nie będzie musiała wyjść za niego za mąż. Na początku III aktu "Turandot" w arii "Niech nikt nie śpi" Kalaf przysięga gwiazdom, że rano sam wyjawi swe prawdziwe imię ukochanej księżniczce.

(Kalaf)

Niechaj nikt nie śpi! Niechaj nikt nie śpi! Ty również, o, księżniczko, w swoim zimnym pokoju patrzysz na gwiazdy, które drżą z miłości i nadziei! Lecz moja tajemnica jest zamknięta we mnie, nikt nie pozna mojego imienia! Nie, nie, na twoje usta je złożę, kiedy zabłyśnie światło! A mój pocałunek rozproszy ciszę, co uczyni cię moją.

(chór)

Nikt nie pozna jego imienia...A my, niestety, będziemy musieli umrzeć, umrzeć!

(Kalaf)

Rozprosz się, o, nocy! Zajdźcie, gwiazdy! Zajdźcie, gwiazdy! O świcie zwyciężę! Zwyciężę! Zwyciężę!

Leszek Świdziński, fot. Maciej Czerski, Polska Opera Królewska
Leszek Świdziński jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Kazimierza Pustelaka. Wokalne umiejętności doskonalił m.in. podczas Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Mozarteum w Salzburgu.

W 1988 roku zadebiutował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej rolą Ferranda w Cosi fan tutte W. A. Mozarta. Natomiast w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie po raz pierwszy wystąpił w partii Edgara w Łucji z Lammermooru G. Donizettiego. Na scenie tej kreował także partie: Belmonta w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Alfreda w Traviacie G. Verdiego, Rudolfa w Cyganerii G. Pucciniego, Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki. Wykonywał także tytułową partię w operze Chopin G. Orefice'a. Gościnnie występował w Operze Krakowskiej, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze na Zamku w Szczecinie, Gliwickim Teatrze Muzycznym i Operze Śląskiej w Bytomiu w partiach: Hrabiego w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki, Ernesta w Don Pasquale G. Donizettiego, Ernaniego w Ernanim G. Verdiego i in.

Brał udział w licznych festiwalach muzycznych, takich jak Festiwal Mozartowski, Festiwal Oper Barokowych, Festiwal Monteverdiego, Festiwal Muzyki Staropolskiej, Muzyka w Zabytkach Warszawy, Carintischer Sommer w Villach, Klangbogen w Wiedniu, Al-Bustan w Bejrucie. Koncertuje na scenach i estradach w wielu krajach świata. Poza całą Europą, występował również w Egipcie, Libanie, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i Chinach.

Ma w repertuarze liczne partie w dziełach operowych, oratoryjnych, operetkowych. Wszechstronne umiejętności zapewniają różnorodność kreowanych przez niego ról – począwszy od koloraturowych partii w operach buffa G. Rossiniego, aż do spintowych, dramatycznych ról w dziełach G. Verdiego i G. Pucciniego. Jest znakomitym księciem w Kopciuszku G. Rossiniego, jak również wiarygodnym i wzruszającym Manrikiem w Trubadurze, czy Gustavem w Balu Maskowym G. Verdiego. W repertuarze ma także pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, M. Karłowicza, I. J. Paderewskiego, F. Schuberta i R. Schumanna.

W dorobku artysty znajduje się wiele nagrań radiowych i telewizyjnych (m.in. partia Kazimierza w Hrabinie S. Moniuszki oraz pieśni I. J. Paderewskiego do słów A. Mickiewicza, a także rola tenora w serialu Na dobre i na złe). Nagrał wiele płyt, a także muzykę do filmu opartego na pieśniach Chopina oraz do filmu Belcanto.

Realizuje się także w pracy pedagogicznej, prowadząc klasę śpiewu solowego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.

Krzysztof Korwin-Piotrowski
ORFEO
1 czerwca 2020

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia