Nowe otwarcie

XIX Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej Interpretacje 2018

Ingmar Villqist, znakomity polski dramatopisarz, reżyser, wykładowca akademicki i historyk sztuki, objął stanowisko dyrektora artystycznego Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje. Pierwsza edycja festiwalu pod jego kierunkiem odbędzie się w listopadzie 2018 roku.

– Festiwal „Interpretacje" to jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu kulturalnym Katowic. Na jego rangę pracowali wszyscy znakomici dyrektorzy artystyczni. Wierzę, że pod kierunkiem pana Ingmara Villqista marka festiwalu jeszcze bardziej się umocni – mówi Marcin Krupa, prezydent Miasta Katowice.

Interpretacje 2018

Od momentu zakończenia w 2016 roku XVIII „Interpretacji", festiwal stał się wydarzeniem organizowanym
w cyklu biennale, a więc co dwa lata.

– Zdecydowaliśmy się na ten krok licząc, że wpłynie on pozytywnie na program spektakli konkursowych. Selekcjonerzy festiwalu będą mieć teraz o wiele szerszy wybór, mogąc sięgać po spektakle prezentowane podczas aż dwóch sezonów w polskich teatrach – wyjaśnia Piotr Zaczkowski, dyrektor Katowice Miasto Ogrodów – Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek, organizatora festiwalu.

– Postanowiliśmy odejść od formuły przeglądu spektakli na rzecz prezentacji twórczości najmłodszego pokolenia reżyserów teatralnych, dla których Laur Konrada był zawsze, i mamy nadzieję, pozostanie wsparciem w realizacji kolejnych interesujących i ważnych dzieł. Współczesny świat, jego dynamika i nieporównywalna z poprzednimi dekadami złożoność, wymusza na nas obowiązek zwrócenia uwagi na to, w jaki sposób definiują ów świat młodzi reżyserzy teatralni. Należą bowiem do pokolenia wykształconego i uformowanego intelektualnie oraz emocjonalnie po gigantycznym przełomie, który dokonał się u progu XXI wieku – rewolucji informatycznej. Bazują na innej ikonografii, korzystają z nowej, ciekawej metodologii interpretacyjnej, wypracowują nowy, interesujący warsztat reżyserski i w odmienny sposób doświadczają przestrzeni słowa teatralnego, jakim zawsze była dramaturgia – mówi Ingmar Villqist.

Do najważniejszych zmian zaproponowanych przez Ingmara Villqista w formule festiwalu zaliczyć należy:

1. Powrót do formuły „Interpretacji", jako konkursu dla młodych reżyserów i promocji nowych, wschodzących postaci polskiej reżyserii teatralnej. Dlatego selekcjonerzy będą zapraszać do konkursu o Laur Konrada spektakle reżyserów, którzy debiutowali nie później niż 10 lat wcześniej.
2. Poszerzenie cyklu wydarzeń towarzyszących o prezentacje różnorodnych form twórczości, będących wynikiem pracy młodych reżyserów. Swoje miejsce na festiwalu będą miały spektakle Teatru Telewizji oraz rejestracje telewizyjne spektakli, słuchowiska Teatru Polskiego Radia, a także przygotowany z okazji obchodzonej w 2018 roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości cykl słuchowisk dedykowanych najważniejszym postaciom związanym z tymi wydarzeniami pod hasłem „Polonia Restituta" (oba przeglądy pod kuratelą Janusza Kukuły, dyrektora Teatru Polskiego Radia).
3. Wprowadzenie do programu festiwalu etiud filmowych stworzonych przez studentów szkół filmowych (cykl pod kuratelą reżysera filmowego Michała Rosy), a także prezentacja najciekawszych wideoartów.
4. Przypomnienie i lepsze wyeksponowanie postaci patrona festiwalu – wybitego reżysera teatralnego Konrada Swinarskiego. Jego sylwetkę oraz twórczość zaprezentuje specjalna wystawa w siedzibie Miasta Ogrodów.

Równocześnie zmianie nie ulegnie sposób przyznawania Lauru Konrada. Jak do tej pory grono jurorów, składające się z najwybitniejszych przedstawicieli środowiska teatralnego, przyznawać będzie tzw. mieszki. Reżyser, który otrzyma ich większość, zdobędzie Laur Konrada festiwalu Interpretacje.
Podobnie jak w poprzednich edycjach festiwalu, otwierać i zamykać go będą spektakle mistrzowskie.

Ingmar Villqist - Jarosław Świerszcz - historyk sztuki, dramatopisarz, scenarzysta, reżyser teatralny, filmowy, Teatru Polskiego Radia, nauczyciel akademicki. Urodzony w Chorzowie. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim.
W 1989 roku dyrektor artystycznym Biura Wystaw Artystycznych w Katowicach. Współpracował Jako krytyk sztuki z pismami artystycznymi. W latach 1990-1991 Redaktor naczelny kwartalnika artystycznego „BWArt".
W latach 2013 - 2015 - felietonista Gazety Wyborczej w Katowicach, miesięcznika „Style", członek Rady Redakcyjnej kwartalnika „Fabryka Silesia".
W 1994 roku obejmuję funkcję wicedyrektorem Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie. Od tego roku był członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), później członkiem zarządu Polskiej Sekcji AICA.
Wykładowca historii sztuki XX wieku w Akademiach Sztuk Pięknych w Krakowie i Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Katedra Historii i Teorii Sztuki. Od 2004 roku, wykładowca na kierunku reżyseria filmowa i realizacja obrazu, na Wydziale Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od 2016 roku wykłada dramatopisarstwo i pisanie scenariuszy filmowych na kierunku sztuka pisania w Wydziale Filologicznym, w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

W 1995 roku zadebiutował jako dramatopisarz jednoaktówką „Kostka smalcu z bakaliami". W 1998 roku założył nieinstytucjonalny Teatr Kriket z Królewskiej Huty, w którym wystawił i wyreżyserował swoje sztuki „Oskar i Ruth"( Grand Prix i nagroda publiczności na XXXV Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form Teatralnych w Szczecinie w 2000 roku) i „Noc Helvera".

Jest najczęściej wystawianym polskim dramatopisarzem za granicą w ostatnich latach. Jego dramaty były wystawiane na większości najważniejszych festiwali teatralnych w Polsce i za granicą w ostatniej dekadzie. Postaci z jego sztuk wyrażają jednostkowy dramat psychiczny człowieka oraz ukazują zawiłość jego natury, poprzez penetrację zaułków różnorodnych lęków, fobii czy stanów psychicznych. Sztuki Villqista przetłumaczone zostały na język niemiecki, angielski, francuski, włoski, szwedzki, czeski, słowacki, bułgarski, węgierski, chorwacki, ukraiński, białoruski, litewski, estoński, hiszpański, kataloński, portugalski, rosyjski, bośniacki, serbski, słoweński, gruziński
Od sezonu 2000/2001 do 2005/2006 był etatowym reżyserem w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

W latach 2008-2010 pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego w Teatrze Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni, a także dyrektora Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych organizowanych. Na Śląsku realizuje projekty teatralne i filmowe wspólnie z Adamem Sikorą. Dwukrotny stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej za scenariusze do filmów fabularnych „Ewa" i „Miłość w Koenigshutte". Jego ostatni fabularny film, zrealizowany wspólnie z Adamem Sikorą pt. „Miłość w mieście ogrodów", niebawem pojawi się na ekranach.

Nagrody i wyróznienia:
- Czterokrotnie nominowany do Paszportu „POLITYKI";
- Specjalna Nagroda Artystyczna Wojewody Katowickiego;
- Nagrodę Tygodnika Powszechnego w konkursie na jednoaktówkę za sztukę „Kostka smalcu z bakaliami".
- Grand Prix i nagrodę publiczności na XXXV Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Małych Form w Szczecinie za spektakl „Oskar i Ruth";
- W 2000 roku otrzymał „Brązowy Krzyż Zasługi";
- Nagroda za dramat „Oskar i Ruth" na X Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Zderzenie";
- Nagroda Gdańskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych w dziedzinie dramatu;
- Nagrodę Artystyczną Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury;
- W 2005 uhonorowany statuetką Orła Śląskiego za „niepodważalną wartość oraz wkład do kultury narodowej".
- Nagroda międzynarodowego jury za debiut reżyserski ( wspólnie z Adamem Sikorą) na 10 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu za film pt. „Ewa", w kategorii Nowe Kino Polskie - 2010 roku;
- Nominacje do Złotych Kaczek ( wspólnie z A. Sikorą) za reżyserię i scenariusz do filmu „Ewa";
- Nagroda za debiut reżyserski (wspólnie z Adamem Sikorą) za film pt. „Ewa" na 7th Annual New York Polish Film Festiwal;
- W 2011 nagroda Don Kichota za debiut reżyserski w Teatrze Polskiego Radia;
- W 2012 roku w rankingu krytyków w miesięczniku „Teatr" – „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2011/2012" w kategorii ,Najlepsza adaptacja teatralna(opracowanie tekstu)' znalazła się adaptacja sceniczna scenariusza filmowego Villqista „Miłość w Koenigshutte" wystawionego w marcu 2012 roku przez autora w Teatrze Polskim w Bielsku – Biała;
- W 2014 roku Young Angels Theatermakers Award 2014 w Londynie. Główna nagroda dla dramatu „Noc Helvera" na festiwalu Theatre Cafe, organizowanym przez Company of Angels;
- Wyróżnienie honorowe jury za słuchowisko pt. „Beztlenowce" na XIV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry" - Sopot 2014.
- W 2015 roku statuetka TELE SPLENDOR 2015 ( nagroda Teatru Polskiego Radia) im. Włodzimierza Ławniczaka „za to, że swoją sztuką stara się sprawić by świat był lepszy, a ludzie uwierzyli, że to możliwe".
- Nominacje w kategoriach 'najlepszy spektakl' i 'najlepsza reżyseria' na XVIII Festiwalu „Oblicza teatru" w Polkowicach za spektakl „Lot nad kukułczym gniazdem" zrealizowany w 2015 roku w Teatrze Bagatela, Scena na Sarego w Krakowie;
- W 2016 roku nagroda „Złotego Miedziaka" w kategorii „najlepszy spektakl" za przedstawienie „Lot nad kukułczym gniazdem" prezentowany na XVIII Festiwalu „Oblicza Teatru" w Polkowicach.

(-)
Materiał organizatora
18 października 2017

Książka tygodnia

Iłła. Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie
Wydawnictwo Marginesy
Joanna Kuciel-Frydryszak

Trailer tygodnia