O spektaklu ...

"Manru" - reż. Laco Adamik - Opera Śląska w Bytomiu

30 i 31 maja będzie miała miejsce najnowsza realizacja sceniczna bytomskiego teatru - opera I. J. Paderewskiego Manru w reżyserii Laco Adamika.

Manru jest jedyną operą Ignacego Jana Paderewskiego; libretto, na podstawie powieści Chata za wsią Józefa Ignacego Kraszewskiego, napisał Alfred Nossiga. Paderewski skomponował to dzieło w momencie, gdy był już sławnym pianistą.

Popularność, jaką się cieszył sprawiła, że prapremiera w Dreźnie w 1901 r. spotkała się z ogromnym zainteresowaniem; wkrótce potem Manru wystawiono na wielu scenach Europy i Ameryki, w tym - 14 lutego 1902 roku - w Metropolitan Opera w Nowym Yorku. Była to jednak efektowna, ale krótka kariera opery, dziś właściwie rzadko wystawianej nawet w Polsce. Warto też zauważyć, że Manru pozostaje do dziś też jedyną polską operą, która kiedykolwiek została w  Metropolitan Opera wystawiona. Dzieło otrzymało z początku gorące przyjęcie, premiera była określona przez krytyków „z wielkim wyróżnieniem”, ale nie udało utrzymać się go w repertuarze nigdzie na dłużej. Ostatnie realizacje miały miejsce we Wrocławiu w 2001 roku oraz w Bydgoszczy w roku 2006.

Uroczysta premiera w Operze Śląskiej związana jest z 90. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i zaparafowania w dniu 28 czerwca 1919 r. przez premiera I. J. Paderewskiego Traktatu Wersalskiego.

Premierowym spektaklom towarzyszyć będzie SYMPOZJUM NAUKOWE z okazji Roku Korfantego /29 maja br. – piątek - godz. 12.00/ oraz wystawa we foyer teatru pt. Ignacy Jan Paderewski – artysta i polityk.

Manru opowiada historię różnic społecznych. Za przekroczenie granic kulturowych bohaterowie płacą wysoką cenę. Ich miłość narażona jest na ciężkie próby, których niestety nie mogą przetrwać. To opowieść o nietolerancji pokazana w postaci uniwersalnej. Ludzie nie mogą się do siebie zbliżyć, chociaż żyją obok siebie. W oryginale akcja rozgrywa się gdzieś w Tatrach, ale realizatorzy nie wskazują konkretnego miejsca zdarzeń. Dzięki takim zabiegom treść opery i jej historia staje się bardzo aktualna.

W dzisiejszym świecie takich sytuacji spotykamy wiele. Jednocześnie nie jest to tylko traktat o ksenofobii i ludzkich uprzedzeniach, ale także dramat postaci. Muzyka pisana przez kompozytora pod wpływem dramatów muzycznych Wagnera zawiera szczególnie imponujące partie symfoniczne orkiestry oraz piękne partie wokalne. Paderewski włączył do partytury także elementy folklorystyczne: tańce góralskie i motywy cygańskie. /XIX wiek - góralska wioska. Ulana, młoda dziewczyna, wychodzi za mąż za Cygana Manru, który porzuca dla niej cygański tabor i osiada na wsi. Ich miłość narażona jest na ciężkie próby. Ulanę ściga nieprzejednany gniew matki i pogarda sąsiadów, Manru zaś namawiany jest przez Cyganów, by wrócić do swobodnego życia włóczęgi. Urok – znachor zakochany w Ulanie, przyrządza na jej prośbę napój miłosny, który ma podtrzymać uczucia Manru. Jednak Manru wiąże się z Cyganką Azą  i odchodzi. Opuszczona Ulana odbiera sobie życie. Na wiarołomnym Manru mści się zrozpaczony Urok…/

Warto posłuchać i zobaczyć, „Manru” to rzadkość, a Paderewski przyciąga nie tylko melomanów i wielbicieli historii, ale także znakomitych realizatorów i wykonawców!

 Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patroni medialni:
Dziennik Teatralny, Empik, Mójbytom.pl, Radio Plus Gliwice, Region Śląski, Rynek 7, Śląsk, TVP Katowice, Twoja Muza, Życie Bytomskie

(-)
Materiały Opery
11 maja 2009

Książka tygodnia

Gilliamesque
Wydawnictwo Planeta
Terry Gilliam

Trailer tygodnia