Nowe słuchowiska

O "boomie na teatr dźwięku" w IT

Teatr dźwięku - co to dzisiaj znaczy? Czym jest i jak daleko może sięgać dźwiękowy eksperyment ("erotofon" - co to takiego)? Jakim językiem posługują się twórcy nowych słuchowisk? Między innymi nad tym zastanawiać się będą 20 stycznia w Instytucie Teatralnym wybitni praktycy i teoretycy eksperymentu dźwiękowego z Polski i zagranicy.

Tego dnia w IT odbędzie się konferencja (wstęp wolny) poświęcona nowemu językowi słuchowisk i roli eksperymentu w jego kształtowaniu. Poprzedza ona emisję pierwszego słuchowiska w ramach nowego Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych.

W ostatnich latach wyraźnie wzrosło zainteresowanie słuchowiskiem jako autonomicznym gatunkiem sztuki. Można nawet mówić o zjawisku "boomu na teatr dźwięku". Liczne prezentacje festiwalowe i wydawnictwa płytowe są tego dowodem. Dlaczego tak się dzieje? Co jest w tej formie interesującego dla współczesnych artystów, a co dla słuchaczy?

Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika to wspólna inicjatywa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatru Polskiego Radia. W pierwszej połowie 2017 roku, raz w miesiącu, na antenie Programu III Polskiego Radia emitowane będą słuchowiska będące dziełem specjalnie powołanych zespołów twórczych składających się z muzyków, artystów dźwięku, reżyserów, dramatopisarzy, kompozytorów. Kuratorami cyklu są Michał Januszaniec (IT) i Krzysztof Sielicki (Teatr PR).

Pierwsze nowe słuchowisko już w styczniu: "Próżnia prześwietlona" na podstawie korespondencji Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza, autorstwa Jacka Sienkiewicza i Lukáša Jiřički z udziałem Mirosława Zbrojewicza, Klary Bielawki i Antoniego Beksiaka.

Nowe słuchowiska - eksperyment

Emisje nowych słuchowisk poprzedzi jednodniowa konferencja naukowa wprowadzająca w temat współczesnych poszukiwań eksperymentalnych w obszarze dźwięku, muzyki i teatru.

Konferencja odbędzie się 20 stycznia 2017 roku (piątek) w Instytucie Teatralnym (początek o godzinie 10:00). Wezmą w niej udział teoretycy i praktycy eksperymentu dźwiękowego z Polski i zagranicy. Badacze, artyści i odbiorcy przyglądać się będą wspólnie formie radiowego teatru, próbując opisać i zaprezentować, jakimi językami posługują się współcześni twórcy, jakie są ich strategie artystyczne, jak szeroko słuchowisko może być powiązane i inspirowane przez inne gatunki sztuki, takie jak instalacja, muzyka konkretna, field recording, film eksperymentalny i performance.

Tematem będzie eksperyment i jego rola w kształtowaniu nowego języka słuchowisk oraz sposób, w jaki dźwięk może stawać się autonomicznym narzędziem narracji w teatrze radiowym. Osobnym wątkiem będzie również historia i znaczenie dawnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia jak i osoba niedawno zmarłego Eugeniusza Rudnika.

PROGRAM KONFERENCJI

10.00 - 11.30

Krzysztof Szlifirski: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia | historia studia i metody pracy

Zuzanna Solakiewicz: Eugeniusz Rudnik w pracy | wspomnienia, materiały archiwalne, fragmenty filmu o artyście

Przerwa 11:30 - 12.00

12.00 - 14.00

Małgorzata Dziewulska: Muzyczność w teatrze

Monika Pasiecznik: Tekst w "muzyce relacyjnej". O strategiach konceptualnych w najnowszej muzyce

Dariusz Brzostek: Pozawerbalne i pozajęzykowe techniki czytania literatury - "Mlaśnięcie. Czytanie Blanchota - słuchanie (o)powieści".

Anna R. Burzyńska: Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), Christoph Schlingensief - audio walks i eksperymenty radiowe

Przerwa 14.00 - 15.00

15.00 - 17.00

Lukáš Jiřička: "Hörspiele" Heinera Goebbelsa

Antoni Michnik: Współczesne polskie słuchowiska

Andrzej Brzoska: Eksperymenty kwadrofoniczne Eugeniusza Rudnika | warsztat realizatora

Michał Mendyk: Pozaradiowe formy słuchowisk

(-)
e-teatr.pl
11 stycznia 2017

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia