Nowa Scena z widownią i przestrzeń Szajna Galerii
Rozmowa z Janem NowarąMy sami udowadniamy to, rozpalając naszą widownię dużymi formami musicalowymi, jak „Skrzypek na dachu" czy „Lalka", które na naszej przytulnej scenie o dziwo znakomicie się mieszczą i nawet czarują.
Z Janem Nowarą, dyrektorem Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, rozmawia Andrzej Piątek z „Dziennika Teatralnego".
Andrzej Piątek: W pobliżu dwóch połączonych budynków d. Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół" i d. willi Holzerów, mieszczących dużą i małą scenę z widowniami oraz administrację, ma powstać trzeci budynek, dla nowej sceny z widownią i Szajna - Galerii. Kiedy wbijamy w ziemię przysłowiową łopatę?
Jan Nowara: Na razie dopinamy formalności finansowe. W końcu stycznia ogłosimy przetarg na inwestora zastępczego. Firmę inżynierską nadzorującą aspekty techniczne inwestycji. Dalszy krok, to przetarg na głównego wykonawcę. Firmę, która Nową Scenę wybuduje i wyposaży w sprzęty, urządzenia, instalacje. Postępowania przetargowe są skomplikowane, konkurencja prawie zawsze zaskarża ich rozstrzygnięcia. Dlatego rozpoczęcia budowy możemy się spodziewać najwcześniej na koniec bieżącego roku.
Jaki będzie ten nowy obiekt i w jakim zakresie ta przestrzeń poszerzy możliwości repertuarowe?
- Będzie miał oryginalnie pofałdowaną fasadę, dużą powierzchnię przeszkleń, urokliwe podcienia, malownicze patio z zachowanymi, pięknymi dębami, fantazyjną kompozycję dachów, nawiązującą do panoramy staromiejskiej zabudowy. Wewnątrz będzie również odbiegał od budowlano-architektonicznych stereotypów - stropy otwartych przestrzeni: foyer, szatni, korytarzy, kawiarni będą miały postać organicznie pofałdowanej metaloplastyki w kolorze miedzi. Pomieści ultra nowoczesną Nową Scenę, z dowolnie wysuwaną widownią i przestrzenią absolutnie swobodnego kształtowania terenu gry. Inną przestrzenią widowiskową będzie Młoda Scena, przeznaczona na spektakle i warsztaty z młodzieżą, małe formy sceniczne, recitale, czytania, spotkania literackie. Niemal wszystkie przestrzenie nowego obiektu będą oferowały techniczną możliwość aranżacji wydarzeń artystycznych: instalacji, performansów, wernisaży wystaw. Zmieści się pełnowymiarowa Sala Prób, odwzorowująca przestrzeń Dużej Sceny, dająca kapitalną możliwość swobodnego programowania spektakli i prób. Sala Prób, również w pełni wyposażona technicznie, będzie się mogła przekształcać w jeszcze jedną scenę. Nowa budowla wzbogaci nas o pożądany od zawsze duży magazyn dekoracji, które dziś cudem udaje się gdzieś upychać. Dobrodziejstwa nowej siedziby dopełnią: nowa Szajna - Galeria, archiwum z działem literackim, garderoby aktorskie, pokoje gościnne dla przyjeżdżających artystów i niezbędna sieć pomieszczeń technicznych. Planowany koszt inwestycji, to 85 milonów złotych, źródłem sfinansowania są Fundusze Europejskie dla Podkarpacia i budżet Województwa Podkarpackiego.
W sumie będzie to przestrzeń nieduża? Pozostanie niemożność wprowadzania do własnego repertuaru i zapraszania na Festiwal Arcydzieł spektakli wieloobsadowych, z rozległą i wielopłaszczyznową scenografią? A właśnie takie często stanowią dominantę liczących się festiwali.
- Na szczęście, jakość i atrakcyjność wydarzeń artystycznych, także festiwalowych, nie zależy tylko ani przede wszystkim od ich fizycznego rozmiaru. My sami udowadniamy to, rozpalając naszą widownię dużymi formami musicalowymi, jak „Skrzypek na dachu" czy „Lalka", które na naszej przytulnej scenie o dziwo znakomicie się mieszczą i nawet czarują. Tak samo zresztą, jak wiele gościnnych przedstawień festiwalowych. Świetnych Teatrów ze scenami w „naszym rozmiarze" jest w Polsce wystarczająco dużo. Ale ma Pan rację, wielka scena impresaryjna, gotowa przyjąć duże widowiska i koncerty, bardzo by się Rzeszowowi przydała. Szczególnie w perspektywie dalszych starań o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.
Jak duża przestrzeń w nowym budynku zostanie przeznaczona Szajna-Galerii - na stałą prezentację dzieł plastycznych, które Szajna podarował ze swego dorobku rodzinnemu Rzeszowowi? Czy w planach, wyłącznie będzie to stałe miejsce dla dzieł Szajny, czy też także na inne zadania? Zgodzimy się pewnie, że Szajna-Galeria w tak nowoczesnej przestrzeni nie powinna mieć też charakteru muzeum w klasycznym rozumieniu?
- Ależ oczywiście, nowa Szajna - Galeria, o powierzchni 180 metrów kwadratowych, uzbrojona w multimedia nowej generacji, powinna się stać żywym miejscem interdyscyplinarnych wydarzeń artystycznych, inspirowanych postacią i ideami wielkiego kreatora sztuki, jakim był Szajna.
Trudno być prorokiem we własnym kraju, ale czy można ustalić, kiedy nowy budynek zostanie przekazany do pełnego użytkowania, z docelowym wyposażeniem i nowocześnie funkcjonującą Szajna- Galerią?
- Też nie odważę się być takim prorokiem, ale powiem, że umowa na budowę Nowej Sceny, którą Teatr podpisał z Województwem Podkarpackim, zawiera klauzulę, że „nie później niż 31 grudnia 2029 roku".
__
Jan Nowara (1956) - reżyser, redaktor, twórca telewizyjny, wykładowca Uniwersytetu Opolskiego, krytyk literacki, teatralny i filmowy, publicysta i felietonista, Dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.