Nowe otwarcie

43. Warszawskie Spotkania Teatralne: 19 - 30.05.2023 r.

Najważniejsze spektakle z całego kraju, wybitne aktorskie kreacje, teatr zaangażowany i świetnie opowiedziany zarazem. W tym roku program Warszawskich Spotkań Teatralnych jest wyjątkowo gorący.

To pierwszy festiwal organizowany przez Teatr Dramatyczny, odkąd jego dyrektorką została Monika Strzępka. Tegoroczne WST jest dziełem nie jednego selekcjonera, ale zespołu kuratorskiego, w którego skład weszli tworzący na co dzień program Teatru Dramatycznego: Agata Adamiecka-Sitek, Jan Czapliński, Dorota Kowalkowska, Monika Strzępka. Ich wybór składa się na wyrazistą wizję mapy teatralną Polski.

Praktycznie każdy z zaproszonych spektakli warto zobaczyć, a co polecamy szczególnie? Oto nasz subiektywny przewodnik.

„Łatwe rzeczy"
Jeśli to przegapicie, musicie jechać aż do Olsztyna. Ten kameralny, miniaturowy dowcipny spektakl o życiu aktorki w teatrze na uboczu, o wyzwaniach w rodzaju „zagrania idiotki" albo „zagrania kochanki", o problemach ze starzeniem się i z nagością w teatrze wygrał już festiwal Boska Komedia w Krakowie i aktorski festiwal w Kaliszu. Bilety wyprzedane, ale warto postarać się o wejściówkę, by zobaczyć Milenę Gauer i Irenę Telesz w reżyserii Anny Karasińskiej. Dwa pokazy w niedzielę, 21 maja, godz.17 i 20.

„1989"
Musical o przełomie ustrojowym, który współtworzyła czołówka polskiego rapu, to hit sezonu. Zobaczymy tu śpiewającego Jacka Kuronia, rapującego Aleksandra Kwaśniewskiego, wkurzoną Danutę Wałęsową oraz rozmowy w Magdalence jako wesele w rytmie disco polo. Bilety na spektakl w reżyserii Katarzyny Szyngiery – koprodukcję Teatru Słowackiego z Krakowa i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego - rozeszły się na pniu, ale można spróbować zdobyć jeszcze bilety na dodatkowy pokaz 19 maja o 18.

„Miła robótka"
Trochę koncert, trochę brawurowa komedia, a trochę teatralny dokument o polskich pismach erotycznych początku lat 90., inspirowany książką Ewy Stusińskiej. Pojawiają się tu Katarzyna Figura, Jerzy Urban i pionierzy ruchu nudystów. Reżyserski duet - Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman - potrafi opowiadać o historii golizny w „wolnej Polsce" tak, jakby kreskówka „South Park" doczekała się krzyżówki z czołówką społecznego reportażu. Warto upolować wejściówkę na to rewelacyjne przedstawienie z Teatru im. Fredry w Gnieźnie – dwa pokazy w środę 24 maja (18i 20.30).

„Spartakus. Miłość w czasach zarazy"
Ze Szczecina przyjeżdża przejmujący spektakl dokumentalny o kryzysie psychiatrii dziecięcej, transfobii i przemocy z zaskakującą puentą. Przedstawienie Jakuba Skrzywanka, najgłośniejszego dziś reżysera młodego pokolenia, oparte na reportażach Janusza Schwertnera i ze scenografią Daniela Rycharskiego, jednego z najważniejszych współczesnych artystów wizualnych. W rolę młodych pacjentów wcielają się aktorzy w wieku średnim lub starszym, efekt tego rozwiązania jest porażający. Wciąż są bilety na piątek, 26 maja, o godz. 17.30 i 20.30.

„Czas porzucenia"
Włoska pisarka Elena Ferrante jest znana w Polsce przede wszystkim z cyklu „Genialna przyjaciółka". Warto poznać jednak też tę krótką powieść - o rozwodzie pokazanym, paradoksalnie, z czułością, ale i bezlitośnie, z kobiecej perspektywy. Kameralne przedstawienie Weroniki Szczawińskiej z Teatru im. Jaracza w Olsztynie jest przejmujące, dosadne i pełne czarnego humoru, z mocną główną postacią i wartko opowiedzianą historią. Biletów oczywiście już nie ma, ale od czego wejściówki? Spektakle we wtorek, 23 maja, o 18 i 20.30.

„Śmierć Jana Pawła II"
21.37 - dla niektórych najkrótszy polski żart, dla innych moment sacrum, dla jeszcze innych - po prostu godzina na zegarze. Reżyser Jakub Skrzywanek nie tylko zapytał o moment śmierci polskiego papieża sprzed osiemnastu lat, ale też pokazał go niejako od kulis - na scenie w Teatrze Polskim w Poznaniu. Na podstawie zapisków, wspomnień i watykańskich procedur i rytuałów artyści przeprowadzili teatralną rekonstrukcję śmierci. To wyjątkowe przedstawienie pokazuje, jak z umierającego, cierpiącego ciała wytwarza się religijną ikonę. Bilety ciągle dostępne - na niedzielę, 28 maja, o godz. 16 i 19.30.

Sprzedaż wejściówek na każdy ze spektakli na godzinę przed pokazem. Wszystkie przedstawienia odbywają się w Teatrze Dramatycznym w Pałacu Kultury.

Witold Mrozek
Gazeta Wyborcza
18 maja 2023
Portrety
Anna Karasińska

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia