#Niejesteśsam

"Drogi Evanie Hansenie" - scen. Steven Levenson - reż. Paweł Szkotak – Teatr Muzyczny w Poznaniu

"Drogi Evanie Hansenie" to spektakl poruszający problemy wieku młodzieńczego; pierwszych miłości, trudnych relacji z rodzicami czy kwestii odnalezienia się w szkolnej rzeczywistości. Tematem przewodnim jest jednak problem wykluczenia społecznego, a co za tym idzie samotności.

Spektakl opowiada historię Evana Hansena, licealisty, który, z uwagi na chorobliwą nieśmiałość oraz brak pewności siebie, nie potrafi nawiązać trwałych kontaktów z innymi uczestnikami szkolnej rzeczywistości. Jego egzystencja sprowadza się do bezpiecznych ścian zamkniętego pokoju i ekranu laptopa. Całkowite osamotnienie jedynie pogłębia fakt, iż jego jedyny członek rodziny – matka – notorycznie przebywa poza domem. Skazany na samotność w szkole oraz opuszczony przez jedynego rozmówcę, zamyka się w sobie coraz bardziej pogrążając w ciemności własnych myśli.

Aby wyrwać go z otchłani niewidoczny psychoterapeuta zaleca mu pisanie listów adresowanych do samego siebie. Ta iluzoryczna konwersacja ma niejako pomóc mu w walce z codzienną szarością mijających dni. Możliwość przelania swoich myśli oraz emocji na papier przynosi jednak jedynie szczątkowe ukojenie. Jest to lek chwilowo uśmierzający ból, który, gdy tylko kropka zwieńczy ostatnie zdania, narasta na nowo.

Pewnego dnia wszytko ulega przeobrażeniu. Dochodzi bowiem do zderzenia dwóch pozornie przeciwstawnych sobie osób. Evan Hansen wpada na szkolnego outsidera i awanturnika, Connora. Connor wydaje się panem Hydem Evana - pełen gniewu często ratuje się agresją, zaś pozornie pewny siebie w rzeczywistości ucieka w narkotyki, ponieważ nie potrafi poradzić sobie z dławiącym go osamotnieniem i brakiem zrozumienia.

Parę dni po tym zajściu okazuje się, że Connor nie żyje. Z uwagi na znaleziony przy nim list rodzina stwierdza, iż popełnił samobójstwo, a jego jedynym przyjacielem był Hansen. W rzeczywistości jednak znaleziona przy nim wiadomość była autorstwa Evana. Był to list, który napisał do samego siebie, Connor zaś jedynie mu go odebrał. Ta pomyłka rodziny wywołuje lawinę kłamstw dotyczących fikcyjnej relacji obu chłopców. Evan snując swą wizję zyskuje rodzinę i przyjaciół, zaś miano bohatera dodaje mu coraz większej pewności siebie.

Pochłonięty tkaniem ułudy Hansen coraz bardziej rozmywa granice między fikcją a rzeczywistością. Mętna opowieść staje się jego upragnioną idyllą. W chwili jednak, gdy wydaje się, iż jego sen się spełnił, idealny świat ulega rozpadowi. Fałszowana prawda rozrywa domek z kart, pozostawiając po sobie zgliszcza i pełne żalu spojrzenia okłamanych rodziców.

Spektakl ten porusza wiele trudnych i nader delikatnych tematów, z którymi borykają się już nie dzieci, ale i nie dorośli. Narkomania, agresja, brak zrozumienia i wsparcia najbliższych, rozpaczliwe pragnienie akceptacji oraz uznania, a także dojmująca samotność - to tylko kilka z problemów jakie obnaża ta sztuka. Celem spektaklu jest próba okazania wsparcia i zrozumienia osobom, które codziennie muszą mierzyć się z problemem wykluczenia społecznego i dławiącego poczucia osamotnienia. Wiele z poruszanych kwestii jest nader drażliwa, a co za tym idzie, wymaga dużej ostrożności oraz delikatności.

Spektakl ten ma być wsparciem dla każdego ze szkolnych outsiderów i miejmy nadzieję, że nim będzie.

Aleksandra Sierka
Dziennik Teatralny Poznań
10 września 2024
Portrety
Paweł Szkotak

Książka tygodnia

Ulisses
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
James Joyce

Trailer tygodnia