Od kochanka do stalkera i kto poślubi Ninę?

"Nocny dzwoneczek" i "Tłusty czwartek" - reż. Grzegorz Chrapkiewicz - Warszawska Opera Kameralna

Pierwszą jednoaktową operą, która zostanie wykonana podczas premierowego wieczoru, będzie opera "Il campanello di notte".

Dzieło Donizettiego swoją premierę miało 1 czerwca 1836 w Teatro Nuovo w Neapolu, a libretto do niego napisał sam kompozytor. Opowieść rozpoczyna się od wesela słynnego neapolitańskiego aptekarza – Don Annibale Pistacchio z Serafiną. W związku z konieczną podróżą pana młodego do Rzymu następnego dnia, związek powinien zostać skonsumowany niezwłocznie, w nocy po zaślubinach. Zamiar ten zamierza udaremnić Enrico, były ukochany Serafiny, który postanawia ją odzyskać. Podczas wesela wznosi toast za młodą parę, po czym znika, szykując się do intrygi. Już bowiem niebawem, po zakończeniu weselnych zabaw i udaniu się Serafiny i Annibale do domu w celu dopełnienia małżeńskich powinności, w aptece rozlega się dźwięk nocnego dzwonka, na który zgodnie z obowiązującym prawem aptekarz ma obowiązek zareagować, obsługując klienta w potrzebie. Klientem tym kilkukrotnie podczas tej nocy okazuje się być Enrico w przebraniu...

Prapremiera opery "Il giovedì grasso" odbyła się w Teatro del Fondo w Neapolu, 26 lutego 1829.
Libretto, na podstawie Nowego Pourceaugnaca Scribe'a i Delestre-Poirsona, napisał Domenico Gilardoni. Akcja rozgrywa się w wieku XVII, w wiosce nieopodal Paryża. Dwoje ukochanych – Nina i Teodoro, ubolewają nad faktem, że ojciec Niny – Pułkownik, obiecał ją prostemu wieśniakowi – Ernesto. Sigismondo, potwornie zazdrosny o swoją żonę Camillę, postanawia pomóc młodym kochankom rozwiązać tę problematyczną sytuację. Jako że uważa Ernesta za osobę o bardzo ograniczonym intelekcie, knuje intrygę, w którą angażuje wszystkich mieszkańców. W wyniku nieoczekiwanego splotu zdarzeń sam staje się ofiarą własnych knowań. Czy i tym razem zwycięży czysta i prawdziwa miłość?

(-)
Materiał Opery
11 października 2021

Książka tygodnia

Trailer tygodnia

Film balkonowy
Paweł Łoziński
Czy każdy może być bohaterem filmu? C...